• sandra­linder
    Äldre 18 Dec 16:21
    2784 visningar
    13 svar
    13
    2784

    Dyrt?

    Vi ska ha 80 gäster på våran middag, vi fick begränsa det någonstans eftersom att att det annars skulle bli långt över 100 och vi känner varken att vi vill eller kan lägga en förmögenhet på mat, känns rätt ovärt och vi vill kunna fokusera på våra närmaste och bjuda på bra mat och en underbar kväll. 

    I vilket fall fick jag svar från ena platsen som vi skulle kunna tänka oss att ha middagen/ bröllopsfesten på. Förrätt, varmrätt och efterätt samt kaffe och tårta skulle gå på 700kr/person, rätt rimligt ansåg jag MEN då ingår INGEN dryck...

    Priset för vinet är FRÅN* 310kr flaskan dvs. 40 flaskor = 12 000kr + och då får gästerna två glas vin till maten något som känns alldels för lite. Är det bara jag som reagerar på att ingen dryck ingår till maten alls? ingen fördrink heller. Att vi sedan skulle få lägga på flera tusen på alkoholen är förståligt men till maten. 

    Hur ser era kuvertpriser ut? och vad ingår. 

      

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-18 16:30
    Att vi sedan skulle få lägga på flera tusen på alkoholen till festen* är förståeligt.*

    Skulle det stå.

  • Svar på tråden Dyrt?
  • sandra­linder
    Äldre 18 Dec 16:55
    #1

    Ingen? 

  • August­ibrud2­013
    Äldre 18 Dec 17:25
    #2

    Jag tycker det låter rimligt! Om det är bra kvalitet på maten då!

  • Emsofi­a
    Äldre 18 Dec 17:29
    #3

    Jag tycker också det låter ganska rimligt.
    De ställen vi har kollat på har tagit ca 600-800 kr/pers exkl dryck.

  • anna19­77
    Äldre 18 Dec 17:36
    #4

    Jag tycker det lät ganska dyrt då ingen dryck ingick. Var i Sverige är det? Mitt tips är att du tar priser från fler ställen så att du får koll hur det ser ut där just ni har ert bröllop. Jag vet att vi har ett billigt alternativ. Men för samma upplägg får vi betala 420 kr utan dryck plus 8000kr för hyran av herrgården och då ingår alla deras hotellrum.

  • sandra­linder
    Äldre 18 Dec 17:39
    #5

    Ja men det hade varit rimligt till och med billigt om det varit "hemma" i Stockholm. Men för att vara i värmland och i en liten kommun känns det dyrt eftersom att ingen alkohol ingår. Dessutom vill jag inte ens ha efterätt och tårta, utan vi specialbeställer på annat håll. Tycker åtminstonde ett glad vin till maten och fördrink bör ingå i det priset fast kanske är helt fel ute? 

  • Äldre 19 Dec 11:15
    #6
    anna1977 skrev 2012-12-18 17:36:25 följande:
    Jag tycker det lät ganska dyrt då ingen dryck ingick. Var i Sverige är det? Mitt tips är att du tar priser från fler ställen så att du får koll hur det ser ut där just ni har ert bröllop. Jag vet att vi har ett billigt alternativ. Men för samma upplägg får vi betala 420 kr utan dryck plus 8000kr för hyran av herrgården och då ingår alla deras hotellrum.
    Vilken herrgård har du hittat? :) Låter ju kanon!
  • Äldre 19 Dec 11:40
    #7

    Vi betalar ca 520 kr/kuvert. I det priset ingår lokalhyran, välkomstdrink, 10 småplocksrätter, huvudrätt, tårta, obegränsat med alkoholfria drycker, dekoration av lokalen & borden, fotograf + filmkamerateam. Alkoholen får vi ordna på egen hand. Det har vi tänkt handla i Tyskland.  

    Så för mig låter det väldigt dyrt med 700 kr/kuvert.  Men det är för att jag jämför med det vi får i vårt paket! 

  • Äldre 19 Dec 13:00
    #8

    Jag kollade på väldigt många ställen i Skåne och här ligger priserna ungefär på 700 kr eller tom lite mer utan dryck. 300 kr flaskan el lit emer är också ganska standard här. Så jag tror att du har fått ett ganska normalt pris. Ställen som tar mindre än det här i Skåne tar oftast en avgift för lokalen också, eller extra för andra saker tex dukning personal eller nått. Detta gäller alltså resturanger, catering och sånt är billigare, men då måste man ju hyra lokal, personal mm själv.


     


    Ifall du inte vill ha tårta och efterrätt kan du ju fråga om ett pris utan detta. Man kan nästan alltid förhandla om sådanna saker.


     


     

  • Ziroz
    Äldre 19 Dec 14:22
    #9

    Vi betalar 795kr/kuvert då ingår trerätters middag med ett glas vid per rätt samt tårta och brudskål. Vi betalar inget extra för personal eller lokal. Vi har även fått vickningen att ingå samt två nätter i brudsviten i det priset.

  • Äldre 19 Dec 18:57
    #10

    Detta är en av de främsta anledningarna vi valde att gifta oss i Italien och inte i Sverige. Jag att folk ska äta mycket och bra och få dricka hur mycket de vill, men det blev för dyrt i Sverige. 
    I Italien fick vi en 7 rätters middag (förrättsbuffé m bubbel, 2 pasta rätter, 2 kötträtter, ostbuffè, citronsorbet, tårta)
    på en väldigt fin restaurang, oändligt med vin, open bar. 
    Desutom finns valet att ha med eget vin på restauranger här i Italien, och det blir ju självklart billigare.  


  • Äldre 19 Dec 19:16
    #11

    vi betalar drygt 1000 kr per kuvert men då ingår


    lokalhyra städning serveringspersonal Persisk buffe fruktbuffe chokladfontän Dj kamerateam fotograf dekorationer av lokalen (stolsöverdrag, rosetter osv) ALLA blommor (mina, tärnornas, lokalen, kyrkan osv) Dekoration av brudbord Alkoholfria drycker Öppen bar hela kvällen Limousine Välkomstdrink

    Och nu glömde jag säkert något men ja du förstår.

  • Äldre 19 Dec 20:06
    #12

    Vi betalar cirka 1300 per person och då ingår inte drycker bortsett från brudskålen. Det står att man ska räkna med cirka 300 per person i dryck. Det som ingår är trerätters middag, bröllopstårta, lite snacks och liknande på kvällen, serveringspersonal, dukning och blommor på borden. Och så klart hyran av herrgården. Så jag tycker att ditt pris är rimligt eller till och med billigt

  • Mmmari­a
    Äldre 19 Dec 22:37
    #13

    Låter dyrt för att vara i Värmland.


    Vi betalade 950 kr/pers och då ingick:


    Hyra av herrgård utanför Stockholm till kl 02 inkl personal, städning, dukning, blommor


    3-rätters middag (riktigt bra kvalitet)


    Tårta i 4 våningar inkl kaffe


    1-2 glas mousserande (vi betalade bara för vad som förbrukades, ca 260 kr/flaska)


    4-5 glas vin under maten (vi betalade bara för vad som förbrukades, ca 260 kr/flaska)


    1 glas avec till kaffet


     


    Från början ville de ha mer betalt, men min man förhandlade ner priset och fick fler saker att ingå. Beror ju på om det är lågsäsong eller ej...

Svar på tråden Dyrt?