• nemens­i
    Äldre 25 Dec 17:34
    3329 visningar
    9 svar
    9
    3329

    Soppa till varmrätt?

    Vi funderar på ett enkelt vinterbröllop. Brud och brudgum kommer inte klä sig över kavaj och gästerna förväntas att max klä sig i den koden men vill de komma i ett par snygga jeans och en vårdad tröja är de välkomna i det med. Vigseln är borgelig och kommer hållas i bygdegården där även festen kommer husera.

    Vi funderar på att duka borden i små grupper och duka varje bord med mat.
    En stor terrin med härligt krämig morotssoppa.
    En korg med ett par- tre olika hembakta frasiga bröd.
    Ett fat med lite kallskuret och kanske några stekta kryddiga korvar som bryter mot morotssoppans sötma och eventuellt även en ljummen ostpaj vars sälta fungerar fint mot soppan.

    Sen vet vi inte om vi ska servera efterrätt eller gå direkt på tårtan.

    På kvällen kommer det dukas fram ett vickningsbord med ostar och kex, bröd och kallskuret, frukt och gotter.

    Vi vill inte ha trerätters med servitörer som dukar fram en färdig tallrik och funderade ett tag på buffé men det är så tråkigt att stå i kö och vänta och att behöva springa fram och tillbaka. Vi tänkte att ett "Kan du skicka smöret tack?" kanske kan fungera lite som en isbrytare?
    Vad tror ni om konceptet?

  • Svar på tråden Soppa till varmrätt?
  • Äldre 25 Dec 20:13
    #1

    Hejsan :) de låter som en jättebra och mysigt upplägg och passar jättebra in i hela planen kring visel och så :) låter jättebra :)

  • Chinch­illi
    Äldre 25 Dec 21:27
    #2

    Tycker det låter sypermysigt!! Kan dock tycka att 2 soppor skulle vara ännu lite bättre :) morotssoppa kanske inte alla gillar... En fisksoppa  skulle jag lägga till.

  • Äldre 25 Dec 21:36
    #3

    När jag läste rubriken tänkte jag "nej nej nej... som förrätt ja men inte som varmrätt"...

    Men när jag läser om ert koncept så tycker jag att det låter trevligt. Men tja jag tänker lite som Chinchilli att det kanske vore bra med valfrihet och en till soppa.

    Vi hade också lite "halvbuffé-koncept".
    Det dukades fram stora fat (av servitörer) där folk fick förse sig 6 och 6 (alltså ett serveringsfat skulle räcka till 6 personer) 

  • maxmam­ma
    Äldre 25 Dec 23:20
    #4

    tänkte precis som chicita, nej till att ha soppa som varmrätt men som sagt när man läste vad ni skulle ha mer till soppan o vickningsbordet så blev det helt plötsligt ja ja ja. 

    Låter ju jättehärligt o soppor som är så gott på vintern, mums men jag hade nog valt att ha minst en till sopprätt än bara morotssoppan.

    typ nån mustig fisk o skaldjurssoppa eller en mättande gulaschsoppa.

    men hur som helst så låter det som ett jättegott o bra matförslag. 

  • Äldre 25 Dec 23:51
    #5

    Jag tycker att det låter som en mycket bra och genomtänkt idé. Eftersom brödet blir en så stor del av det hela kan det vara bra att ha koll på eventuella glutenintoleranta så att de också har trevliga alternativ.

  • nemens­i
    Äldre 26 Dec 08:22
    #6

    Tack för feedbacken!
    Vi har både fisk- och skaldjursallergiker och vegetarianer som kommer på festen därav valet på morotssoppa. Den är krämig och fin med mycket grädde och creme fraiche (vegetarianerna äter mjölkprodukter och mig veterligen har vi ingen laktosintolerant eller mjölkallergiker) och vi hoppades kunna gör den matiga med just smörgåsar med kallskuret och ost, ostpaj och några ljumma, skivade, kryddiga korvar som man kan lägga ner i soppan.

    Eftersom det trots allt är soppa kände vi att vickningsbordet på kvällen behöver vara rejält så ingen blir hungrig.

    Ombonat och hemtrevligt är ledorden för kvällen. 
    tack igen! 

  • Äldre 26 Dec 11:24
    #7
    nemensi skrev 2012-12-26 08:22:38 följande:
    Tack för feedbacken!
    Vi har både fisk- och skaldjursallergiker och vegetarianer som kommer på festen därav valet på morotssoppa. Den är krämig och fin med mycket grädde och creme fraiche (vegetarianerna äter mjölkprodukter och mig veterligen har vi ingen laktosintolerant eller mjölkallergiker) och vi hoppades kunna gör den matiga med just smörgåsar med kallskuret och ost, ostpaj och några ljumma, skivade, kryddiga korvar som man kan lägga ner i soppan.

    Eftersom det trots allt är soppa kände vi att vickningsbordet på kvällen behöver vara rejält så ingen blir hungrig.

    Ombonat och hemtrevligt är ledorden för kvällen. 
    tack igen! 
    Jag tycker att det låter jättebra! :)
  • PiaB
    Äldre 26 Dec 15:50
    #8

    Jag tycker det låter väldigt bra och genomtänkt. Jag skulle absolut inte ha något emot att få soppa med bröd och annat tilltugg. Men jag vill bara tillägga att om det bara fanns morotssoppa skulle jag inte kunna äta. Jag skulle äta av brödet och det andra men inte soppan. Nu ska ju inte jag på ditt bröllop, och du vet säkert vad dina gäster gillar, men ändå. En soppa till kanske inte vore så dumt


  • Äldre 26 Dec 19:36
    #9

    Låter helt underbart!! Avslappnat, hemtrevligt och skön stämning. Vi funderar själva på ett liknande upplägg..

Svar på tråden Soppa till varmrätt?