• Disa
    Äldre 10 Jan 20:45
    3612 visningar
    5 svar
    5
    3612

    Kuvertavgift

    Jag och min blivande sitter och diskuterar budgeten. Vi har kommit fram till att istället för gåvor kommer vi be om en kuvertavgift, därför att vi vill inte ha något krimskrams samt känns det olustigt att be om pengar till bröllopsresa då det känns som att det kan sätta press på högre summor. 

    Min fråga är: ska vi ta ut 250 kr/kuvert eller 300 kr/kuvert? Vi kommer bjuda på 3 rätters samt all alkohol under middagen och kvällen (tysklandsalkohol). Självklart tårta och kaffe och sådant också men det räknar jag inte riktigt in i kuvetavgiften...

    Frågan är alltså inte om det är rätt eller fel med kuvertavgift, utan om vi ska ta 250 kr eller 300 kr?


  • Svar på tråden Kuvertavgift
  • Äldre 10 Jan 20:56
    #1

    Hur ser era gästers ekonomi ut (alltså jag menar inte att du ska berätta i detalj, men bara för att få dig att fundera i dom banorna...)

    Om ni har många arbetslösa eller låginkomsttagare i bekantskapskretsen så kan den där femtiolappen per person vara avgörande för om dom har råd att komma eller inte.
    Om ni rör er i kretsar med högre inkomster så kan ni ju utan problem välja den högre avgiften.

    Dock tycker jag att om ni har råd egentligen att bjuda på allt, men väljer kuvertavgift för att slippa presenter så ska ni välja den lägre avgiften.
    Och även om ni säger att ni inte vill ha presenter så kommer det säkert någon med en i alla fall.
    Det är många som anser att man ska ge present på bröllop, vare sig personerna vill ha något eller inte Flört 

  • Disa
    Äldre 10 Jan 21:06
    #2

    Är en ganska salig blandning av inkomster faktiskt. Kanske är bättre att välja den lägre (eller sänka den ännu mer) och sen får de som tycker att det är löjligt lite helt enkelt ge något mer. Är bara det att vi ej vill att folk ska ta med något överhuvudtaget - då det blir olustigt för dem som ej tagit med något. Var på ett sådant bröllop där brudparet avsade sig presenter och istället tog ut en kuvertavgift på 250, då kom ganska många med presenter och ytterliggare bidrag vilket gjorde att man kände sig lite olustig då jag tog det bokstavligt med kuvertavgift och ingen present på bröllopet. 

    Går det att formulera på något sätt i inbjudningen tro? 
     

  • Äldre 10 Jan 21:58
    #3

    Min pappas sambo sa när vi berättade att vi inte ville ha presenter, utan vi ville att folk la pengarna på att hyra / skaffa kläder då vi hade medeltidstema. Att det spelar ingen roll vad ni säger, vissa kommer ändå att vilja ge er något.

    Så vi skrev uttryckligen att vi i första hand bara ville att dom skulle komma. Det var det viktigaste av allt.
    Och vår högsta önskan var att dom kom i medeltidskläder om dom på något sätt ville bidra till kvällen.
    Men att om någon trots allt ändå ville ge något så var en slant till bröllopet det vi önskade i så fall.

    Bara för att vi hellre ville ha ett diskret kuvert om dom nu absolut var tvugna att ge oss något - än stora paket som liksom blev till "skryt-högen"... tja du förstår hur jag menar tror jag Flört 

    På hemsidan la vi in denna dikt också:


    Juicepress, mixer, servettringar och fat.
    Brödrost, tavlor och handdukar till spa´t
    Allt ovan har vi redan, och ännu mer därtill.
    Så att önska oss mera är ingenting vi vill...
    Vårt medeltida bröllop är allt som vi vill ha.
    Så klä dig till gästabud så blir vi väldans gla'
    Surcot, tunika, tabard och barett...
    Att navigera i kläddjungeln är inte så lätt.
    Men hjälp finns att hitta bland länkarna nedan.
    På medeltidsmarknaden finns kläderna klara redan.
    Om du nu trots allt en gåva skänka vill
    Så vore det rätt fint att få ett bidrag till...
    ...gästabudet, festen och resan som vi tar.
    Så snart vi hunnit packa, till Italien vi drar... 


    Bästa gåvan vi kan få
    är ändå att ni kommer med medeltida kläder på...

    Vi ville på något enkelt sätt försöka få fram att vår resa redan var betald, men om dom ville ge något så kunde det ju ändå vara trevligt med lite spenderpengar liksom...
    Och vi fick över 11,000:-
    Vilket vi defenitivt inte hade räknat med. Dessutom kom alla utom 6 personer i medeltiskläder också...

    Om ni har råd att bjuda på allt så skulle jag nog formulera det på det här sättet:
    (jag gillar rim, så håll i dig nu Tungan ute )

    Av handdukar, linne och porslin vi har det vi behöver
    Ja, vi har så mycket att det till och med blir över
    Din närvaro är vad som krävs för att förgylla våran dag
    Vår önskan är att bara få en kväll i goda vänners lag 
    Så kom till oss, ja var vår gäst. Låt oss få bjuda Dig 
    Skaka loss på dansgolvet, låt oss se om du är vig
    Ge oss av din tid och låt plånboken få vila
    Svara snabbt på inbjudan, låt brevbäraren ila
    Om du nu trots allt ändå vill oss ge en gåva
    Ge en valfri slant för maten din och du kan sen lugnt sova
    Nu vill vi inte att du dig gör bankrutt för lite mat
    Om vi ser mer än två hundra spänn, lägger vi växeln på ditt fat

    (nu valde jag bara 200 för att det blev så långt med tvåhundrafemtio Tungan ute)


     
  • Disa
    Äldre 10 Jan 22:28
    #4

    Jo det är ju så, folk vill ju oftast ge presenter ändå...
    Men vad kul att så många hade klätt sig efter temat, min syster hade också medeltidstema - tyvärr var det ganska få som kom klädda därefter :( 

    Tusen tack för rimmet, jag gillar också rim men har aldrig tålamod (läs fantasi) att skriva något själv! 
    Riktigt fyndig var den! :)  Jag tar med den och visar den för sambon också så får vi se om han blev lika förtjust som jag! Tack för att du tog dig tid :)

  • Äldre 10 Jan 22:57
    #5

    Vi hade räknat rätt kallt med att våra föräldrar + marskalker och tärnor + toastmastrarna skulle komma i medeltidskläder då det liksom "ingick" i deras uppgifter.
    Men utöver det så trodde vi att det kanske skulle bli max 1/3 av gästerna.
    Men till och med barnen var medeltidsklädda...
    Det kan ju ha berott på att dom fick svara vid OSA om vad dom skulle ha för klädsel (Adel, borgare, bönder eller vanliga kläder) och så talade vi om att klädseln skulle påverka bordsplaceringen Tungan ute 
    Men ja vi blev positivt överraskade Solig 

    Kul att du gillade det Glad 
    Om inte annat så kanske det kan få igång din och sambons egen fantasi.
    Eller i alla fall kanske ni kan slappna av lite angående tanken på presenter.
    Det hör liksom till god ton att lämna en present, så även om man säger nej tack (väldigt tydligt och högt - typ "Presenter undanbedes" ) så kommer säkert någon med en liten sak... 

Svar på tråden Kuvertavgift