• Äldre 7 Jan 19:35
    2898 visningar
    6 svar
    6
    2898

    Namn fråga?

    Vi tänkte ev åka på en minimoon dagen/dagarna efter vår vigsel,,min fråga gäller angående efternamnet - vad ska stå på passet? Det gamla eller det nya?

  • Svar på tråden Namn fråga?
  • Äldre 7 Jan 20:33
    #1

    Vad som ska stå på passet?
    Det som står på passet är det namn du har när du ansöker om pass. Du kan inte ändra namn innan namnändringen gått igenom, vilket kan ta mellan ett par dagar och en månad. Och sen tar det ett par veckor att få passet också.

    Däremot kan du boka resan i samma namn som står på passet. 

  • Äldre 7 Jan 20:39
    #2

    Varför jag frågade var för att jag hörde om ett problem vid hemresan, då namnändringen gått igenom när paret skulle resa tillbaka till Sverige, och det blev knivig situation...

  • Äldre 7 Jan 20:39
    #3

    Tack chicita för att du alltid är så vänlig att hjälpa till :)

  • Äldre 7 Jan 20:45
    #4

    Det är om passen scannas vid hemresa. Oftast blir det bara problem om man väntar länge med att resa eller är borta länge.
    Vi åkte ca 5 dagar efter vigseln och skulle vara borta 1 vecka egentligen.
    Vi bokade i våra gamla namn (eller tja jag tog ju makens så hans var det aldrig något problem med) så att biljetterna stämde med passet. Och så bad vi prästen att vänta lite med att skicka in papperna efter vigseln så vi fick lite marginal Glad 

    Så om ni åker snart efter vigseln och inte blir borta så länge så kan ni nog vara lugna.
    Även om prästen skickar papperna på måndagen efter vigseln till skattemyndigheten så tar det nog säkert minst en vecka totalt (om alla gör allt så fort dom bara kan) innan namnändringen gått igenom.
    Men troligtvis tar det 2 veckor och upp till en månad innan du har nytt namn.
    Om ni vill vara säkra så kan ni ju göra som oss och be prästen vänta ett par dagar eller till nästa vecka med att skicka papperna Glad 

    Klart jag hjälper till om jag kan Glad 

  • Äldre 7 Jan 20:47
    #5

    Toppen chicita!! Tack för rådet, ska vi fråga om isåfall :)

  • PiaB
    Äldre 7 Jan 20:48
    #6

    När jag bytte tillbaka mitt namn efter skilsmässan fick jag ett papper som fungerade som tillfällig legitimation om det behövdes. Men som chicita säger så är huvudsaken att det står samma namn i pass och biljett. Tror förresten jag fick det pappret på polisen då jag beställde nytt leg efter att namnbytet var klart. Så det hjälper ju inte dig


Svar på tråden Namn fråga?