• ev2013
    Äldre 7 Jan 19:31
    3116 visningar
    13 svar
    13
    3116

    tacksam för råd!!! Rimlig kostnad?

    Jag skulle behöva lite tips och råd...


    Jag har hittat en fotograf som jag tänkte boka för vår porträtt fotografering i studio, för 3990 får man följande:

    klassiska bröllopsposer i studio, 10 bilder digitalt + 2 st högkvalitativa förstoringar A4 (1 timma)


    Jag tyckte det kändes som ett okej pris... men min blivande börja knorra om att han tycker det låter dyrt... så den stora frågan, är det ett rimligt pris, eller är det mkt för en timma i studio?

    Skall tillägga att verken jag eller min blivande har noll koll på det här med foto, vad det brukar kosta osv!


    Vi bor i gbg, så tips är välkommet på fotografer som är bra och har bra priser. Vi är ute efter en fotograf som ger oss frihet att trycka upp några av bilderna på egna hand för framkallning!


     



  • Svar på tråden tacksam för råd!!! Rimlig kostnad?
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 7 Jan 19:40
    #1

    Jag tycker alltid att studiofotografer tar ohyggligt mycket betalt och så ser de ofta till att man bara får korten genom dem och ingen möjlighet att beställa förstoringar etc från andra företag eller i sin egen skrivare...

    Men ett tips är att höra efter på t.ex gymnasieskolan eller på någon medielinje på högskolan om det finns någon som extraknäcker. Vi har hittat två medialärare som har ett fotoföretag ihop. De fotar några bröllop om året. För 6000 kr får vi 4 timmars fotografering av två olika fotografer, runt 300 bilder som vi får beställa var sjutton vi vill från... Du vet fotoböcker, förstoringar etc brukar ju poppa upp som erbjudanden med jämna mellanru. Dessa två killar gillar foto- och redigeringsdelen men är inte lika glada i själva framställandet av fotoböcker och sådant. Passar oss perfekt! Får vi några tusen över i budgeten nappar vi nog på deras heladagen-erbjudande för 10000 kr..  

     www.teammysak.se/hem.html


  • Äldre 7 Jan 20:16
    #2

    Jag skulle inte valt en studiofotografering. Det känns väldigt 70-80tal för mig, uppstyltat och strikt.
    Sen behöver det givetvis inte vara så. Men det känns så för mig.

    Jag skulle nog också ha försökt kontakta en mediestudent eller lärare, alternativt höra med den lokala fotoklubben.
    Det finns ju också möjlighet att be dessa "amatörer" att vara med hela dagen, men att ändå försöka boka in ett proffs för bara några snabba porträttbilder innan/ efter vigseln. 

  • ev2013
    Äldre 7 Jan 21:29
    #3

    Vi skall gifta oss borgligt ensamma, så känns inte aktuellt med att ha en fotograf med hela dagen. Tanken e att vi vill ha några bilder att skicka till nära och kära som skall tala om att vi gift oss.


     

  • Äldre 7 Jan 21:51
    #4

    Tja man behöver inte ha fotograf hela dagen för att det ska vara värt att inte ta studiofotografering.
    Att få några fina bilder i en park eller om stadshuset är fint eller vart man nu gifter sig kan ge väldigt fina minnen och med rätt fotograf får ni lite mer för pengarna också.

    För mig är det priset helt enkelt inte värt det jag får för pengarna.
    Men ni kanske vill ha studiobilder, och då är det en annan sak.

    Om något är prisvärt eller inte kan bara du själv svara på. 

  • kramen
    Äldre 7 Jan 22:46
    #5

    jag tycker inte det är prisvärt alls. Vi betalar 3000kr för 1-2 h, 50 st digitla bilder. Utanför närområdet. dock bor vi en liten ord, www.bob-olovsson.se/brollop/index.html här är iaf hemsidan till fotografen.

    Vi kommer att fotas vid en fors :) 

  • skarab­org201­2
    Äldre 11 Jan 16:23
    #6

    1500kr i timmen plus moms tar jag själv som riktpris när jag arbetar som fotograf. Det är riktpriset enligt fotografernas riskförbund. Men, sen är det ju så att om man vill redigera eller retuchera några av bilderna så tar det möjligtvis 1h till. Vare sig man retucherar eller ej så måste man kolla igenom och välja bilder och ev ändra storlek för förstoringar och tackkort. Då är vi uppe i 3000kr plus moms. Så ja jag skulle anse att det är rimligt.

    Men jag måste hålla med om att ta bröllopsbilder i studio ala 80-90-tal inte känns så kul. Men man kan ju fortfarande göra något fint av en studio fotografering, kanske i stil med ett klassiskt 30-tals porträtt eller använda sig av lite modernare rekvisita. Beroende på årstiden kan ju faktiskt en studio fotografering vara mycket finare!

  • Eliwyn
    Äldre 14 Jan 01:28
    #7

    Har fotografen en stil ni gillar osv så kan det ju vara rimligt om ni får det ni vill ha. Flört Något hutlöst pris är det ju inte med efterbearbetning osv och gillar man studiofoton så gör man. Jag är inte verksam i Stockholm, men jag har ungefär samma pris för motsvarande, fast jag jobbar inte i studio, utan bröllopsporträtten tas på någon fin utvald plats man kommit överens om.


  • ev2013
    Äldre 14 Jan 10:45
    #8

    Vi bokade fotografen, orken tog slut av att leta runt! Dock så hörde vi med henne om det finns någon fin plats i närheten av hennes studio för ev utomhusbilder... om vädret tillåter... och det fanns det!
    Så vi har helt enkelt beslutat oss om att ta fotograferingen som den kommer!

  • Äldre 14 Jan 10:51
    #9

    Jag tycker det låter som ett helt ok pris. Vi ska betala 3000 kr för 1 timmes fotografering utomhus. Då får vi 30 högupplösta bilder på DVD. Vi har bokat JNS-Vision och det är två fotografer som arbetar tillsammans.

  • mnbild
    Äldre 5 Jul 13:52
    #10

    Jag fotograferar i studio men inte bröllop i studiomiljö.. Jag tycker priserna ligger rätt bra till om det är en professionell fotograf, tror tillome att vissa tycker det är för billigt. men det beror ju helt på vad man menar med en "digitalbild" me.. Enligt SFF ska en bild med högupplösning kosta 500kr/st och då är det ju bara att räkna 500x10st bilder = 5000kr och då har man inte tagit betalt för fotograferingen ännu. Nu givetvis kan man inte räkna ut sitt pris så som fotograf idag men det är endå riktpriser vad en bild ska kosta. Men är det någon som vill ha sina bröllopsbilder tagna i studio idag ? :)

  • CoG
    Äldre 5 Jul 14:27
    #11

    Har ni googlat för att hitta fler fotografer i erat område?
    Många på nätet har bilder att visa så att man ser mer om vilken typ av bröllopsbilder det kan bli.

    Vi har en fotograf som kommer att ta parfoton först utomhus.
    Sedan fotar han utanför kyrkan då gästerna anländer,
    han fotar vigseln i kyrkan och även på kyrktrappan efterråt.

    Han tar 3500 kr


    Vi får välja ut 15 bilder som han fixar till lite extra och som vi får på fotokopia.
    Sedan får vi alla bilder på CD också.

    Vi har redan träffat honom på den plats vi valt att bli fotade på och gått igenom lämpliga bakgrunder osv.
    Det ingick också i priset.

  • Äldre 9 Jul 20:24
    #12

    Sounds a little expensive, to me. But of course, it depends on the photographer. A portrait by Terry Richardson or Akif Hakan Celebi might cost you much more. On the other hand, any friend could take a picture of you for free!

    May you post some examples of this photographer's work? Just to have an idea of the quality of the images! This is the only information really useful to determine if it is expensive, honest, or cheap. The time, and the quantity of edited photos are really relative parameters. 100 crap photos do not make up for 1 stunning image!

  • Malov8­6
    Äldre 9 Jul 21:27
    #13

    Goran som vi har bokat har ett erbjudande för 3 500 kronor där han är med i 4 timmar, ALLA bilder från bröllopet plus 150 stycken retuscherade. Det är en sommarkampanj han har nu. 

    Hans mail är info@goranmedia.com

    Prova! Lycka till :)

     

Svar på tråden tacksam för råd!!! Rimlig kostnad?