• mille88

    Ska ha dansk/svenskt bröllop skulle behöva lite inspiration

    jag är dansk och min blivande är svensk, kommer att bli mest svenskar på festen men också en hel del danskar. har ni några tips på hur jag får danskarna och svenskarna inte att vara så spända mot varandra. 

    har ni möjligvis en liten roliga ordlista jag hade kunnat använda i festprogramet så hade det varit jätte bra  

  • Svar på tråden Ska ha dansk/svenskt bröllop skulle behöva lite inspiration
  • sanzan

    Åh vad roligt med en till :) min blivande är halvdansk och jag är svensk så vi kommer också att ha ett dansk/svenskt bröllop. Vi ska ha buffé så maten kommer att bestå av både svensk men också dansk mat där. Som bröllopstårta ska vi ha en kransekaege (stavning?) dekoration och bordsplaceringsstenar samlade vi på oss på stranden i Danmark i somras. Nu vet inte jag hur din släkt är, men generellt tycker jag att "ni danskar" alltid är så öppna och trevliga så jag oroar mig inte det minsta för att det ska bli stelt. Dock tycker jag att det där med ordlista till festhäftet är en otroligt bra idé. Hur har ni mer tänkt? Känner att jag verkligen fick ny energi nu

  • mille88

    Ja danskarna är ganska pratglada det är svenskarna jag oroar mig för våra vänner förstår inte ett dugg danska, Vi ska både ha bröllopstårta och kransekage och till nattmat blir det pölse :) Ska ni dansa den danska brudvalsen? Det är ju vanligt att danskarna skriver egna låtar till brudparet hoppas att svenskarna sjunger med så bra det går :)

  • sanzan

    De får helt enkelt lära sig annars får de väl ta till engelskan. Jag tror inte att vi får någon egen låt från danskarna och den danska brudvalsen har jag faktiskt inte hört så den måste jag leta efter. Min tanke har hittills vart att dansa till Olsens brothers. Hur har ni mer tänkt att få in danska bitar? När är det dags för er? Såg dessutom i en annan tråd att din förlovningsring är i titan och vigselringar i vitguld. Precis samma har jag

  • mille88

    Jasså vad kul :) ja många säger att man inte ska blanda men jag testar ändå. Vi tänkte ha mycket av de danska traditionerna Pappa ska följa mig upp i kyrkan. Och i Danmark har man en särskild bröllopsdans sök på brudevals på youtube där finns några klipp, Gästerna ställer sig i en ring runt om brudparet och klappar takten till musiken medans de går närmare och närmare I slutet att låten är de så nära att brudparet inte kan röra sig mer, då ska paret kyssas och sen lyfter de upp brudgummen tar av hans skor och klipper av det yttersta av hans strumpor och hans slips, och brudens slöja tar alla kvinnor en bit med sig hem som ska bringa tur, men jag är inte säker på att jag vill att de ska klippa sönder min slöja :( Vi gifter oss den 25e maj nästa år :)

  • sanzan

    Det låter lite roligt, men min slöja får de inte klippa i, den är det lånade i min klädsel. Slipsen får de nog också glömma då min blivande vill ha fluga Vilken tur jag har, då är ni före oss. Vi har 8/6 som datum. Har ni satt någon temafärg? Hur har ni tänkt med mat och musik? Vart gifter ni er? Ska ni ha brudfölje? Många frågor blir det

  • mille88

    Ja vi har rosa, grönt och vit som färgtema riktigt vårigt :) Min sambo har två bestmen, brudgummen ska ha något liknande frak med mönster vit väst och grön slips och näsduk, hans bestmen ska ha smoking och grön fluga och gördel :) Jag har fyra tärnor en av dom är en man men det är min äldsta vän så jag är glad att han ställde upp tjejerna ska ha rosa klänningar och killen ska ha smoking rosa fluga och gördel Och så ska vi ha en liten blomsterflicka Vi gifter oss i Vittskövle i Skåne och ska ha middagen och festen på forsakargården hotell och restaurang Vanlig meny med toast Skagen, fläskfilé och bröllops tårta och kransekage Efter middag ska vi ha ett tvåmana band (bror till bestman) dom sjunger skånsk rock och lite dansk musik lite Kim Larsen Ni då?

  • sanzan

    Vi gifter oss i en kyrka i Stockholm och ska ha middagen i en lokal vi hyrt. Det är mest i maten som vi har fått in det danska. Ja i dekorationerna också då. När det gäller musik så kommer en god vän att göra i ordning spellistor med väldigt blandad musik på datorn. I kyrkan ska en av våra gamla spelare sjunga. Brudföljet kommer att bestå av en bestman och en marsalk, jag kommer att ha två tärnor och våra tre barn är brudnäbbar. Vi tillhör de där som gick mot strömmen och valde aprikos som temafärg fastmånga sa att det är dumt. Jag skulle helt klart vilja få in det danska ännu mer i festen, men vet inte riktigt hur. Funderar på att ha en sida med "rolig fakta" om både Danmark och Sverige i festhäftet. Samt en "ordlista" hur har ni tänkt att få in det? Hur långt har ni kommit med planeringen när det gäller att köpa på sig osv?

  • Tilda93

    Hej :) jag är svensk och min blivande är halv dansk. Det där med ordlistan är ju smart. Och ska ni ha bordsplacering? , vi har valt att inte ha det då bådas släkter är öppna och glada av sig :) Vi gifter oss 7 juni 2013 i hakarpskyrka ( Jönköpings.län)


  • sanzan

    Vi ska ha bordsplacering. Plockade fina stenar på stranden när vi var i Danmark i somras som vi ska använda som "placeringskort"

Svar på tråden Ska ha dansk/svenskt bröllop skulle behöva lite inspiration