• Anonym (:()
    Äldre 11 Dec 14:10
    7978 visningar
    21 svar
    21
    7978

    Drogproblem.. :-( hjälp!

    Lägger denna i känsligt och är anonym för att skydda alla inblandade. 

    Jag tror att min pojkvän använder droger. Detta är baserat på flera saker: konstiga beteenden, folk som har sett såna saker i hans rum osv.. Vet inte vart jag ska ta mig till?! Jag älskar honom så mycket, men vill inte ha det i varken mitt, hans eller vårt liv. 

    Någon som har/haft liknande erfarenheter eller har några råd att ge om vad man kan göra ? 

  • Svar på tråden Drogproblem.. :-( hjälp!
  • Äldre 11 Dec 14:16
    #1

    Det absolut enda du kan göra-och det är det som är så smärtsamt-är att tala om för honom att du inte kan acceptera droger i ert gemensamma liv. Han kommer att vara tvungen att välja-och det är inte troligt att han väljer bort drogerna innan det verkligen är ett ultimatum. Det brukar vanligen behövas en brytning, om han kommit en bit i sitt missbruk. Har han "bara testat" och nosar i utkanten av livet som missbrukare, kan det hända att han helt enkelt skärper ihop sig och accepterar att det inte är kompatibelt med ett liv med dig.
    Det är helt osannolikt att han slutar om du bara är missnöjd, men stannar i relationen.
    Jag är ledsen, men det är mina slutsatser efter egna och andras livserfarenheter.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (låt bli droger­)
    Äldre 11 Dec 14:25
    #2

    håller med passionsblomman

    denna gång väljer jag att gömma mig bakom ett anonymt nick då jag vet att många ur mitt fd liv finns här o snokar o jag vill inte ha med dem att göra o de ska låta bli mig, jag har blivit trakaserad av dem tillräckligt privat så därför är jag feg tar ett anonymus nick idag.

    ställ honom mot väggen o tala om att droger inte är OKEJ i ert gemensamma liv.

    Och tro mig, många väljer drogen framför partnern. har oxå egna erfarenheter av droger o dess verkan.

    har tyvärr själv haft en sambo som drogat till och från under våra år ihop o även  jag började droga men hann inte bli fast i ett missbruk, det räckte för mig att lägga in mig på behandlingshem o efter det har jag aldrig använt en drog o det är snart 7år sedan.

    vi är inte ett par idag, utan vi separerade o nu har jag en annan man i mitt liv som aldrig har provat på droger, aldrig rökt o är väldigt försiktig med alkohol.

    han vet att jag använt droger för länge sedan o jag själv är väldigt försiktig med alkohol själv.

    nä vill han ha dig som flickvän o sambo då får han lägga in sig på behandlingshem o bli ren från allt sånt skit o sen beror det lite på vad för droger han använder om det räcker med avgiftning o behandlingshem eller om han måste använda metodon för att få bort abstinensen.

     

  • Anonym (:()
    Äldre 11 Dec 14:26
    #3
    passionsblomman skrev 2012-12-11 14:16:39 följande:
    Det absolut enda du kan göra-och det är det som är så smärtsamt-är att tala om för honom att du inte kan acceptera droger i ert gemensamma liv. Han kommer att vara tvungen att välja-och det är inte troligt att han väljer bort drogerna innan det verkligen är ett ultimatum. Det brukar vanligen behövas en brytning, om han kommit en bit i sitt missbruk. Har han "bara testat" och nosar i utkanten av livet som missbrukare, kan det hända att han helt enkelt skärper ihop sig och accepterar att det inte är kompatibelt med ett liv med dig.
    Det är helt osannolikt att han slutar om du bara är missnöjd, men stannar i relationen.
    Jag är ledsen, men det är mina slutsatser efter egna och andras livserfarenheter.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Du är nog rätt.. Men hur talar jag om för honom att jag tror/vet det? Då kommer han ju tro att någon har skvallrat eller så kommer han blåneka.. Både jag och hans familj är oroliga och bryr oss om honom, men han kommer säkert inte inse det utan istället bli arg..? 
  • Anonym (:()
    Äldre 11 Dec 14:31
    #4
    Anonym (låt bli droger) skrev 2012-12-11 14:25:57 följande:
    håller med passionsblomman

    denna gång väljer jag att gömma mig bakom ett anonymt nick då jag vet att många ur mitt fd liv finns här o snokar o jag vill inte ha med dem att göra o de ska låta bli mig, jag har blivit trakaserad av dem tillräckligt privat så därför är jag feg tar ett anonymus nick idag.

    ställ honom mot väggen o tala om att droger inte är OKEJ i ert gemensamma liv.

    Och tro mig, många väljer drogen framför partnern. har oxå egna erfarenheter av droger o dess verkan.

    har tyvärr själv haft en sambo som drogat till och från under våra år ihop o även  jag började droga men hann inte bli fast i ett missbruk, det räckte för mig att lägga in mig på behandlingshem o efter det har jag aldrig använt en drog o det är snart 7år sedan.

    vi är inte ett par idag, utan vi separerade o nu har jag en annan man i mitt liv som aldrig har provat på droger, aldrig rökt o är väldigt försiktig med alkohol.

    han vet att jag använt droger för länge sedan o jag själv är väldigt försiktig med alkohol själv.

    nä vill han ha dig som flickvän o sambo då får han lägga in sig på behandlingshem o bli ren från allt sånt skit o sen beror det lite på vad för droger han använder om det räcker med avgiftning o behandlingshem eller om han måste använda metodon för att få bort abstinensen.

     
    Tack för svar båda två! Känns verkligen extremt jobbigt att vara i situationen, så jag tackar så mycket för era svar! Tror/hoppas inte att han använt särskilt tunga droger ännu, så det är därför jag vill stoppa det på en gång för att kunna hindra att det blir värre. Har folk i släkten som har gått ner sig helt pga droger, och detta vet han, så förstår inte hur han kan göra såhär.. :(  Tror han testat hasch.. kan inte så mkt om sånt, så vad tror ni behövs? 
  • Anonym (låt bli droger­)
    Äldre 11 Dec 14:32
    #5

    förmodlligen kommer han blåneka o bli arg.

    det beror ju faktiskt på att man vet att man gör fel o dessutom blir påkommen med det, då mår man inte så bra kan jag lova.

    men det enda ni kan göra är att försöka få honom att förstå att livet blir till ett helvete om man fastnar i missbruksträsket, o ju länge tid man knarkar dessto svårare blir det att bi fri från det.

    låt honom bli arg o låt honom förstå att ska ni ha ett gemensamt liv då måste drogerna bort o aldrig mer komma tillbaks.

    om han börjar argumentera om att nån polare skvallrat så håll inte med utan säg bara att det är nått du/hans föräldrar känner på sig o det är därför ni frågar o för att ni bryr er om honom o vill honom väl.

    ta det försliktigt o fråga lugnt o låt honom oxå få bli arg o ha känslor, det brukar lugna ner sig med tiden om man har lättare att ta åt sig vad andra säger när man fått brusa klart. 

  • Anonym (:()
    Äldre 11 Dec 14:47
    #6
    Anonym (låt bli droger) skrev 2012-12-11 14:32:07 följande:
    förmodlligen kommer han blåneka o bli arg.

    det beror ju faktiskt på att man vet att man gör fel o dessutom blir påkommen med det, då mår man inte så bra kan jag lova.

    men det enda ni kan göra är att försöka få honom att förstå att livet blir till ett helvete om man fastnar i missbruksträsket, o ju länge tid man knarkar dessto svårare blir det att bi fri från det.

    låt honom bli arg o låt honom förstå att ska ni ha ett gemensamt liv då måste drogerna bort o aldrig mer komma tillbaks.

    om han börjar argumentera om att nån polare skvallrat så håll inte med utan säg bara att det är nått du/hans föräldrar känner på sig o det är därför ni frågar o för att ni bryr er om honom o vill honom väl.

    ta det försliktigt o fråga lugnt o låt honom oxå få bli arg o ha känslor, det brukar lugna ner sig med tiden om man har lättare att ta åt sig vad andra säger när man fått brusa klart. 
    Tack återigen för svar!! 

    Faktiskt så är det så att hans mamma kom på honom häromveckan.. det var sent och det lös i hans rum, så hon gick dit och fick se att han rullade något, för att sen snabbt gömma det i fickan då han märkte att hon var där. Han blånekade när hon nämnde vad hon hade sett. Så hans mamma har ju faktiskt sett det med egna ögon till skillnad från mig. Dessutom har hon hittat saker i hans rum då hon bara gått för att hämta tvätt och sådant. 
     

    Vet inte hur eller när jag bör säga något. Det gör ont i hjärtat när jag tänker på det, och jag kan inte sluta tänka på det. Men å andra sidan så vill jag inte att hela Jul och nyår ska bli förstört pga det..  
  • Äldre 11 Dec 14:48
    #7
    Anonym (:() skrev 2012-12-11 14:26:59 följande:
    Du är nog rätt.. Men hur talar jag om för honom att jag tror/vet det? Då kommer han ju tro att någon har skvallrat eller så kommer han blåneka.. Både jag och hans familj är oroliga och bryr oss om honom, men han kommer säkert inte inse det utan istället bli arg..? 
    Var helt rak. "Jag har fått signaler runt dig som får mig att misstänka att du använder droger-gör du det?"

    Hemlighetsmakeriet runt alkoholism och droger är det absolut vanligaste sättet att "godkänna" att folk stannar i det. Det vi inte talar om finns inte. Det står en rosa elefant i vardasrummet som ingen låtsas se och som alla går runt. Köp inte det upplägget!

    Om det finns möjlighet, så ta konfrontationen tillsammans med hans föräldrar. Du vet, de vet och han vet att det är av omsorg. Han kommer mest troligt ändå att bli vansinnig. Det är inget att göra åt. Då har du fått ut det i luften och inget ligger under mattan. Vad han sedan tänker göra med skiten, det är faktiskt hans beslut. Tyvärr, för man skulle väldigt gärna vilja kunna välja åt dem. Det går inte.

    Vad gäller hur fast någon är, så är det ju precis det som är så ömskt med droger. Det finns de som faller handlöst in i alkoholism vid första fyllan, och det finns de som kan h abrukat olika droger ganska intensivt för att sedan bara lägga av. Tyvärr är det betydligt fler som inbillar sig att de kan sluta när som helst, än vad det är som verkligen kan det.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (först­år)
    Äldre 11 Dec 14:50
    #8

    Jag vet hur det är. Min sambo har ”inga problem med droger” och han ”använder inga droger”. Men han röker på ibland, det är nämligen ”inte droger”. Ibland betyder just nu kanske en gång per 14 dagar men det är väldigt olika. Det sista har det varit så ofta iallafall pga dödsfall i familjen nyligen. Det är väldigt lätt att få tag på då hans bror röker på varje dag sedan fem år tillbaka (minst). Det tycker jag är både ett problem och visst fan är gräs droger. Det är väldigt lätt att märka när min sambo rökt på, mest för att det är väldigt mycket frågor och uppmärksamhet på mig (jobbigt mycket), men också så äter han mer, glömmer allt och somnar lätt och han blånekar till att vara påverkad. Jag avskyr detta som pesten och det skrämmer mig fruktansvärt, det går inte att lita på honom. Jag skulle vilja säga att ni skall prata om det, men jag vet att det är troligt att han ljuger om det. Min sambo har ljugit om det många gånger, för att han ”måste” ljuga om det då jag ”överreagerar”/”blir galen”.


    Många som röker på tycker inte det är någon big deal. Om det är vad han gör så vill han inte oroa andra eftersom det inte är ett problem, det är ju lagligt i holland, vi är bara känsliga här, alkohol är värre, bla bla. Samtidigt så är det ju en ikörsport till värre saker och att ha den attityden brådar inte gott.  


    Om ni bor ihop är det ju lätt att söka igenom hans rum/lägenheten. Jag tycker inte en person som tar droger förtjänar integritet när det handlar om vårt liv, jag har inga problem att rota fram sanningen om jag vet/misstänker starkt att han ljuger för mig.


    Vad är det för droger du misstänker? Hur är hans beteende konstigt, är han argare, gladare, flummig, agressiv?

  • Anonym (:()
    Äldre 11 Dec 15:05
    #9
    Anonym (förstår) skrev 2012-12-11 14:50:46 följande:

    Jag vet hur det är. Min sambo har ”inga problem med droger” och han ”använder inga droger”. Men han röker på ibland, det är nämligen ”inte droger”. Ibland betyder just nu kanske en gång per 14 dagar men det är väldigt olika. Det sista har det varit så ofta iallafall pga dödsfall i familjen nyligen. Det är väldigt lätt att få tag på då hans bror röker på varje dag sedan fem år tillbaka (minst). Det tycker jag är både ett problem och visst fan är gräs droger. Det är väldigt lätt att märka när min sambo rökt på, mest för att det är väldigt mycket frågor och uppmärksamhet på mig (jobbigt mycket), men också så äter han mer, glömmer allt och somnar lätt och han blånekar till att vara påverkad. Jag avskyr detta som pesten och det skrämmer mig fruktansvärt, det går inte att lita på honom. Jag skulle vilja säga att ni skall prata om det, men jag vet att det är troligt att han ljuger om det. Min sambo har ljugit om det många gånger, för att han ”måste” ljuga om det då jag ”överreagerar”/”blir galen”.


    Många som röker på tycker inte det är någon big deal. Om det är vad han gör så vill han inte oroa andra eftersom det inte är ett problem, det är ju lagligt i holland, vi är bara känsliga här, alkohol är värre, bla bla. Samtidigt så är det ju en ikörsport till värre saker och att ha den attityden brådar inte gott.  


    Om ni bor ihop är det ju lätt att söka igenom hans rum/lägenheten. Jag tycker inte en person som tar droger förtjänar integritet när det handlar om vårt liv, jag har inga problem att rota fram sanningen om jag vet/misstänker starkt att han ljuger för mig.


    Vad är det för droger du misstänker? Hur är hans beteende konstigt, är han argare, gladare, flummig, agressiv?


    Usch då, känner med dig! Om du vill så kan vi stötta varandra här lite i tråden? vet att jag i alla fall tycker att det är otroligt jobbigt, så jag förstår om du också mår dåligt av det? 

    Vi bor inte ihop, han bor hemma hos sina föräldrar. Så tyvärr kan jag inte göra så, men hans mamma har ju faktiskt kollat en gång, hon fick en känsla och hittade en sån grej i någon låda. 

    Hans mamma sa att hon trodde att det var hasch, och det tycker jag är illa nog, för det är ju som sagt en inkörsport till värre grejer, och man vill ju inte precis vänta på att det ska bli värre.. :( 

    Han blir lätt irriterad och arg, somnar lätt och varsomhelst i princip, han vänder gärna bort uppmärksamheten från sig själv om han tycker att jag frågar för mycket. Han ljuger rätt mycket om helt onödiga saker, som vart han är osv... 
  • Anonym (:()
    Äldre 11 Dec 15:19
    #10

    Efter att ha läst lite på internet så var det en till sak som jag lagt märke till. Han är ofta rödaktig på sina ögonvitor.. Detta har jag kommenterat många gånger, men han svarar alltid att ha bara är trött eller "ojdå, vet inte varför"..

Svar på tråden Drogproblem.. :-( hjälp!