• söt nöt

Hur skriver man? Bjuda del av familj på middagen, men alla är välkomna till vigseln.

Vi kommer att bjuda några avlägsna släktingar till mig eftersom vi umgås en del. Men om vi ska bjuda alla på middagen så kommer det bli trångt. Så vi tänkte att alla är såklart välkomna till vigseln. Men bara föräldrarna på middagen. Barnen är mellan 8 och 22. Så barn känns fel at skriva. 

Så här står det just nu:

Välkomna på bröllop!

Vigseln kommer äga rum

Lördagen den 11 maj 2013 kl XXX

i XXXXXX kyrka

Kl 17 ses vi i XXXXXX för en gemensam middag.

Klädkod: Kavaj

O.S.A: Senast 17 mars till

XXXXXXXXXXXX eller XXXXXXXXX 

Ev tal anmäls i förväg till XXXXXX

Anmäl ev allergier eller behov av specialmat vid O.S.A.

• Svar på tråden Hur skriver man? Bjuda del av familj på middagen, men alla är välkomna till vigseln.
  • CoG

Skicka inbjudan till de som är bjudna på middan.
    Vill andra komma och titta just på vigseln är det ju fritt fram, kyrkan är ju öppen för alla.

Ni kan ju sätta in en annons i tidningen om att ni gifter er så att även de som inte är bjudna till middan vet när det ska äga rum.

• Juni 2012
    CoG skrev 2012-12-14 20:38:20 följande:

Skicka inbjudan till de som är bjudna på middan.
    Vill andra komma och titta just på vigseln är det ju fritt fram, kyrkan är ju öppen för alla.

Ni kan ju sätta in en annons i tidningen om att ni gifter er så att även de som inte är bjudna till middan vet när det ska äga rum.

Att sätta in annons i tidningen som enda information förutsätter att
    1 Man är helt säker på att alla som skulle vilja komma läser en papperstidning noga varje dag. Nätupplagorna publicerar inte alltid allt som finns i pappersupplagan
    2 Att alla bor så nära varann att de läser samma tidning, annars måste man annonsera i flera tidningar vilken kan bi rätt dyrt.
  • Chicita

Jag skulle nog ha riktat inbjudan direkt till de som är bjudna till middagen.
    Alltså typ:

Agda och Alfons
    Välkomna på bröllop
    ... osv

Och sen längst ner på inbjudan skriva:
    Alla som vill och kan är välkomna att bevittna vigseln i kyrkan. 
    Eventuella frågor ställs till XX Tele 0000-0000000

Då blir det tydligt vilka som är inbjudna, men ni får också med att alla som vill kan komma till kyrkan.
    Och om någon då blir osäker på om det ändå skulle betyda att alla som vill får vara med på festen, så finns det någon att ringa och fråga. 

• tågjäntan

Jag skulle nog ha gjort en inbjudan där jag skrivit om middag och det som ingår till de som är bjudna till det.

Sedan gjort en enklare, eller bara skickat ett vanligt kort eller liknande till dem som man vill berätta för att man ska gifta sig och att de är välkomna på vigseln.

• Chicita
    tågjäntan skrev 2012-12-15 18:41:55 följande:

Jag skulle nog ha gjort en inbjudan där jag skrivit om middag och det som ingår till de som är bjudna till det.

Sedan gjort en enklare, eller bara skickat ett vanligt kort eller liknande till dem som man vill berätta för att man ska gifta sig och att de är välkomna på vigseln.

Så tänkte jag också... tills jag läste om TS och insåg att det är i samma familj det blir ibland.
    Det är alla "barn" som utesluts, och "barnen" är mellan 8 och 22.

Alltså om man tänker sig att typ alla syskon är bjudna, men inga syskonbarn.
    Eller alla kusiner, men inga kusinbarn.

Jag vet inte om jag skulle skicka 2 inbjudningar till samma familj, en till dom vuxna och en till den yngre generationen med olika innehåll... 
  • söt nöt

Tack för era förslag. Det är som chicita skriver. Det är samma familj och en del av barnen bor hemma. i just det här faller är det min mammas kusiner och hennes kusinbarn. Men vi har mycket kontakt med den delen av min släkt eftersom det är den ända släkten jag har där jag bor nu. Resten bor ca 50 mil bort. Men vi var tvungna att dra gränsen någonstanns för att det inte skulle bli för många. 

jag skulle satt in en annons om vi hade bott närmre alla. Men det är långt till en stor del av min släkt och mina vänner. Så det blir många tidningar att skriva i då.

Alla som vill är välkomna till vigseln. Jag tycker att det är kul med mycket folk :)

Jag tror jag kör på en varriant av chicitas förslag. Ska fila lite på hur jag ska skriva det. Tack!

• söt nöt

Nu skrev jag

Välkomna på bröllop!

XXXXX ni är välkomna att närvara vid vigseln mellan xxxxx.
    Samt därefter en gemensam middag i xxxxx

viseln kommer äga rum i.....

......

Alla som vill och kan är välkomna att närvara vid vigseln. Ev frågor ställs till xxxxxxxx 

• Chicita
    söt nöt skrev 2012-12-15 21:30:46 följande:
    Nu skrev jag

Välkomna på bröllop!

......

Alla som vill och kan är välkomna att närvara vid vigseln. Ev frågor ställs till xxxxxxxx 
    Det blir jättebra...
    Om det är nära släktingar så kan ni ju typ "använda djungeltrumman" (dvs era föräldrar eller andra som står er nära) och be att dom slår en pling till dom som har barn som inte är bjudna (ja andra med om dom vill) och kollar att poängen gått fram liksom...
    Sen får ni väl vara nogranna när ni tar emot OSA och bekräfta tillbaka "Ni kommer på middagen båda två, vad kul" så att dom inte bara säger "vi kommer" och räknar med att det innefattar dom hemmaboende barnen också. 
  • PimPim83
    söt nöt skrev 2012-12-15 21:30:46 följande:
    Nu skrev jag

Välkomna på bröllop!

......

Det låter jättebra tycker jag!
  • CoG

Tror du att så många kommer bara för att se er i kyrkan och sen inget mer?

Ang att jag skrev tidingen så är det för att jag tror att det är mest troligt att se som bor i samma stad eller alldeles i närheten är de som dyker upp om de inte är bjudan till ngt mer.

söt nöt skrev 2012-12-15 21:10:07 följande:
    Tack för era förslag. Det är som chicita skriver. Det är samma familj och en del av barnen bor hemma. i just det här faller är det min mammas kusiner och hennes kusinbarn. Men vi har mycket kontakt med den delen av min släkt eftersom det är den ända släkten jag har där jag bor nu. Resten bor ca 50 mil bort. Men vi var tvungna att dra gränsen någonstanns för att det inte skulle bli för många.

jag skulle satt in en annons om vi hade bott närmre alla. Men det är långt till en stor del av min släkt och mina vänner. Så det blir många tidningar att skriva i då.

Alla som vill är välkomna till vigseln. Jag tycker att det är kul med mycket folk :)

Jag tror jag kör på en varriant av chicitas förslag. Ska fila lite på hur jag ska skriva det. Tack!
  • söt nöt

CoG: Det finns en del som har andra anknytningar till staden. Så om det är så att dom är här i andra ärenden samtidigt skulle jag inte bli helt förvånad om dom dyker upp. Det har hänt förr.

Svar på tråden Hur skriver man? Bjuda del av familj på middagen, men alla är välkomna till vigseln.