• Äldre 24 Nov 22:47
    2232 visningar
    2 svar
    2
    2232

    Behöver råd ang mängd kött

    Vi funderar på hur vi ska göra, om vi ska ha trerätters med toast skagen som förrätt, smördegsinbakad fläskfile och rödvinssås till huvudrätt och sen nån enkel sorbe med bär som efterrätt. Hur mycket kött beräknar man per person?

    Eller om vi ska ha buffé med nån fläskfile, kycklingsspett, rostbiff, laxrullar, bröd smör sallad och ett par vegetariska alternativ.
    Som sagt hur beräknar man?

    Och så har jag hittat ett företag som säljer stora mängder kött som kommer från jämtland. Dom säljer till exempel fläskfilé för 148kr/kg och då får du det uppstyckat som du vill. Man måste dock beställa minst 25kg. Är det värt det?
    Är det ett bra pris?

    Vad blir billigast för oss? Buffe eller trerätters? Det är mellan 60-80 gäster, så vi lär ju behöva lite mer serveringspersonal om det är trerätters.  

  • Svar på tråden Behöver råd ang mängd kött
  • Äldre 24 Nov 23:07
    #1

    Om ni ska ha trerätters så bör ni räkna med 150 g kött per person.

    Vid buffé så kan man antingen räkna med att alla kommer att ta en bit av varje sort och då ska den totala mängden bli lite drygt 150g (så om ni har 3 sorters kött/ fisk / fågel så ska det vara 50 g per person av varje.

    Eller så räknar man med att folk äter mindre av buffé-maten eftersom man då brukar servera i skivor och inte låta folk skära själva. Och då brukar "regeln" vara minst 90 g per person.

    Om det är ett bra pris eller inte kan nog bara du svara på.
    Behöver ni allt kött?
    Annars kommer ni ju bara stå med massor som ni inte behöver och då är det ju inte kostnadseffektivt.
    Och när det gäller pris per kilo så är det ju bara att kolla på närmaste större affär Glad 

  • SofiaM­agdale­na
    Äldre 28 Nov 22:53
    #2
    Sommaren13
    Jag skulle definitivt beställa kött från det företaget om det är svenskt kött från Jämtland. Det priset är mycket bra (min pappa är styckare)

    Vi är 75 personer och räknar med 250g/person vilket är lite mer än standard (200g standard) och det blir 19kg totalt. Det blir en trerätters. Det blir billigare, lyxigare och det är trevligt med varm mat.
    Beställer ni 25 kg har ni lite extra så det inte känns snålt + en del att frysa in.

    Hoppas detta är till hjälp! :D

     
Svar på tråden Behöver råd ang mängd kött