• GeneralElectric

    Önskas: tips på fotoalbum och böcker

    Vi gifte oss i juni 2011, alltså för ett och ett halvt år sedan -- men har ännu, tro det eller ej, inte fått ihop våra fotoalbum! Rätt åt oss för att vi var snåla och inte bokade fotografer som levererar sådana, isåfall hade vi ju haft färdiga album för länge sedan.

    Nå, vi har massor av riktigt fina bilder, tagna av en pressfotograf respektive en porträttfotograf. Dessutom har vi en hel del fina fotografier tagna av bröllopsgäster (som tur är, för de har fått med motiv som proffsfotograferna missade).

    Vi har åtminstone skickat ut tackkorten. Men nu återstår att göra dels några album (till oss själva och till våra föräldrar, möjligen även minialbum till syskon + tärnor och marskalkar) och dels utskrifter av fotografier att sätta i ramar. Därför efterlyser vi tips på följande:

    – professionellt fotolabb i Stockholm för bra utskrifter (OdenLab? Crimson?)
    +
    – inspiration på fotoböcker
    Hur har ni gjort? Skrivit ut fotografier och klistrat in i vanliga album? Eller låtit trycka fotoböcker/-album?

    Möjligen ska vi komplettera med att göra ett bildspel också, som återkoppling till alla gäster (särskilt de som bor utomlands)...för de flesta lär ju aldrig få se fotoalbumen..!

    Gunilla

  • Svar på tråden Önskas: tips på fotoalbum och böcker
  • Fremm

    Crimson tycker jag framkallar jättefina foton av kvalité och jag känner många proffessionella fotografer som använder dem.

    Jag har köpt ett inpräglat album med våra namn och datum på med en ask från Bookbinders Design, visst det kostade en slant men så fint det blev så där ska vi sätta våra foton som vi får efter vårt bröllop.


     


    När det gäller tryckta fotoalbum ska vår fotograf leverera en coffee table book åt oss men jag vet inte vilka företag som gör bäst sådana tyvärr... Lycka till!


  • Pekkiisch4

    fast dem laddar man ju upp på nätet, funkar för oss som bor i ministad ;)

  • Chicita

    Vi har gjort båda delarna (vet dock inte någon i Stockholm som kan fixa med bra kvalité).

    Till oss själva så gjorde vi (jag Tungan ute ) två fotoalbum. Dels ett där alla bilder från våra 6 engångskameror är insatta. Alltså alla bilder som fotolabbet kunde skriva ut, några blev för mörka och andra var dubbelexponerade då någon glömt att dra fram filmen.
    Jag satte dom i ordning dom var tagna, kamera för kamera. Så jag har numrerat "kamera 1" osv... Så det syns att nu byter det kamera...
    Det är vårt favoritalbum över huvud taget. Det är här man känner stämningen bäst och man ler glatt när man ser alla tokbilder Skrattande 

    Sen framkallade vi alla bilder vi fått från våra två fotografer.
    Även där delade vi upp det i två delar och satte först alla bilder i turordning dom var tagna från första fotografen och sen från andra... Eller tja det blev kanske 90% av bilderna som åkte in i albumet. Vissa var så lika varandra att det inte var någon idé att sätta in 8 porträttfoton med bara aningens annorlunda vinkel liksom...

    Sen beställde vi fotoböcker till våra tärnor och marskalker + våra föräldrar och toastmastrarna. Alltså alla som haft fullt upp och inte hade så mycket tid att själva knäppa kort under dagen.

    För någon vecka eller två sen så kom vi på att vi nog också ville ha en fotobok, så vi beställde en till oss också och fick hem den i går Glad 

    De vi beställde till dom andra var från Fujidirekt. Vi valde högsta kvalitén och vi är supernöjda...
    Vårt eget beställde vi från Vistaprint då dom hade lay-flat bindning och man kunde beställa med etsad läderpärm, vilket kändes passande till vårt medeltidstema.
    Jag är inte fullt lika nöjd med det albumet faktiskt.
    På fuji kommer det upp varningar om bildkvalitén (storleken på filen) inte är stor nog för den storleken på utskriften/ bilden som man valt. Men det gör det visst inte på Vistaprint... Eller så har dom lägre krav, för vissa bilder var väldigt suddiga och pixeliga (eller hur man nu skriver).
    Pärmarna på det albumet var också uppböjda i hörnen och det var inte så snyggt. Men det kanske ger sig när det har fått ligga i press under lite böcker ett tag...
    Man kan ju alltid hoppas... 

  • Millisch

    Vi har framkallat de bilder som min sambo (som är fotograf)  tagit på sin systers bröllop över nätet på Japan Foto och de fotoböckerna som vi nu fick hem var bedårande.
    De var så vackra bilderna och själva boken att vi var tvugna att beställa två till, en till svärföräldrarna och en till oss själva med =) 

  • GeneralElectric
    Millisch skrev 2012-12-04 13:21:55 följande:
    Vi har framkallat de bilder som min sambo (som är fotograf)  tagit på sin systers bröllop över nätet på Japan Foto och de fotoböckerna som vi nu fick hem var bedårande.
    De var så vackra bilderna och själva boken att vi var tvugna att beställa två till, en till svärföräldrarna och en till oss själva med =) 
    Aha! Är det dessa du menar:
    www.japanphoto.se/cewe-fotobok
    ???

    Alla: Tack för alla tips, skicka gärna fler!
  • Mmmaria

    Jag har stor erfarenhet av att göra fotoböcker. Gör många varje år.


    Jag använder bara Ifolor (www.ifolor.se) nu. Har provat andra, men Ifolor är enkla och jag gillar deras deluxe-bok med tjockt papper och utan mittskarv. Jag har flera kompisar som provat och därefter fortsatt med Ifolor så något bra måste det vara.

  • Millisch

    Ja, exakt! Det är dem jag menar! :) vi har gjort i XL storleken vi på japanfoto! :)

Svar på tråden Önskas: tips på fotoalbum och böcker