• Lina2126

    Bröllopsfotograf - hur ska vi tänka?

    Vi har kontaktat flertalet fotografer där vi gillar bildspråket. Och nu har vi förstått att duktiga fotografer tar duktigt betalt. Vi väljer mellan tre. Alternativ 1 är den fotograf vi bara ÄLSKAR bägge två. Såå fina bilder och precis vad vi letar efter. MEN hon tar 27000:- för 5 timmar. Alternativ 2 är två fotografer som jobbar i team, de är då med heeela dagen. Också duktiga, kommer på andraplats hos oss. 30000:- för heldag. Alternativ 3 är en fotograf som vi tycker är ok, men inte helt 100. Hon tar 14500:/ för 5 timmar, 20000:- för heldag. Det är fantastiskt mycket pengar, men vi vill ha en duktig bröllopsfotograf. Men ska vi välja den vi helst vill ha i fem timmar, eller hon som är billigast och ändå ok (några bilder om än inte alla borde ju bli fina och fantastiska). Eller två fotografer som kan fånga mer och är med heela dagen för typ samma pris spm vår favvo tar för fem timmar? Hur skulle ni ha gjort, eller hur gjorde ni? Vi har "råd" att ta de dyrare alternativen men det svider att lägga en så stor del av budgeten på det. Eller är det värt det? (jag skriver inte ut fotografernas namn av respekt för att jag här lämnat ut deras priser)

  • Svar på tråden Bröllopsfotograf - hur ska vi tänka?
  • Lina2126

    Men skit. Det blir ju inga mellanslag från Iphone. Sorry! Och gör något åt det BT!

  • madd4you

    Den andra låter som 2brides?? Lättare ifall du skriver vilka dessa fotografer är

  • madd4you

    Läste din tråd lite för fort. Enligt min mening står det mellan Erika gerdemark eller Alicia swedenborg. Tror d lutar åt Erika, vet att dessa 2 är dyra, men Vi prioriterar också vackra bilder, och då får det kosta helt enkelt. Om ni kan den som Ni båda älskar så gör det

  • Lina2126

    Faktiskt ingen av dem ;) Men du skulle valt den dyrare, som ni helst vill ha, trots att detfinns en "ok" för 13000:- mindre? Det är det jag funderar på :/..

  • madd4you

    Ja det skulle vi definitivt!! en vän till min m2b hade Alicia swedenborg under vigseln och början utav middagen (ej heldag) och shit vilka fina bilder hon tog!!! Vissa utav porträtt bilderna tog andan ur mig!!!! Så även om hon inte var med hel kvällen och hon var dyr, så tyckte dom att hon var värd varenda krona! Trots allt är bilderna det enda (förutom ringarna) som består efter bröllopet. Så kan man lägga ut så pass mycket, så tycker jag man ska göra det hellre prioritera vackra bilder! Jag menar, folk kommer ändå fota under festen, så viktigaste för oss är vigseln och porträtt samt bilderna med familj, tärnor och vänner efter vigseln...vi kommer ha en "photo-booth" där man kan ta spexbilder själva med lite roliga grejer...typ lösmustasch och sådant. Fick iden från Pinterest

  • Chicita

    Kolla inte bara på timmarna dom spenderar med er...
    Kolla på vad ni får för pengarna.

    Hur många bilder får ni?
    Har ni rättighet att använda bilderna som ni vill (till annonser, tackkort, fotoalbum att skapa själva och ge bort osv)?
    Vissa fotografer är väldigt snåla med bilder. Vet en här uppe som man får 10 bilder (från 5 timmars fotografering) med på köpet och sen får man betala för varje extra bild man vill ha.
    Där får man inte använda bilderna som man vill heller. Bilderna är endast till för privat bruk, inga tackkort, annonser eller publicering på nätet, vare sig man hänvisar till fotografen eller ej.

    Så sånt tycker jag är mycket viktigt.
    Det spelar ju ingen roll om fotografen är jättebillig om man sen kanske måste betala stora summor för att få ut bilderna och så får man ändå inte använda dom.
    Ännu värre om det är en väldigt dyr fotograf - och sen får man ändå inte ut några bilder. 

  • Lina2126

    Tack! Ja, det är knepigt att jämföra dem då de ingår så olika saker. Även det här med högupplösta/lågupplösta bilder. Vilka frågor bör jag ställa för att inte missa nåt av vikt?

  • Chicita

    Fråga hur många bilder som ingår i priset. Och hur ni får använda dom. Alltså vilka rättigheter ni har till bilderna.
    Fråga också vad annat som ingår (många fotografer lägger med en fotobok exempelvis) och i så fall vad sånt kostar om ni vill beställa fler, eller om det går att välja bort om ni kan/ vill göra egna sådana.
    Vad kostar extra bilder, kan ni få alla bilder lågupplösta för eventuell publicering på nätet (facebook, bloggar osv om ni lovar att berätta vem som tagit bilden, eller om fotografen vill lägga till ett vattenmärke på dom)

    Högupplösta bilder behöver ni om ni ska skriva ut dom, göra förstoringar och annat sånt. Lågupplösta räcker för att lägga upp på nätet.

    Hoppas det hjälpte dig lite i alla fall Glad 

    Jo - fråga om 5 timmar är effektiv fotograferingstid. Eller om det är från att fotografen är på plats till denne åker.
    För om det är effektiv fotograferingstid så bör ni hinna med både porträttfotografering, själva vigseln och gratulationer efter vigseln och kanske lite mer (förberedelser eller några bilder i festlokalen).
    Det brukar vara tid från ankomst till avresa, men inte för alla... Och då är ju det ett förhandlingsknep ni kan ta till... "Fotograf XY får vi för samma antal timmar men billigare, dock är det effektiv fotograferingstid så vi får ju mer för pengarna också"...
     

  • Lina2126

    Tack snälla Chicita! Flera frågor har jag redan ställt, men jag ser att jag ska fråga mer! Tack :)

Svar på tråden Bröllopsfotograf - hur ska vi tänka?