• Äldre 18 Dec 16:38
    2471 visningar
    10 svar
    10
    2471

    Dilemma!?!

    Har två typer av upplägg för vår dag som känns super bra för oss. De är dock helt olika, och vill nu höra era åsikter, funderingar och råd. Arrangemang 1: borgligt vigsel i december på samma plats som en välsmakande middag serveras, en barn/ungdomskör underhåller med julsånger innan och ett tag efter vigseln medan mingel, sedan en lång härlig middag...bröllopsresa om ca två år. Arrangemang 2: borgligt vigsel utomhus i februari en tisdagkväll kl18-19 i ett grönområde/park, ett jamande band underhåller, serveras varm äppelcider, bubbel och snittar. Vigsel, mingel...minimoon dagen efter. Bröllopsresa om ca två år. Radade upp allt lite enkelt, kommer givetvis pysslas och fixas massor för att få en underbar, avslappnad känsla. Vi vill alltså inte ha en bröllopsfest över huvudtaget men ändå festligheter :)

  • Svar på tråden Dilemma!?!
  • Äldre 18 Dec 16:41
    #1

    Jag skulle valt alternati ett. Helt enkelt för att det inte är så väderberoende, och de flesta uppskattar middagen då dom får möjlighet att prata och umgås lite också.

  • Äldre 18 Dec 16:45
    #2

    Glömde tillägga att till arrangemang 2 har vi funderingar att bjuda de allra närmaste på middag efter minglet, ca 10st

  • Äldre 18 Dec 16:47
    #3

    Chicita - håller med dig helt där, blir en helt annan känsla med en middagsbjudning! Vigselplatsen utomhus har tak ;)

  • aviman
    Äldre 18 Dec 18:39
    #4
    Chicita skrev 2012-12-18 16:41:23 följande:
    Jag skulle valt alternati ett. Helt enkelt för att det inte är så väderberoende, och de flesta uppskattar middagen då dom får möjlighet att prata och umgås lite också.
    +1 på det!
  • Äldre 18 Dec 19:08
    #5

    Alternativ 1 röstar jag på. :)


  • Äldre 18 Dec 19:32
    #6

    Tack snälla för att ni tar er tid :) Finns anledningar till varför vi har alternativa arrangemang,,alt1 är/var vår grundtanke+lite mer,,men har stött på så mycket förhinder med ställen då det är julbordssäsong och fullt upp, och då vi blir runt 40gäster så är inte det till vår fördel för att restauranger och cateringföretag ska prioritera oss (vilket vi förstår), så vi vet ej vart vi ska vara, alternativet är att flytta det till oktober med samma upplägg, men vi mister då kören som vi tyckte va en sån mysig idé! Alt2 är mer "till för oss" och med det menar jag, att budgeteringen för en fin middag kan vi istort sett använda för att åka iväg på en weekend, en riktigt lyxig utan barn ons-fre. Det ända vi känner vi "missar" med alt2 är den vackra brudklänningen och kostymen, då det blir mer fokus på snygga ytterplagg då feb brukar vara den kallaste månaden, och anledningen till mitt i veckan är att datumet är speciellt! Så vi måste väl helt enkelt besluta vad vi helst vill lägga budgeten runt 40 000 på, oss själva eller vår och gästernas middag????????

  • Äldre 18 Dec 21:22
    #7
    MH2014 skrev 2012-12-18 19:32:37 följande:
    Så vi måste väl helt enkelt besluta vad vi helst vill lägga budgeten runt 40 000 på, oss själva eller vår och gästernas middag????????
    Jepp det är en avvägning.
    Men jag kan ju (så här i efterhand) säga att jag aldrig skulle kunnat tänka mig dagen utan alla våra nära och kära och middagen med dom. 
    Det blir på något sätt en "större grej" (för mig i alla fall), det kändes som att vi liksom beseglade det hela med middagen. Och som ett tack för att våra gäster tog sig tid att dela vår dag...
    Vi funderade länge och väl (eftersom vi valde medeltidstema) om vi skulle skippa middagen då det ändå skulle bli en lång sittning om vi skulle köra den medeltida varianten med gästabud... Och kanske bara ha lite mingel med medeltida taffel (typ "medeltida tapas" om man säger så Flört)...
    Men det kändes fel, maten var liksom en del av upplägget. Och hur ofta bjuder man ut släkten på mat på det viset? Glad

    Eftersom ni ska ha en julkör så känns det lite som ett jultema.
    Varför kollar ni inte med en cateringfirma om dom kan catera julbuffé till er, men typ bröllopsanpassa maten så det blir lite lyxigare (om dom kan) Glad
  • Äldre 19 Dec 09:33
    #8

    Egentligen inget jultema alls :) vi tyckte bara att det skulle vara mysigt med ett litet "luciatåg" då datumet för vigseln är just 13dec! Annars är temat och färgerna och dyl inte alls jul.. Så det där med juligare buffé/middag blir inte aktuellt,,däremot vilt kanske står på menyn :)

  • Äldre 19 Dec 19:53
    #9

    fler?

  • Sandra­javiss­t
    Äldre 21 Dec 20:23
    #10

    Jag skulle satsa på alternativ 1! hur mysigt som helst med julmusik och en vigsel! Även om bröllopet är i fokus så spär det på mysfaktorn med julmys!

Svar på tråden Dilemma!?!