• Längta­ndsful­l
    Äldre 14 Dec 11:43
    7970 visningar
    27 svar
    27
    7970

    Ni som bjudit alla gäster på alkoholen under både middagen och resten av kvällen. Hjälp mig...

    Hur mycket kostade all alkohol? Vart köpte ni det? Systemet eller Tyskland? Hur många gäster hade ni?

  • Svar på tråden Ni som bjudit alla gäster på alkoholen under både middagen och resten av kvällen. Hjälp mig...
  • Längta­ndsful­l
    Äldre 14 Dec 11:45
    #1

    En till fråga jag kom på=) vad för alkohol bjöd ni på?

  • maxmam­ma
    Äldre 14 Dec 11:57
    #2

    vi kommer att bjuda på öl,vin,cider o lite avec  i form av whiskey, sheridan berries o bailys.

    vi handlade på finlandsfärjan men ska även köpa lite extra på systembolaget.

    vi blir ca 15vuxna o 6barn så det blir även vanlig läsk o bubbelvatten.

    ev kommer det 4vuxna till som inte svarat än.

    vi har personal som serverar mat o dryck så inte någon bäljar i sig 4öl till maten o nån annan stackar bara får en högst två till maten.

    men efter förrätt o varmrätt  får gästerna gå o ta dryck precis som de vill, och vi bjuder inte på nån starksprit att grogga på heller just pga att vi har barn med på middag o fest.

    till kaffet serveras avec som serveringspersonalen serverar så alla får 2glas till kaffet o tårtan,

    när tårta o kaffe  är klart så kommer det finnas bailys kvar o whiskey kvar som gästerna får gå o ta som de vill men det är den enda starkspriten som kommer att finnas.

    vi vill inte ha  nått fylleslag på vårt bröllop.
     

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 14 Dec 12:12
    #3

    Ok vi kommer va ca 60-70 pers så det är ju lite skillnad. Men tack för att du dela me dig.

  • Annamo­lly
    Äldre 14 Dec 17:59
    #4

    Haha, jag hade mardrommar om detta haromnatten nar jag dromde att 70 gaster festade fram till morgontimmarna och drack upp alla vara sparpengar.

    Tyvarr har jag inget bra svar for vi gifter oss i Grekland och vinet ingar i priset vi ha bestamt med tavernan. Sedan om gasterna dricker sprit och grejer sa blir det att betala ovanpa men jag ar jatteorolig att det ska bli svindyrt. Jag funderar pa att bara servera vin och inget mer. Kanske ol ocksa men sprit behovs val inte?


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Äldre 14 Dec 19:24
    #5

    vi kommer att ha öppen barn för ca 160 personer. vi är på restaurang så vi får betala 150 kr/person och då finns det öl, vin, cider och starksprit i alla former och färger.

  • Sandra­javiss­t
    Äldre 14 Dec 20:31
    #6

    Vill gärna också ha svar på denna. Kommer ha 60-70 pers och ska bjuda på alkohol.
    Det känns billigare att åka till tyskland. Men fråga är om det inte är ungefär lika billigt att handla ex på en färja?

    vad har ni lagt som drickbudget?

  • lordoz
    Äldre 14 Dec 21:38
    #7

    Vi kommer ha 50 gäster.. Inga barn!

    Alla kanske visserligen inte dricker, men så vet vi att det finns dem som dricker mer än andra.. så vi räknar högt..

    Till maten kommer det förutom alkoholfritt att finnas öl, rött och vitt vin och cider. När det gäller vin så kommer vi köpa bag-in-box på systemet, och ta i lite i överkant, då man alltid kan lämna tillbaka där..

    på 3 liter vin räknar jag ut att det går 20 glas om det är 15 cl i ett glas (alltså 1,5 dl, vilket jag tror kan stämma).. Så vi köper kanske 10 röda och 10 vita boxar (ska ha öppen bar efter maten och vi ska ha buffe till mat, så tror det går åt lite mer då)... Men troligen så kommer det säkert räcka med 5 boxar av varje..

    Öl blir nog några flak.. 3 - 4 sådär..

    Cider blir 2 flak....

    Sedan ska vi som sagt ha öppen bar... Så dels kommer det finnas avec (punch, baileys, rom och likör) och sedan även sprit till baren..

    Vi har köpt 1 liter punch, 4 liter vodka, 4 liter whiskey, 2 liter baileys, 4 liter rom och 4 liter gin. Köpte allt det på flyget på väg hem från sommarsemestern.. :)

    Vi åkte/åker inte till Tyskland! Dels så var vi på semester i Köpenhamn i somras och fick tag i en del billigt där.. Dels så har jag som sagt köpt på flyget på vägen hem från Rhodos i somras. Vi räknade på det, och kom därför inte att tjäna på att åka till Tyskland eftersom det är en bit från Norrköping där vi bor.

    Det jag funderar på nu är om man skulle boka en billig ålands-kryssning och köpa ölen kanske.. :)

    Fördelen med systemet är dels att ni kan ha en betalbar (nån symbolisk summa) vilket ni inte får lov att ha rent rättsligt om ni köper utomlands.. Dessutom kan ni lämna tillbaka det som inte går åt... Nackdelen är att det kan vara dyrare.. Men det beror på resans kostnad med.. :)

    Räkna på det!

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 14 Dec 21:54
    #8

    tack för all hjälp. tycker det är jättesvårt att veta hur mycket som behövs köpas...

  • lordoz
    Äldre 14 Dec 22:19
    #9

    Fick en dryckeslista på vad min bror köpte in till deras bröllop...

    De hade samma upplägg som vi, men betalbar efter maten.. Dock hade de trerätters, vilket jag tror drar ner mängden alkohol till maten.

    Men de köpte (till 50 gäster och inga barn):
    7 st 3 liters rött vin
    5 st 3 liters vitt vin
    4 flak ljus öl
    1 flak mörk öl
    2 flak cider
    1 st 70cl cognac
    1 st 1 liter ljus rom
    1 st 70 cl mörk rom
    1 liter punch
    2 liter likör

    och han sa att de hade en hel del över...

    Så antingen så kommer vårt vara i 10 år framöver.. eller så kommer våra gäster vara stupfulla.. :)

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 14 Dec 23:15
    #10

    Någon som kanske har någon summa på vad all alkohol kan kosta för ca 50-60 gäster ??

Svar på tråden Ni som bjudit alla gäster på alkoholen under både middagen och resten av kvällen. Hjälp mig...