• Anonym (Ingen lust)

Ingen sexlust. Hur gör man?

Ja, rubriken säger det. Pojkvännen har massa lust jämt! Jag har knappt någon. Hur gör man?

• Svar på tråden Ingen sexlust. Hur gör man?
  • Chicita

Du kan inte tvinga fram det, då blir det bara värre.

Kommunikation heter det. Prata med din pojkvän, berätta hur du känner.
    Du kanske bara är "svårstartad" så att säga och behöver mysa länge innan det ens går till kel och förspel.

Det finns ingen universallösning. Lusten går upp och ner. Speciellt för oss tjejer. Det kan ha med menscykeln att göra eller bara hur man har det i livet (stress är en stor lustdödare).

Om det håller i sig så kan du alltid be att få prata med någon på mödravården (eller ungdomsmottagningen om du är så ung). 

• Anonym (Ingen lust)

Tack för svaret! Han vet hur jag känner, men kan inte låta bli att känna mig tråkig mot honom. Och det är svårt att ignorera hans lust då den "syns" nästan hela tiden i min närhet så då får jag rätt dålig samvete. Vi har varit ett par i över 2 år, nästan hela tiden har jag haft dålig lust. Dessutom så kommer jag knappt ens igång när man försöker, blir ibland bara en ångestfylld stund. Suck.

• Chicita

Vissa tjejer har väldigt låg sexdrift helt enkelt. 
    Och ju mer du stressar över det - destå mindre blir den (om du är en av dom tjejerna)

Som sagt om du känner att det är ett stort problem så kan du vända dig till mödravården (ibland gynekologmottagningen) och få prata med en av deras samtalsterapefter eller psykologer / sexologer.
    Det kan också vara bra att träffa någon läkare som kan kolla hormonnivån. Det kan nämligen vara en fysisk sak som gör att du inte har lust. 

• Anonym (Egentligen?)

Stress, för lite sömn, orolig över jobb, vardag, ekonomi osv, allt sånt kan ställa till det. Innan du börjar fundera på dessa saker måste du dock ställa dig de allra viktigaste frågorna.
    -Är du kär i honom?
    -Tänder du på honom när du ser honom utan kläder?
    -Har ni mycket närhet rent generellt (massage, stryka varandra, pill i håret osv)

Är svaret nej på ovanstående frågor är det nog inget fel på dig varken fysiskt eller psykiskt, då är du nog inte tillräckligt kär i honom eller attraherad av honom. Känn efter med magkänslan :) 

• Anonym (Ingen lust)

Tack för svar. frågorna är inga problem med. vi har väldigt mycket närhet annars, harmycket kroppskontakt hela tiden i form av kramar, kyssar, hålla hand, sitter i hans knä osv. Så det är vi rätt "bra"på dock kanske jag ska nämna en grej som jag tror kan påverka. Jag har religiös uppväxt och enligt den tron så ska man inte ha någon slags sex innan giftermål. Kan det ha påverkat mig?

• Chicita

Det är klart att det kan ha påverkat.
    Det kan ju dra in skamkänslor bland annat och det kan påverka lusten väldigt mycket. 

• Anonym (Ingen lust)

Ett tag var det lite så. Började ofta gråta och må dåligt efteråt trots att jag verkligen njutit under tiden. Var nog skamkänslor.

• Chicita

Och sånt kan sitta i, det blir en mental block.

Att prata om det kan hjälpa.
    Att bryta vanor kan också hjälpa...

Men förståelse av ens partner kan vara det allra bästa hjälpmedlet Glad 
    Du har ju tagit första steget genom att ställa frågan.
    Lycka till nu, du har nog verktygen för att fixa det här tror jag 

• Rebecka01

Jag vet inte omdu äter något preventivmedel men vissa tjejer får väldigt splig sexlust av hormoner så som p-piller och p-stav så om du har något av det kan det kanske vara ide att prova ett annat preventivmedel.

• GustavB

Tänkte fråga samma sak som Rebecka01 igår, men då facebookinloggning strular via mobilen så lät jag bli. 

P-piller kan vara en stor bidragande faktor till minskad sexlust 

• Anonym (Ingen lust)

Tack för svaren! Använder inget sådant preventivmedel så det är inga problem.

• Anonym (Förstående)

Hej! Jag har varit i precis samma sists som dig!
    Uppväxt i en religös familj där man ABSOLUT inte fick ha sex med sin pojkvän innan man gifter sig.

Tog mig några år efter jag "bröt mig lös" innan jag började må bra och förstod att det är skamkänslor. En skam för attt jag gör mina föräldrar ledsna snarare än att jag inte ville ha sex. Jag gick hela tiden runt och oroade mig för vad de skulle tycka om de fick reda på något osv. Men när jag lärde mig att släppa dessa ångestkänslor så blev sex snabbt det bästa jag varit med om! =) Stå på dig och våga vara modig att göra det du vill! Uppenbarligen vill du ju ha högre sexlust annars hade du aldrig startat denna tråden. 

Prata med din kille, berätta för honom att det är något som du/ni vill ta tag i och jobba tsm. I början kommer det vara lite jobbigare men ju mer du försöker och ser till er relation snarare än vad dina föräldrar ska tycka så kommer du bli lyckligare och du kommer få en otroligt stortnöje utav sex ;)

ps. Håll hårt i killen din, finns inte många män där ute som skulle hålla kvar i sin kvinna efter två år utav "för lite sex". Det tyder på att han älskar dig väldigt mycket och ser förmodligen något annat i dig än bara sexet(något som jag ibland kunde känna att mina pojkvänner bara var ihop med mig för sexet, vilket jag också tror är väldigt vanligt). Vilket är OTROLIGT positivt! Prata med honom, tro mig han skulle bara uppskatta om du visade intresse för än förändring. 

Skulle också uppskatta en uppdate hur det gått för er! Som sagt jag har många tips då jag själv kommer ifrån samma backgrund som dig! 

//Tes

• Anonym

Jag är som du! Tror bara att vissa har mindre lust än andra..

• Anonym (Förstående)

Handlar nog inte om lust på det viset, lust får man hela tiden jobba för att ha. Inget som kommer gratis direkt.... 

• Anonym (Ingen lust)

Tack för era svar! har försökt jobba på det en del nu och det börjar bli bättre känns det som. efter att jag och pojkvännen har pratat så har vi i alla fall kommit fram till att jag behöver att han anstränger sig romantiskt och så och han behöver det mer fysiska för att göra det romantiska då vi försöker väl göra det för varandra och än så länge har det fungerat. Dock finns ju skamkänslans där mer eller mindre ändå. Tes: skönt att det finns flera som varit i den sitsen. Har du några mera tips att dela med dig av?

Svar på tråden Ingen sexlust. Hur gör man?