• fiskin

Hjälp! Dalabröllop i fäbodsmiljö efterlyses

Ett rop på hjälp!! Sökes: allt-i-ett-bröllopsställe i fäbodsmiljö i Dalarna!

Jag och min blivande hade i god tid bokat ett ställe i Dalarna i fäbodsmiljö för utomhusvigsel, festlokal och boende - allt på samma ställe. Vi kunde själva catera mat, servera inköpt dricka och sköta allt på egen hand, MEN, detta ställe som varit i drift i 60 år valde att gå i konkurs 5 månader innan vårt bröllop den 8 juni! Känns som en stooor dip just nu!

Så PANIK med andra ord! Letar med ljus och lykta efter ett liknande ställe! Hoppas ni kan ge många förslag som jag kan följa upp.

~uppgiven~
  • Svar på tråden Hjälp! Dalabröllop i fäbodsmiljö efterlyses
  • Alyllyra

Oj, vilket panik!
    Vi fick också höra att vårat ställe gått i konkurs, eller i alla fall ägarna av boendet. Som tur är fanns det ca 10-15 brudpar som är intresserade av sommaren, och cateringfirman vill inte missa en sådan chans, så vi har blivit lovade att alla ska funka ändå. Men lite svettigt är det.

Det stället är i alla fall Furudals bruk norr om Rättvik. Det är en gammal bruksmiljö som är jättemysig. Dricka får man fixa själv, men mat måste cateras... Det är i alla fall ett tips!

En annan sjukt vacker plats är Snöå bruk utanför Dala-Järna. Superfin miljö, men både mat och dryck måste beställas från vandrarhemmet så vi valde bort det pga kostnaden.

Hoppas du får fler tips och att ni hittar ett ställe som nikanvara på!

• TheD

Går det inte att hålla till i Gammelgården på Sollerön? Det var iaf jättefint när jag bodde där :)

• fiskin

Alyllyra: Såg ju dunderbra ut. Var det det stället som gått i konkurs? antar att de inte tar emot nybokningar då isåfall. Vad fick ni för pris och hur många gäster är ni? Hade du nån mailadress till dem för den som finns på deras hemsida fungerar inte - får tillbaka mailen =/ Ska ialla fall kolla med dem om vårt datum! Tack för förslaget!! Verkligen!

• Alyllyra

Ja, själva herrgården har gått i konkurs, men det finns en stiftelse som har lovat att driva det om ingen ny ägare kan hittas innan sommaren. Så det borde vara lugnt...
    Prata med Fredrik Wigg på Wiggens catering i Mora (wiggens.se), han har koll på alla bokningar och vet vad som är senaste nyheter angående herrgården!

• fiskin

Vår lokal var i IOGTs regi, dvs en stiftelse - och de måste sälja pga förluster under lång tid på just den här anläggningen. Men vi är mitt uppe i hur det kommer sluta och hur länge de är "skyldiga" att se till att de gäster som bokat få "upprättelse". Man får väl alltid hoppas! Verkligen!

Men annars kan jag tänka mig någon bygdegård någonstans i närheten av Mora så att man kan "slussa" gästerna in till Mora på kvällen/natten. Det kan oxå funka, men vi bor i Karlstad och därmed svårt att bara spontant luska reda på ställen/ladugårdar/bygdegårdar utan att ha kontakter. Mycket finns ju ej på nätet

~hoppfull~
  • Aniara4

Räcker det inte med EN likadan tråd?

www.brollopstorget.se/Forum-8-110/m4256037.html

Har för mig att det fanns minst en till som jag inte hittar nu, och idag på morgonen startar du ytterligare en?

www.brollopstorget.se/Forum-5-43/m4256230.html

Om folk svarar i flera av trådarna blir det väldigt splittrat. Om du vill aktualisera frågan och hålla den på förstasidan är det väl bättre att skriva i den du har så att den åker upp?

• fiskin

Aniara4: ahhh, det är så det funkar så att alla trådar syns på första sidan... trodde den var uppdelad på olika "teman" och när jag skrev första så kom jag på att temat "Dalarna" kanske tråden passade bättre på.. men då vet jag - uppdatera ofta =) Tack!

Tack för förslaget oxå! Ska kolla närmre på Sturladu. Förresten, kommer du från Siljans-trakten? Har du någon uppfattning om bygdegårdar eller ladugårdar i Fryksås? FInns ju bra med boende där samt bra utsikt =)

• fiskin

Åhhh! Det löste sig!! Det stället som vi skulle abbonera valde att driva det även under sommaren - så det löste sig!! Gudars va glad jag blev! En sak mindre att fundera på 5 månader innan "the day"!! =)

• Aniara4
    fiskin skrev 2013-01-07 20:11:40 följande:
    Åhhh! Det löste sig!! Det stället som vi skulle abbonera valde att driva det även under sommaren - så det löste sig!! Gudars va glad jag blev! En sak mindre att fundera på 5 månader innan "the day"!! =)
    Kul! Lycka till!
  • PimPim83
    Härligt att det löste sig!  Glad
  • Alyllyra
    Vad skönt! Solig
Svar på tråden Hjälp! Dalabröllop i fäbodsmiljö efterlyses