• Anonym

    Varför beter hon sig så konstigt?

    Det handlar det om min (f.d ?) bästa väninna sedan tio år tillbaka: Min man och jag gifte oss under 2012. Hon och hennes sambo tackade tidigt ja till att komma, men ett par dagar innan bröllopet meddelar hon att hennes sambo inte hinner till vigseln utan kommer först till middagen, då han prioriterade sin hobby. Sen hon träffade sin sambo har hon slutat höra av sig, svarar dock när jag hör av mig. De umgås enbart med hans vänner. De få ggr vi träffas verkar hon som vanligt, och beklagar att vi ses för sällan. Jag har en sjukdom som gör att jag inte orkar vara igång hela nätterna, så vi ses ibland för fika eller middag, men det verkar som hennes sambo tycker vi är tråkiga som inte springer ute 3-4 ggr i veckan som de gör. Jag har föreslagit att hon och jag ses själva, men det har hon inte tid till. Hon kallar mig fortfarande sin bästa vän på sociala medier, men jag tycker inte hon beter sig så. Hur ska jag göra ? Ska jag låta vänskapen rinna ut i sanden? Det har pågått i över ett år nu.
    Känns tråkigt då vi gått från att umgås och höras flera ggr/v, till att ses så sällan, under 2012 blev det ca 4-5 ggr (inklusive vårt bröllop)
    Vi har massor gemensamt och bor nära varandra.

  • Svar på tråden Varför beter hon sig så konstigt?
  • passionsblomman

    Har du anledning att misstänka att hennes kille isolerar henne från andra än de han själv väljer? för det låter som att det mycket väl skulle kunna vara så-det brukar ske gradvis och tillsist har kvinnan tappat alla egna relationer, blivit helt beroende av honom och väldigt försvagad i självkänsla etc. det är då det brukar bli otäckt på allvar...


    Notera att OFTAST verkar denne man inget annat än charmigheten själv inför dem man möter, så det är inte signifikativt att karln beter sig som ett svin, så många gånger förlorar hon sina vänner just för att hon verkar slutat bry sig.


    Nu påstår jag inte att det är så för just din väninna, men tanken slår mig direkt, och det är värt att ha i åtanke.

    Är hon däremot bara så slarvig med er vänskap att hon inte bryr sig, så är det ju en annan sak. Du behöver nog försöka ta reda på vilket och då måste du nog prata med henne personligen. Säg att du saknar det ni haft och undrar omdet går att skapa plats för.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • aviman

    Jag har själv levt i ett förhållande som passionsblomman beskriver. Alla som mötte honom tyckte han verkade snäll och när vi var tillsammans med någon gäst så var han social och verkade intresserad. Men i slutet av relationen hade jag ingen förutom honom, jag försökte hålla kontakt men det blev svårare och svårare.

    Jag tänker att en person som inte är intresserad av vänskapen skulle sluta kalla sig själv för "bästa vän" och liknande, men en person som vill hålla kvar relationen trots ev. svårigheter skulle säkert hålla fast vid allt hon kunde.

    Det är svårt att ta sig ur såna förhållanden, jag visste inte ens hur jag skulle ha gjort det själv om mina föräldrar inte tyckte att jag slutat höra av mig - så de kom helt sonika och hämtade mig från den staden han och jag hade flyttat till - det var måååånga mil från min hemstad.. Och jag är dem evigt tacksamma.

    Prata med henne och berätta vad du tänker och känner, och sen är tyvärr det enda du kan göra att hoppas att hon kommer vara ärlig tillbaka.
    Jag hoppas ni reder ut det och kan hitta tillbaka till varandra igen {#emotions_dlg.flower} 


  • Anonym

    Tack för svarenHjärta.
    Jag är rädd att hon är så förblindad av honom att hon skulle bryta helt med mig om jag ställde de frågor som krävs. Han är yngre än hon och har inga barn (vi har vuxna barn både hon och jag), och jag tror hon är rädd att han skall lämna henne för någon yngre som vill/kan skaffa barn, så småningom, om hon ställer några krav. Just nu verkar de mest bry sig om festande och resor. Han är utåt sett en svärmorsdröm, och hennes föräldrar, som jag känner ganska väl, verkar tycka att hon kanske "äntligen är i hamn".
    Jag avvaktar nog, och finns där om hon kommer till insikt.

Svar på tråden Varför beter hon sig så konstigt?