• VictoriaE

    Kan man lasa psalmer istallet for att sjunga (kyrklig vigsel, ej i kyrkan)

    Sitter och klurar pa hur man gor med psalmer vid en kyrklig vigsel, som inte ar i en kyrka. Vi kommer inte att ha musik, och da har prasten foreslagit att han laser psalmerna istallet, men jag ar lite forvirrad om man far gora sa, och om vi och gasterna i sa fall ocksa laser med, eller hur man egentligen gor? Nagon som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Kan man lasa psalmer istallet for att sjunga (kyrklig vigsel, ej i kyrkan)
  • Chicita

    Psalmerna måste ju vara med, dom är en del av vigseln.
    Men varför kan ni inte sjunga psalmerna även om ni inte har någon instrumental musik?
    Det går ju att sjunga akapella, speciellt om ni väljer kända psalmer.

    Men att läsa psalmtexterna bör ju gå det med, det blir ju bara som ytterligare en del av predikan.
    Själv skulle jag hellre ha sång än läsning, oavsett om ni har instrument med eller inte, eftersom det blir ett trevligt avbrott från allt prat annars... 

  • VictoriaE
    passionsblomman skrev 2012-12-14 16:35:27 följande:

    Det här är en bra fråga att ställa i den här tråden:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-123/m3865023.ht...

    Frågan om man får eller inte, kan säkert Kjell Präst och hans kollegor


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack! Letade efter den traden, men kunde inte hitta den! Tar och staller fragan till Kjell, sa far vi se om jag kan fa lite mer insikt. =)

    Chicita- tack for asikten... Ska fundera pa vad som blir bast. Vi ar ju inte sa manga (31 gaster totalt), och en salig blanding av lite olika lander (England, USA, NZ, Danmark, Rysslan, och sjalvklart Sverige) och religioner kommer att samlas, sa maste kika pa det har om alla ens kan sjunga med, da de sjalvklart inte kommer att kunna de Svenska psalmerna. (gudstjansten ar pa Engelska, da mer an 50% av gasterna inte kan Svenska).
  • passionsblomman

    Vassego´-hoppas Kjell och de andra har en stund över så här i adventsruschen. De har väl typ årets mest intensiva tid just nu har jag en känsla av. Men han brukar vara bra på att svara.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Kan man lasa psalmer istallet for att sjunga (kyrklig vigsel, ej i kyrkan)