• Anonym (Desperat!)

    Torr hy som blir fet..!

    Har alltid haft problem med att jag blir fet i t-zonen och jag har provat hur många olika produkter som helst utan något resultat. Kan knappt bära smink längre då det blir oljigt nästan direkt efteråt.

    Nu under vintern har dessutom min hy blivit jättekänslig. Det stramar och jag är jättetorr på ytan fast jag är oljig.
    Tvättar jag, peelar och smörjer in 2-3 ggr och sminkar efteråt blir det ändå alldeles flagigt under sminket.. Jag orkar inte mer! Inte ens fuktmasker hjälper..

    Vad för hy har jag egentligen? Och vilka produkter ska jag använda?
    Någon som känner igen sig i mitt problem och kan rekommendera något?

    Det känns som om jag har provat allt :(

  • Svar på tråden Torr hy som blir fet..!
  • Chicita

    Till att börja med. Gå till någon som jobbar med hud och få en ordentlig genomgång.
    Det kan vara så att du inte alls har fet hy (T-zoonen) egentligen, utan du kan vara torr, men eftersom du använder produkter för fet hy så måste din hud producera mer talg och fett för att kompensera uttorkningen.

    En fd jobbarkompis till mig säljer Marja Entrish-produkter och jag fick en ordentlig analys där innan jag började använda deras produkter. Dom har någon grej där man stoppar in huvudet och så kan dom titta från andra sidan. Det är väl någon speciell belysning + speglar som gör att dom kan se problem som man inte ser själv annars.
    Jag kände mig som ett spöke när jag kollade i speglarna och såg mitt eget ansikte Tungan ute 

    Det är väldigt viktigt att man använder rätt produkter för sin hudtyp och här är det som BH'ar... de flesta har fel.
    Sen är det samma med makeup-produkterna. Du måste ha rätt produkter för din hudtyp. Och om du tror att du har en typ som du inte har, så kan det vara där problemet ligger som sagt.
    Jag kan inte ha puder och sånt på näsan, för det blir kakigt där hur jag än gör. Eller tja det trodde jag i alla fall. Sen testade jag att blanda mineralpuder med min dagcreme och lägga på väldigt försktigt, alltså tunnt tunnt. Och det funkar riktigt bra för mig.

    Jag säger inte att du ska springa och köpa just Marja Entrich produkter, men du behöver göra en analys för att se vilken hudtyp du faktiskt har Glad 
    Lycka till... 

  • Anonym (Desperat!)

    Jag vill inget annat än att gå på en analys och ansiktsbehandlig, men jag har verkligen inte råd. 

    Gjorde det för några år sedan och de lurade bara på en en massa produkter som inte ens funkade, men som kostade flera hundra. Det känns som om alla bara lurar en hela tiden för att man ska handla utav dem :/ 

  • ThereseV

    Det där låter precis så som min hy var förut. Jag har väldigt torr hy och om jag fuskar med att återfukta den så ser jag väldigt fet ut..
    Det blev i alla fall mycket bättre efter att jag började anväda ansiktstvätt och hudkräm från A-derma (apoteket). Jag fick prover på allt innan så jag slapp lägga ut en massa pengar på något som kanske inte funkade på mig, så fråga efter prover! Dom kostar en del men det är stora förpackningar och väldigt dryga. 

  • Chicita

    Om du går till någon som säljer ME-produkter, Rosenserien eller något liknande så kostar själva analysen inget (eller tja den ska inte göra det i alla fall om det är en seriös säljare). Kanske Bodyshop kan erbjuda något liknande också, vet inte men det kan kanske vara värt en fråga.
    Sen bör du (som ThereseV skriver) fråga efter prover.
    Ok, proverna räcker antagligen inte så länge att du kommer hinna se någon markant förändring, men du bör i alla fall hinna känna om du trivs med dom och om det känns som om det kan funka och är värt pengarna för att köpa in produkterna.

    Sen är det ju så att inget funkar om man inte fortsätter tillräckligt länge.
    Det kan ta flera månader att få se riktigt bra resultat. Om du får en analys hos någon och inte faller för deras produkter så vet du ju ändå vilken hudtyp du har och kanske kan handla andra produkter anpassade för din hudtyp någon annan stans sen.

    De flesta dyrare märken är också drygare. Man behöver alltså inte använda lika mycket av dom och då räcker dom längre.
    Min rengöringsolja från ME räcker ca 3-4 månader exempelvis.
    En motsvarande storlek och produkt som jag köpte på apoteket förut (inte apotekets egen serie utan någon annan) räckte bara en månad och var ungefär halva priset av min ME-olja (vilket alltså i principen betyder att ME-oljan är hälften så dyr i slutänden om man ser till hur ofta man får handla, även om den kostar dubbelt så mycket Flört )
    Som sagt, ME är kanske inte märket för dig. Men eftersom jag använder den så är det ju det jag jämför med...

     

  • passionsblomman

    Jag tror att det dyraste du kan göra är att streta på och pröva dig fram. Du behöver få koll på hur just din hud verkligen är beskaffad-och det är som sagt inte alls säkert att det är så som du uppfattar den.

    Jag trodde att jag hade torr hud på kinderna och fet i t-zonen. Det har jag inte. jag har extremt torr-och känslig-hud överallt. Jag behöver produkter med hög kvalité, utan parfymer och andra "starka" saker, som ger prickar eller svider. Jag kan inte tvätta mig med något som torkar ut-inte på kroppen heller.
    För mig har den insikten varit till stor hjälp.

    Mitt eget favoritmärke är Dermalogica, för att det känns som att det är det det behöver vara i förpacknngen-inte en massa utfyllnadssubstanser. Jag behöver minimalt jämfört med andra cremer. Just nu har jag tyvärr inte haft råd att köpa på mig av deras saker, men genom att ändå följa min hudtyp och handla någorlunda vettiga saker, så fungerar det hyfsat ändå just nu.

    Vad gäller pengar, så är det för min egen del en rengöring och en creme som får räcka just nu, även om jag gärna skulle vilja ha peeling, mask, boosttjofräser och specialögoncreme osv. men, ren och insmord är iallafall A och O.

    En viktig faktor är också hur man äter-för hud och hår speglar verkligen om man mår risigt eller missköter sig för övrigt också. Man kan behöva se över sin kost, så man vet att där inte fattas viktiga ämnen. Och nu, på vintern, är ju hyn extra utsatt, så man får ha lite överseende med sig själv då också kan jag känna.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Principisessan

    jag har alltid blivit fet i t-zonen och torr och flagig när jag sminkade mig. Trots att jag smörjde mig. dessutom fick jag ofta finnar på hakan, inte massor men nån finne då och då.
    Jag byte till Clarins produkter, en återfuktande dagcreme och rengöring. Dessutom fick jag en liten tub med mask, och ansiktsvatten på köpet, annars hade jag nog av kostnadsskäl hoppat de  två sistnämnda.
    För min del funka dessa ypperligt, sen kanske inte just dessa funkar för dig, men bra produkter brukar hjälpa.
    Jag har turen som har en sambo som är makeupartist i grunden, så han visste direkt vad som skulle funka på min hy :) 

Svar på tråden Torr hy som blir fet..!