• CharliesChoice

    Borde vi arrangera något för de som kommer "oinbjudna" till kyrkan?

    Vi ska gifta oss en tjugotal mil hemifrån med bara vår närmsta familj (16 personer) närvarande, dock på klassiskt manér i kyrkan. Nu när vi börjat berätta om bröllopet är det flera både släktingar och bekanta som bestämt sig för att åka till vår vigsel!

    Jag är rörd och glad att de gör sig omaket att åka såpass långt för att "bara" vara med på vigseln trots att vi inte bjudit in dem till mottagningen/middagen och vill gärna bjuda på nåt litet. Den blivande maken är mer inne på att "de får ju skylla sig själva..."

    Upplägget vi skissat på är såhär:

    Vigsel: 14-1430
    Middag startar 17-18.

    Som synes finns ganska mkt luft mellan vigseln och middagen, och vi har spånat på lite olika aktiviteter vi skulle kunna ha men inte bestämt nåt. Nu har jag dock kommit på att man kanske kan ha en liten "minimottagning" för de andra gästerna under den luckan? Typ bara en kopp kaffe och en kaka/cup cake eller liknande.

    Vi har hyrt ett litet bed&breakfast där våra gäster får checka in innan vigseln och där vi ska äta middagen samt sova över allihopa. Jag kan inte tänka mig annat än att de gärna anordnar ett litet kafferep också.

    Vad tänker ni om detta? Är det konstigt att göra såhär? Om vi gör nåt sånt här, borde vi säga det till de vi vet tänker komma, eller säger vi det efter vigseln? Det som gör mig lite tveksam är att det blir ju så att det bara är de som "bjuder in sig" som kommer att gå på mottagningen, medan andra, som våra bästa vänner, inte kommer.. Svårt svårt svårt, tips mottages tacksamt på hur man kan lösa detta!

  • Svar på tråden Borde vi arrangera något för de som kommer "oinbjudna" till kyrkan?
  • knackamackadam

    Vi är lite inne på samma spår och tänker att kaffe och tårta/kaka funkar perfekt den tiden på dagen. Min idé för vår del är att servera bröllopstårta då (samt eventuellt något alkkoholfritt att skåla i och så kaffe)och endast ha vanlig dessert efter middagen.

  • Chicita

    Vi gjorde inget speciellt för de som bara kom till kyrkan. 
    Men visst kan det vara trevligt om dom får något "för besväret" så att säga.

    Hur flexibla är dom på B&B som ni hyr.
    Jag tänkte om det räckte att någon som kan ta emot "de oinbjudna" i kyrkan skulle kunna dela ut en liten inbjudan till kaffe och mingel efter vigseln. Eller om ni behöver veta exakt antal redan innan så ni kan meddela dom på B&B i så fall...
    Istället för cupcakes så skulle jag satsat på vanliga "torra kakor" av lite olika sorter och kaffe + te för det är inte lika känsligt. Blir det kakor över så är det bara att stoppa tillbaka dom i förpackningarna och ta fram till nästa kaffestund för dom på B&B'n liksom. Därför kanske ni inte behöver meddela exakt antal innan utan bara uppskattningsvis... 

  • ev2013

    Tycker eran ide lät väldigt mysig, ett bra sätt att göra alla nöjda och glad, även om det inte kanske förväntar sig det. Men sen är det ju viktigt att ni vill göra det, så ni inte gör det för att ni känner att ni måste...är ju eran dag :)


    Kanske kan ni försöka spruda budskapet om "kaffe-repet" genom att prata med det med någon som gärna prata mkt... på så sätt kanske djungeltelegrafen kommer igång att det bjuds på kaffe för dem som vill titta förbi under vigselen...


    Gud vad mysigt med att ny hyrt ett bed&breakfast! Låter väldigt romantiskt!

Svar på tråden Borde vi arrangera något för de som kommer "oinbjudna" till kyrkan?