• Emsofia

Vigsel Göteborg, kyrkligt eller borgerligt?

Jag och min sambo har länge velat fram och tillbaka angående om vi ska ha en borgerlig eller kyrklig vigsel.
    Egentligen är ingen av oss särskilt troende och det skulle därför kännas "mer rätt" att ha en borgerlig vigsel.
    Men eftersom vi inte hittade någon plats för en borgerlig vigsel (inomhus) som känns rätt och ligger i det område vi vara i så bestämde vi oss för att ändå boka en kyrklig vigsel i kapellet i området (St: Birgittas kapell i Klippan).

Vi var helt nöjda med detta beslut och började vänja oss vid tanken tills vi igår bestämde oss för att gå på en mässa i kyrkan för att se en präst ur vår församling.
    Vi blev båda lite chockade över detta besök och kände att detta verkligen inte var något för oss.

Nu funderar vi på att avboka kyrkan och leta efter en alternativ vigselplats istället. Vilket dock känns ganska jobbigt och som att börja på ruta 1 igen. Eftersom jag är uppväxt precis brevid kyrkan känns den ändå väldigt speciell för mig och det känns tråkigt att ge upp en tanke på vigsel i den men jag tycker inte att det vore rätt att vigas där om jag inte känner att jag kan stå för det kristna.

Hur skulle ni ha gjort?

Och finns det någon som har tips på en fin plats att vigas (inomhus) vid Klippan/Nya Varvet eller Lindholmen/Eriksberg? (Vi ska ha festen på River Café på Eriksberg).

Svar på tråden Vigsel Göteborg, kyrkligt eller borgerligt?