• missmalin

    Tips inför utsmyckning och personlig vigselakt

    Vill ha tips ideér och gärna bilder på hur ni tänkt smycka kyrkan eller har gjort. Vill även ha era tankar till fina inslag under vigselakten så man kan göra den lite personlig.


     


     

  • Svar på tråden Tips inför utsmyckning och personlig vigselakt
  • Chicita

    Vi smyckade inte...
    Dels skulle vi inte hinna få bort våra utsmyckningar innan det var dags för nästa brudpar (det är sällan man är dom enda som viger sig den dagen).
    Och dels var kyrkan så fin som den var...

    Personligt blev det av att vi valde vilka psalmer som skulle sjungas och vilka andra musikstycken som skulle spelas. Ingångsmusik och utgångsmusik var våra personliga val och prästen gjorde också sitt för att få det mer personligt.

    Man behöver inte ha saker som ska hända, eller konstiga intågs-grejor osv för att det ska bli personligt.
    Det är du och din blivande som gifter er och det är era gäster.
    Jag kan garantera att de andra bröllopen som sker samma dag i samma kyrka (eller en annan dag) inte kommer att vara likadant som ert Solig 

  • Gwennie

    Vi jobbade inte särskilt mycket med själva kyrkan - gjorde små buketter av brudslöja och fäste vid varje bänk, men det räckte för att man skulle få till bröllopsstämningen - en kyrka är ju en högtidlig plats i sig. Min man ville ha en väldigt traditionell vigsel, men jag ville ha extra mycket musikinslag eftersom det är mitt största intresse, så vi jämkade och hittade något som passade båda. Jag arrangerade utgångslåten och skrev om texten (U2s Beautiful day) som mina vänner sjöng a capella och det kändes lite extra speciellt :)  Den mest minnesvärda delen av vår vigsel var för oss båda när vår tvååriga son cyklade  fram längs altargången med vigselringen i cykelkorgen. Då fällde till och med vår luttrade präst en liten tår :)



    Jag är glad att min man proppsade på att behålla de traditionella ramarna runt vigseln och inte lät min (ibland överkreativa) fantasi fara iväg - det kändes fint med de rituella inslagen och att vara en del av en gammal tradition, men roligt att kunna lägga till något helt eget också.

    Lycka till i planerandet!
  • Flotten

    Gwennie - små buketter vid bänkarna är precis det helt vanliga sättet att smycka våra kyrkor.
     Sedan kan sättet som de sätts dit vara olika en del kyrkor har bänkvaser som man kan få uppsatta OM man frågar efter detta i god tid och då menar jag inte 20 minuter innan brudparet kommer ( jodå det har jag varit med om och blev även kallad oförskämd då jag nekade ).
    Vissa kyrkor har fönsternischer som lämpar sig för blomster arrangemang - OBS fråga vaktmästarna om man får lov
    man kan lägga solrosor, olika gröna inslag som murgröna eller blommande kvistar, rosor, rosenblad eller ljus av någon form MEN fråga före så att det inte är en kyrka med stränga antikvariska regler eller annat.
    Stora rosetter eller annat som hindrar folk att komma in i bänkarna får man oftast inte sätta upp då man inte får hindra en utrymning av kyrkan.

    Fina inslag som gör vigseln mer personlig - alla vigslar är personliga, det handlar ju om er.

Svar på tråden Tips inför utsmyckning och personlig vigselakt