• natalie

min pojkvän SOS

HEJ.
    jag är förvirad jag tänkte dela min historia med er och hoppas jag får nån bra råd,
    jag och min pojkvän träffades för åtta månader sen innan han träffade mig var han asylsökande men mogrationsverket nekade honom upphållstilstånd på grund av de antog att han inte va ifrån kongo ast han e det så han fick ett beslut på en utvisning men han ville inte åka tillbaka ditt eftersom han kom till sverige på grund av att han sökte skydd för sitt liv så han beslutade sig för undevika det och hitta en annan lösning anyway allt det här hände inannan jag träffade honom och sedan i tisdags föra veckan tog polisen honom till förvaret det typ nån ställe där de som ska skickas tillbaka ska vara och jag bor tiilfälet nån annan stans men han bode hos hans kompis då vi brukade vara där så jag väntar på en lägenhet och vi hade tänkt att gifta oss efter vi har fixat allt men tyvärr blev det inte så.så min fråga är vad kan jag göra för min pojkvän  snälla ge mig nåt svar taack ????????????????? 
  • Svar på tråden min pojkvän SOS
  • PiaB

Vad tråkigt för er. Jätte svårt att svara på vad du kan göra utan att vara insatt i situationen. Prata med migrationsverket och socialtjänsten kanske? Polisen kanske kan svara på något? Har han släktingar som kan bevisa var han kommer ifrån? Några dokument av något slag som är giltiga? Hur gamla är ni? Har ni föräldrar som kan hjälpa till, om ni är väldigt unga kanske de vet mer om myndigheter än ni.

Som sagt jätte svårt att ge råd. Jag skulle prata med migrationsverket.

• natalie

hej pia tack för du svara ju jag har pratat med migrationsverket men de ger ingen info eftersom vi inte är gifta och de har tystnadsplikt  ,och socialtjänsten kan inte göra nåt åt det .han är ensam han vet inte var hans familj är eftersom de separerades i kriget men där emot så har jag min familj här men det kan inte heller göra nåt eftersom de är emot mig för jag vill vara med han .jag är 25 och han 29 

• PiaB

Okej, tänkte om ni var tonåringar eller strax över. Ja så är det med tystnadsplikten. De får inte säga något till dig då mer än det du vet. Tänkte om de kanske kunde berätta något mer men det kan de säket inte. Jag vet andra som fått hjälp av socialen, men det är väl olka från fall till fall.

Tyvärr vet jag inte vad du kan göra. Vända dig till media, men då gäller det att du är säker på din sak. Jag vet som sagt inget om erat fall men har haft med många andra att göra genom jobbet. Och det händer tyvärr alltför ofta att den enas historia inte stämmer. Blir lite pimsamt om man vädjat om hjälp i media, som gärna skriver om sånt här, om man är dåligt påläst. Nu säger jag inte att du är det men du förstår hur jag menar.

• natalie

nej jag skulle aldrig vända mig till media jag tycker det pinsamt och jag tror inte heller att det hjälper nogåt självklart finns folk som gör så och det visar sig att deras fall inte stämmer det tycker jag bara är dumt det finns folk som vi som behöver hjälp på riktigt aja men får ta det ett steg i taget men sen undra jag har han inte rätt till en advokat då? kanske advokaten kan hjälpa  honom på nåt sätt!! det ända problemet nu är att han inte kan bevisa att han är verkligen från kongo och det lite omöjligt för honom just nu och jag kan inte åka ditt och göra det nej det jävligt svårt men man får väll hoppas att det odnar sig på nåt sät va  

Svar på tråden min pojkvän SOS