• 737 dagar

    Transport till och från bröllopet i hyrd buss, vem betalar?

    Nu behöver jag kloka människors råd! Vi ska gifta oss en bra bit utanför staden vi bor i. Kyrkan och festlokalen ligger 500m ifrån varandra så däremellan kan man ju lätt gå. Vi vill inte att våra gäster ska behöva ta bilen dit, så vi funderat på att hyra en buss som kör dit de och sen hem. Dit är det fullt möjligt att åka kollektivt, men det är både krångligt och ganska kostsamt då det är utanför stadens gränser. Så vi tänker oss buss. Har fått några offerter och det billigaste låg på 7200kr. Eftersom våran budget ligger på runt 30 000 så blir ju detta en ganska stor kostnad för oss. Min fråga är- är det snålt att låta gästerna betala 120kr tur och retur för bussen dit? Tänker isf att vi bjuder på lite tilltugg och dricka på bussen, samt kanske har nån liten lek eller nåt. Alla åsikter är välkomna :)

  • Svar på tråden Transport till och från bröllopet i hyrd buss, vem betalar?
  • smisa

    Det är ju ganska dyrt att åka kollektivt så gästerna hade ju ändå behövt betala vilket som, men många kanske väljer att ta bilen och då kanske ni kan behöva betala en mellansumma antar jag...

  • TheD

    Vore jag gäst skulle jag ta bilen. Jag tycker det är snålt, eftersom du nu använde det ordet Har fastnat totalt... jag skulle skriva något men det försvann. Ehhh...sen då? Jag får återkomma om jag kommer på det :)

  • kramen

    vår fest ligger oxå utanför stan, kyrkan ca 1mil bort fr festen. vi kommer inte att hyra buss eller så, gästerna får helt enkelt ta taxi/egen bil till övernattningen den tid de vill. Har dock skrivit i infon att blir det problem så hjälper vi till :) får fixa samåkning eller ngt

  • 737 dagar

    För oss handlar det om en resa på nästan 1,5 timme, så taxi är nog uteslutet för alla :) Orginalplanen var att folk kunde sova där borta på ett vandrarhem som ligger 600m bort, dock verkar den ha lagt ner sin verksamhet. Jag vill absolut inte att folk ska behöva ta bilen för det finns inte parkering för så många bilar och då kommer så många åka på att köra mitt i natten sen.

  • kramen
    737 dagar skrev 2013-01-10 22:37:42 följande:
    För oss handlar det om en resa på nästan 1,5 timme, så taxi är nog uteslutet för alla :) Orginalplanen var att folk kunde sova där borta på ett vandrarhem som ligger 600m bort, dock verkar den ha lagt ner sin verksamhet. Jag vill absolut inte att folk ska behöva ta bilen för det finns inte parkering för så många bilar och då kommer så många åka på att köra mitt i natten sen.
    okej om det handlar om 1,5h så tycker jag buss är det bästa alternativet :) kuvertavgift ?
  • kitkät

    Jag tycker inte att det är ett dugg snålt. Det är ju en jättebra idé och ni ordnar ju ett bekvämt sätt för gästerna att ta sig hem, för en relativt liten peng. Som gäst så hade jag mycket hellre åkt med bussen för 120 kr, istället för att åka bil. Jag tycker ni ska köra på det! Ni tvingar ju ingen att åka med bussen och betala 120 kr, det är ju bara ett alternativ för dom som vill! Och jag tror nog att många kommer vilja åka med bussen faktiskt. 

    Men som någon skrev ovan, då får ni vara beredda på att betala mellanskillnaden, om inte alla gäster väljer att åka med bussen ändå. Men jag kan inte se varför man hellre skulle vilja ta bilen än åka med bussen, det kostar ju att åka bil också och buss är bekvämare!  

  • Chicita

    Vi hyrde buss men vi bestämde oss för att inte ta betalt för det.
    Visst var det en stor kostnad (även om jag faktiskt hade trott att det skulle kosta ändå mer då vi ju behövde både någon som körde gästerna till kyrkan (middagen ca 100 m från kyrkan så däremellan gick man ju) och sen hämta kl 01 på natten. 

    Även fast vi erbjöd buss så var det ett fåtal som utnyttjade möjligheten.
    Många samåkte eller fixade egen skjuts. 

  • 737 dagar

    Nej vi har ingen kuvertavgift. Enda som kostar för gästerna är alkoholen efter middagen.. Vill inte ha fri bar då det garanterat kommer bli fylleslag då. Vi kommer ta 10kr per öl/cider/vinglas.

  • Fjärilen

    Allt beror ju på var era gäster bor. Behöver de ta sig vidare efter att bussen har lämnat dem.

    Personligen om det hade varit att jag och skulle betalt för buss, så hade jag tagit min bil.

  • Juni 2012

    Hade min make och jag blivit bjudna hade vi tagit egen bil, då hade hunden kunnat sova i bilen (han älskar det) och vi hade kunnat kissa honom lite snabbt någon gång under festen. Så brukar det vara på våra släkt och familjefester om folk av någon anledning inte får ha hundarna lösa inne på festen Solig

  • 737 dagar

    Jo, folk kommer behöva ta sig hem från där bussen lämnar de. Vi bor i Göteborg och det är få som kan gå hem från centralen. Problemet är att det knappt finns parkering vid festlokalen. Det finns 5 platser och detta är vid en småbåtshamn, så där är det bilar ändå..

  • Grodprinsens brud

    Häromkring verkar intresset från bussbolagen vara dåligt för sådana evenemang. Jag har mailat de bolag som har har uthyrning med chaufför till ev. bröllop och konferenser men har inte fått ett enda svar. I flera fall har jag använt bolagens egna kontaktformulär på hemsidan men det har inte hjälpt.. Så våra gäster får nog ta sig ut på vischan själva Skrattande


  • 737 dagar

    Oj, vad dåligt av de! Jag skickade till tre bolag vid 22 på kvällen, innan lunch dagen efter hade alla svarat..

  • Fjärilen

    Kolla med din släkt om de har någon kontakt med någon med buss då brukar det bli lite billigare.

    Så länge inte bussen kommer in för sent för anslutningar och bussen stannar typ vid centralen så låter det som det kan fungera.

    Ska du gifta dig i bohuslän eller halland? :)

  • Sörön10

    Låt dem betala "självkostnadspris". Ni erbjuder ju en service! De måste ju inte ta del av den. Alternativen för dem är ju egen bil (=då måste nån avstå alkoholen under kvällen) eller taxi (=förmodligen ännu dyrare). 

    Vi hade också fixat en buss som fanns att åka med mellan boendet och festplatsen tor. De flesta åkte med den. Den fick de betala 100 kr tor för och då gick den nästan ihop för oss. Vi fick skjuta till det som fattades.

    Ni kanske kan subentionera den annars? Ni betalar hälften? En viss del?  


  • 737 dagar

    Ja jag kan tänka mig att de betalar 100kr och vi resten. Kollade upp att hade de åkt kollektivt dit så skulle enkel väg kosta 89kr.. Då är ju det mycket billigare för alla att ta bussen.

Svar på tråden Transport till och från bröllopet i hyrd buss, vem betalar?