idag ställer jag in bröllopet :(
Igår sa jag till min sambo att jag känner vi måste ställa in bröllopet. Jag packade ner allt jag köpt i en flyttlåda och gömde alla bröllopstidningar. Och började titta på lägenheter någonannanstans, skall ta mig härifrån nu. Vad som händer med förhållandet vet jag inte. Det blir en del att boka av, men det enda vi förlorar pengar på är fotograften tror jag. Och inbjudningskorten vi tryckt upp som skulle skickas ut nu. Jag har följt era berättelser länge nu, vi har planerat bröllop snart ett år. Det jag saknar som många av er har är känslan att det är rätt, den övervällande glädjen. Jag kände också så innan för några månader sedan, men nu har jag tappat hoppet.
Min sambo har alkoholproblem, när han dricker så blir det alltid för mycket. Han dricker inte ofta, men när han gör det så är det fruktansvärt jobbigt. Han vet det och har tagit itu med dem, gått i kbt, ätit tabletter, varit hos läkaren, varit på aa. Men sen kommer det ett uppsving i självförtroende, han säger att han visst kan dricka måttligt. Det slår fel varje gång. Det slog fel på nyårsafton. Jag skämdes så mycket. Till mig hade han sagt han skulle vara nykter, men kom till festen full. Vi bråkade och jag åkte hem, jag firade tolvslaget själv. Han minns inget av festen dagen efter, inte nåt av hur otrevlig han var. Jag känner mig så sviken. Jag kan inte leva i en lögn, jag kan inte lova att stanna hos honom, det går inte att lita på honom. Innan detta hade han varit helt nykter i fyra månader och vi hade det fantastiskt. De senaste åren har han verkligen tagit itu med sina alkoholproblem, och det gör mig stolt. Men riktigt hemma är han inte nu. Jag är så less på att leva med terrorn att sambon får för sig att ta en öl.
Jag ville verkligen ha bröllopet, men äktenskapet känns tveksamt idag. Jag skall ge mig själv ett par veckor att tänka igenom detta och sen avboka allt. Det är inte bråttom än. Jag våndas över när de som väntar på inbjudningskorten frågar vart de är och jag måste säga att de inte kommer att komma. Att något som kändes så rätt plötsligt kan bli så fel..