• Mustikka

Måste gå ner i vikt

Blir tokig finner ingen motivation. Jag vill mer än något annat men jag har så svårt att motivera mig. vet inte hur jag ska lyckas. Jag har varit en 34 och nu en 38. Är ganska kort så vikten är för mycket för min kropp. Vill inte vara rund till mitt bröllop som är i slutet av Juli.

Har tänkt på gym men det har jag faktiskt inte råd med, studerar och kan inte jobba vid sidan om. Tänkt kanske simma lite och köra zumba. Men räcker det? äter faktiskt som vanligt. Frukost lunch och middag. Det som irriterar mig mest är att jag äter inte mycket, och endå går jag upp i vikt. =/

Fick ett schema av en vän där jag ska äta en varm måltid om dagen. Kyckling couscous och brokoli, det är varje dag i ca 10 veckor. Frukost består av kvarg och hallon, mellanmål ett knäckebröd med kalkonpålägg. Kvällsmat är 40 g jordnötter.

Men denna diet gör mig deprimerad. Bara tanken av att äta de varje dag i flera veckor. Ush.
    Men ver verkligen inte hur jag annars ska göra. Lchf är inte heller bra, fick för högt kolesterol , den är inte farlig men endå högre än vad som är normalt.

Hjälp hur ska jag kunna gå ner i vikt till åtminstone en 36, 12 kg krävs att få bort :( 

• Svar på tråden Måste gå ner i vikt
  • PimPim83

Jag gick ner 10 kg efter min graviditet på bara promenader och tänka på vad jag stoppade i mig = mindre portioner, inget godis eller kakor osv. Kan rerkomendera tappa.se. :)

• Mustikka
    PimPim83 skrev 2012-11-22 20:30:16 följande:
    Jag gick ner 10 kg efter min graviditet på bara promenader och tänka på vad jag stoppade i mig = mindre portioner, inget godis eller kakor osv. Kan rerkomendera tappa.se. :)
    Tack för svaret =) Det låter för enkelt för att vara sant, är väl rädd för att försöka och sen inte se någon skillnad. Så då tröstäter jag skit o kör på den fula, jag tar det nästa vecka!!

Hur länge tog det att tappa 10 kg? tappa.se motiverar dem en bra ? =)
  • PimPim83

Tappa.se handlar ju om att man går med stegräknare och tävlar mot sig själv kan man säga. För mig hade det aldrig funkat att tävla mot andra, men just att utmana sig själv var väldigt peppande för mig. Jag tror jag hade ett stegmål på ca 13 000 steg om dagen.

Nu satt mina gravidkilon väldigt hårt, men det tog mellan 6-8 månader för mig. Jag är annars rätt otålig av mig och ville att det skulle gå fortare, men någonstans på vägen insåg jag att det skulle ta den tid det tog. Jag tog även bilder på mig själv  och mätte mig med måttband, och ibland var det stor skillnad utan att det för den sakens skull syntes så tydligt på vågen.

Jag vet andra som gillar viktklubb.se och appen shape up, men jag har inte provat någon av dem.

Nu är jag gravid igen och vet att jag kommer att göra om hela den här proceduren nästa år. :)

• Ziroz

Här är en till som behöver gå ned i vikt till stundande bröllop, eller behöver och behöver, vill är kanske ett bättre ord. Jag har lagt om kosten till mestadels proteiner och nästan inga kolhydrater men jag kör inte LCHF med en massa fett. Har faktiskt tappat 3 kg på 2,5 vecka så det funkar för mig i alla fall. Vill gå ned 4 kg till iaf. Fick barn i juni och är i alla fall nere 2 kg under startvikten i graviditeten nu :)

Kan det ha varit fettet i LCHF som gjorde att ditt kolesterol gick upp?

Tappa.se har vi haft som tävling via jobbet då har det fungerat fint med motivationen, man kunde ju inte gå mindre än kollegorna :P Deras matdagbok va också rätt bra, det blir verkligen att man tänker efter innan man stopppar något i munnen för man ska sen gå till datorn och knappa in att man ätit det och då se svart på vitt hur mycket kalorier det va i.

Lycka till :)

• minichristina

Hej,

Jag skulle inte tro att det skulle vara ett problem att gå ner några kilo till ditt bröllop. Det viktigaste är det psykiska. Jag hoppas jag kan ge lite input då näring och hälsa är mitt största intresse:

Maten:

Under en period (eller för alltid!), skippa alla dåliga kolhydrater såsom vitt mjöl (pasta, bulgur, couscous bröd även fullkornsbröd), skippa gluten överlag. Ät mycket protein (en stor bit kyckling, fisk) tillsammans med en halv tallrik av bra grönsaker som du håller dig på (broccoli, spenat, paprika, avocado). Komplettera med lite quinoa om du vill ha något ris/pasta-aktigt till maten.

Ät tre gånger om dagen, komplettera med mellanmål (om du känner att det behövs: ngt ägg, nötter, tonfisk, frukt).
    ÄT FRUKOST!! Havregrynsgröt is the shit (t ex med rivet äpple och kanel) Eller kokta ägg och en smoothie. Dieten din vän gav dig är skitdålig rent ut sagt. Couscous innehåller knappt någon näring (det är vetemjöl i annan form typ), och 40 g jordnötter??? 

Ät bra fetter: olivolja, avocado, nötter (ej rostade jordnötter med salt, men naturella valnötter, hasselnötter, mandlar är bra), ät frön till grönsakerna till maten (strö över lite bara).

Drick vatten. Och bara vatten. Inte fruktjuicer, inte läsk, inte lightläsk. Nu säger jag fruktjuicer eftersom det absolut inte skadar att dricka grönsaksjuicer istället för måltid någon gång då och då (gjord på spenat, morötter, citron, ingefära, grönkål, rödbetor etc).

Ät en portion och kom ihåg att du inte behöver *känna* dig mätt för att kroppen skall ha fått det den behöver. Lär dig att inte äta mer.

Inget "bara en liten XXX såhär nu när det är helg". Jag "unnar" mig en liten XXX etc. Det tänket kommer göra att du stannar där du är och du kommer bara att gå tillbaka till dina gamla vanor. 

Motion:

Bestäm dig att du skall träna något varje dag, om det så är en promenad. Gör ett schema. Varje dag skall du göra något. Du behöver inte ha gymkort för att kunna träna. Ut och spring. Gör armhävningar hemma (orkar du en så gör du en. Nästa dag kanske du klarar två osv.) Den här sidan är rätt bra om ni vill hitta något ni gör varje dag: www.bodyrock.tv. 12 minuter om dagen. Varje dag.

Tro inte på dig själv när du säger att det inte går. Tro INTE på dig själv när du säger att du försökt. Hade du verkligen försökt så hade du sett resultat (om du inte har någon sjukdom som gör att du har fel på ämnesomsättningen, men det är inte särskilt troligt...)

Lycka till!

• Emmalinnea

Jag skulle absolut inte börja med en diet äter man varierat och mindre än vad man görav med per dag så går man ner i vikt. 
    Tips är att sluta dricka kalorier ifall du gör det. Vatten och te är kanon.

• Mette81

Maten är nästan viktigare än träningen... Du kan gå nr i vikt enbart att äta kontrollerat men om du "slarvar" så räcker det inte med att "träna lite extra"!! Tänk tallriksmodellen 1/4 protein, 1/4 långsamma kolhydrater och 2/4 grönsaker (blanda mötötter, broccoli, baljväxter med lite goda tomater t.ex.) men oxå JÄTTEVIKTIGT ät lååååångsamt. Sitt minst 15-20 min (då hinner hjärnan med och magen blir lagom mätt). Ta hjälp av din m2b och par-träna lite. Gör fys-övningar tillsammans, då kan man porsha varandra ;) Lycka till!!

• lillapia
    minichristina skrev 2012-11-22 21:48:51 följande:
    Hej,

Jag skulle inte tro att det skulle vara ett problem att gå ner några kilo till ditt bröllop. Det viktigaste är det psykiska. Jag hoppas jag kan ge lite input då näring och hälsa är mitt största intresse:

Maten:

Under en period (eller för alltid!), skippa alla dåliga kolhydrater såsom vitt mjöl (pasta, bulgur, couscous bröd även fullkornsbröd), skippa gluten överlag. Ät mycket protein (en stor bit kyckling, fisk) tillsammans med en halv tallrik av bra grönsaker som du håller dig på (broccoli, spenat, paprika, avocado). Komplettera med lite quinoa om du vill ha något ris/pasta-aktigt till maten.

Ät tre gånger om dagen, komplettera med mellanmål (om du känner att det behövs: ngt ägg, nötter, tonfisk, frukt).
    ÄT FRUKOST!! Havregrynsgröt is the shit (t ex med rivet äpple och kanel) Eller kokta ägg och en smoothie. Dieten din vän gav dig är skitdålig rent ut sagt. Couscous innehåller knappt någon näring (det är vetemjöl i annan form typ), och 40 g jordnötter??? 

Ät bra fetter: olivolja, avocado, nötter (ej rostade jordnötter med salt, men naturella valnötter, hasselnötter, mandlar är bra), ät frön till grönsakerna till maten (strö över lite bara).

Drick vatten. Och bara vatten. Inte fruktjuicer, inte läsk, inte lightläsk. Nu säger jag fruktjuicer eftersom det absolut inte skadar att dricka grönsaksjuicer istället för måltid någon gång då och då (gjord på spenat, morötter, citron, ingefära, grönkål, rödbetor etc).

Ät en portion och kom ihåg att du inte behöver *känna* dig mätt för att kroppen skall ha fått det den behöver. Lär dig att inte äta mer.

Inget "bara en liten XXX såhär nu när det är helg". Jag "unnar" mig en liten XXX etc. Det tänket kommer göra att du stannar där du är och du kommer bara att gå tillbaka till dina gamla vanor. 

Motion:

Bestäm dig att du skall träna något varje dag, om det så är en promenad. Gör ett schema. Varje dag skall du göra något. Du behöver inte ha gymkort för att kunna träna. Ut och spring. Gör armhävningar hemma (orkar du en så gör du en. Nästa dag kanske du klarar två osv.) Den här sidan är rätt bra om ni vill hitta något ni gör varje dag: www.bodyrock.tv. 12 minuter om dagen. Varje dag.

Tro inte på dig själv när du säger att det inte går. Tro INTE på dig själv när du säger att du försökt. Hade du verkligen försökt så hade du sett resultat (om du inte har någon sjukdom som gör att du har fel på ämnesomsättningen, men det är inte särskilt troligt...)

Lycka till!

Måste tacka dig, din råd har gett mig positivt och ska absolut följa ditt råd.. =)
  • Mustikka
    Ziroz skrev 2012-11-22 20:59:01 följande:

Här är en till som behöver gå ned i vikt till stundande bröllop, eller behöver och behöver, vill är kanske ett bättre ord. Jag har lagt om kosten till mestadels proteiner och nästan inga kolhydrater men jag kör inte LCHF med en massa fett. Har faktiskt tappat 3 kg på 2,5 vecka så det funkar för mig i alla fall. Vill gå ned 4 kg till iaf. Fick barn i juni och är i alla fall nere 2 kg under startvikten i graviditeten nu :)

Kan det ha varit fettet i LCHF som gjorde att ditt kolesterol gick upp?

Tappa.se har vi haft som tävling via jobbet då har det fungerat fint med motivationen, man kunde ju inte gå mindre än kollegorna :P Deras matdagbok va också rätt bra, det blir verkligen att man tänker efter innan man stopppar något i munnen för man ska sen gå till datorn och knappa in att man ätit det och då se svart på vitt hur mycket kalorier det va i.

Lycka till :)

Nja tror inte det var just den utan att jag gick så hastigt upp i vikt under ett år och plus att jag är 154 cm och väger 67. Var ganska liten innan men då hade jag en ätstörning, åt knappt något. Sen när jag väl börjar våga äta mer sa det POFF o vikten öka. Men det som en läkare berättat åt mig var att om man redan lite högt kolesterol så bör man inte äta massa fett, Lchf innehåller ju bara det. Tycker du ska köra på om det hjälper dig och mår bra =D 
  • Mustikka
    minichristina skrev 2012-11-22 21:48:51 följande:
    Hej,

Maten:

Motion:

Lycka till!

Tänk att det räckte med det du skrev. Vilken inspiration jag fick, du har alldeles rätt. Är för otålig och tappar greppet lixom. Sen unnar jag mig något litet för att man klarat tentamen, de helg osv. Man märker nog att nu jäklar måste jag köra strikt. Killen är på mig och försöker få mig att börja kämpa. Nu har vi Zumba och jag ska försöka att zumba 4 ggr i veckan. Ingen mera snacks. Blev så otroligt deprimerad i dag, det var droppen för mig när jag var hos en skräddare som jag ville ha tipps av angående en brudklänning jag ville sy upp, klänningen jag ville köpa var en 36, ville förstora den till en 38 och hon sa att jag ser mer ut som en 40/42 :O Blev super ledsen, har aldrig varit en storlek 40! :( Det var min kick in the ass nu fan ska jag ner till en 36a!!!!

Tack för alla tipps. Du är toppen det är precis vad jag behöver.
  • lordoz

Tror du kommer klara det galant!

Precis som många andra skriver så är det MATEN som allting hänger på. Träningen är naturligtvis bra... Men det är maten som är nyckeln till allt!

Jag försöker själv gå ner i vikt till bröllopet... Är betydligt större än dig och behöver även gå ner betydligt mer. Jag körde också fitnessfighten, men den fungerade inte på mig denna månaden på grund av olika sjukdomar. Dessutom tror jag inte den är något för dig, eftersom du inte har så mycket pengar. De tipsen som du får där, de kan du räkna ut själv!

Det hela handlar om att göra av med mer kalorier än du stoppar i dig. Kan rekommendera dig att registrera din träning på funbeat och din mat på shape-up. Två underbara appar (eller internetsidor om du inte har någon smartphone) där du får bättre koll!

Lycka till!! Jag tror absolut att du kommer klara det!

• Diva

Hej. Ska gifta mig i juli och har planerat att gå ner ca 5 kg. Vet att jag nog kan gå ner dom på en månad om jag vill. Förra hösten tog jag tag i min vikt, hade många kilon som satt kvar efter mina graviditeter. Gick då ner 15 kg på två månader. Började en vecka med att dricka nutrilett drinkar, mest för att kickstarta igång, bryta vanor, och bli lite motiverad av att se några kilo försvinna snabbt. Kanske inte funkar för alla, men för mig funkade det toppen! Tappade 3,5 kg bara första veckan (säkert en del vätska). En bonussak när man gör så är att magsäcken krymper, så sen när jag började äta igen så behövdes det mycket mindre portioner för att jag skulle bli mätt Sedan åt jag någon hemmavariant av LCHF och GI. Tog under en tid bort alla kolhydrater, åt då kött sallad och lite sås till, sedan lade jag till lite långsamma kolhydrater. Och vips på två månader så hade 15 kg försvunnit Tips är att dricka mycket vatten också.
    Nu måste jag hitta motivationen igen till att ta tag i vikten igen, har lite till som måste bort... Svårt att börja bara så här till juletider och allt

• Mustikka
    Diva skrev 2012-11-24 08:37:38 följande:
    Hej. Ska gifta mig i juli och har planerat att gå ner ca 5 kg. Vet att jag nog kan gå ner dom på en månad om jag vill. Förra hösten tog jag tag i min vikt, hade många kilon som satt kvar efter mina graviditeter. Gick då ner 15 kg på två månader. Började en vecka med att dricka nutrilett drinkar, mest för att kickstarta igång, bryta vanor, och bli lite motiverad av att se några kilo försvinna snabbt. Kanske inte funkar för alla, men för mig funkade det toppen! Tappade 3,5 kg bara första veckan (säkert en del vätska). En bonussak när man gör så är att magsäcken krymper, så sen när jag började äta igen så behövdes det mycket mindre portioner för att jag skulle bli mätt Sedan åt jag någon hemmavariant av LCHF och GI. Tog under en tid bort alla kolhydrater, åt då kött sallad och lite sås till, sedan lade jag till lite långsamma kolhydrater. Och vips på två månader så hade 15 kg försvunnit Tips är att dricka mycket vatten också.
    Nu måste jag hitta motivationen igen till att ta tag i vikten igen, har lite till som måste bort... Svårt att börja bara så här till juletider och allt
    Tänkte också på nutrilett men tycker dem smakar så blä. Kanske en vecka kan man klara av. Men blev inte du väldigt hungrik och fick dålig andedräkt? jag hade det när jag gick på det typ i några dagar!

Jag har så svårt med att BÖRJA tänker också på att julen är snart här och eftersom jag inte varit hemma hos familjen på ett halvår så vill jag inget annat än äta mammas mat. Så jag planerade på att börja efter nyår och då strikt kanske nutrilett för kicken och sen lchf fast med mindre fett, kommer nog inte köra med bara massa fetter utan lagom.
    Men under tiden ska jag "små starta" redan nu med att börja hålla mig borta från snacks,godis och vin! Dessutom börja promenera, simma och zumba. Ska ha hålla mig igång 4 ggr i veckan minst 30 min eller längre promenader.

Håll tummarna :D Ni har varit bäst som gett så många tipps. Tror det var det jag behövde. 

Tror jag kommer ta före och efter bilder. Om jag vågar så sätter jag upp dem efter att jag nått mitt mål 
    Är ganska säker på att när man ser sig själv nu, och inte tycker om det man ser på bild så måste det motivera en att ändra på sig.
  • Theuglyorgan

Alltså det jag inte förstår varför det måste vara en sådan hets? Och varför måste man vänta till att börja efter nyår? Rent krasst talat så kan det vara så att du har mer kg att behöva ta av för att ni mål idealvikt.

Det blir konstigt när det bara handlar om att gå ner i vikt och fokus ligger på det. Istället för att se det som en livsstilsförändring. Om du tänker att du ska göra en förändring..inte bara för att se bra ut på ditt bröllopsfoto utan även för att ha en god hälsa, minska risken för framtida ledbesvär, hjärtkärlsjukdomar så blir det kanske lättare.
     Du  behöver inte gå ALL IN efter nyår utan kan börja med små steg redan nu, så blir det lättare att öka intensiteten senare.

Misstaget många gör är att gå från 0-100 på en dag.Det är skitsvårt att gå från att inte ha tränat alls till att plötsligt köra fyra pass i veckan. Dels är det inte bra kroppen får en jävla käftsmäll man blir lätt sjuk för immunförsvaret hinner inte med. Och när man blir sjuk..så känns det lite opepp och man faller tillbaka.
    Förutom att man ska lyckas träna 4 ggr i veckan  ska man lyckas hålla en diet och samtidigt ha ett liv, planera mat, göra matlådor osv. Och detta ska man göra..I FLERA VECKOR. Man kan lätt tappa suget faktiskt. För det är en skitstor förändring som kommer över en natt.

Mitt förslag är att du ökar lite i taget så blir det lättare att hantera och faktiskt BIBEHÅLLA en sundare livsstil även efter bröllopet.

Varför inte minska från kanske 8:a potatisar till 2 eller äta mindre ris eller byta det mot bulgur?. Första veckan.
    Kanske hoppa över läsken/saften till maten och ta vatten iställer eller göra citronvatten?
    Du kanske kan vara stolt över att lyckas gör ETT zumba pass. Det är mer än det du kanske gör idag?

Kanske försöka gå en promenad varannan dag?
    Och sedan succesivt öka lite allt eftersom..Så blir det också hanterbart med träningen. För du behöver ta tid ifrån något du gör nu för att ha tid att träna. Så det behöver man känna efter..vart finns det tid att ta av och vad kan vara kvar.

Kanske lägga till att undvika småätandet under v. 2 (fixa med bra mellanmål) och hoppa över kakor och bulle till fika?

Visst är det jul, men det betyder inte att man inte kan äta med måtta. Godiset försvinner inte. Man kanske kan äta godis under julafton och nyår men se det som en utmaning att inte äta i mellandagarna? Det kanske går att hoppa över julmusten till maten?

Ta det försiktigt. Du har inte gått upp 20 kg över en natt och det försvinner inte över en natt heller.
    Stressa inte upp dig över det utan varje liten förändring i ditt sätt att leva är något du bör vara stolt över.
    Så se det som ett livslångt projekt så kommer det troligvis kännas hanterbart också. Livsförändringar sker inte över en natt de tar tid. Det finns inga snabba lösningar på ett långvarigt problem.

Sätt ett mål för varje vecka. Tex.
    Denna veckan ska jag inte dricka någon läsk eller saft. Och jag ska ha som mål att hinna med ett zumba pass. Och en promenad.
    DEAL då gör du det vecka 1.
    Vecka 2.
     kanske samma sak som v. 1

v.3 Denna veckan ska jag inte äta någora kakor eller bullar till fikat. Ej ha marmelad, sylt, eller nutella på macka och äta minst 1 mellanmål. Jag ska även ha som mål att göra 2 zumba pass och gå 1 promenad.

Bara några exempel.

Inga ursäkter. Börja redan ikväll.

• passionsblomman

Hör du; du berättar att du haft en ätstörning.
    Det, i kombination med att det framgår att du har rätt svårt att se realistiskt på projektet (du blir orimligt otålig, ids inte ens börja för du tror redan att det inte kommer att gå,etc) gör att jag säger så här:

Det är helt vansinnigt av dig att ge dig på det här utan riktigt och proffessionellt stöd! Du behöver ha en dietist, läkare eller annan utbildad person med dig på den här resan, för den är bara en del av vad du redan varit på för väg.

Det är ingen diet eller metod eller hur hårt du tar dig i kragen som kommer att få dig på rätt spår. Du behöver en balans inombords och ett långsiktigt mål som har med mycket viktigare saker än själva vågen att göra. Jag tycker det är rent farligt att ge dig tips om olika saker.

Jag skulle vilja höra att du tar kontakt med vården (det är många vårdcentraler som har livstilsmottagningar idag, med hjälp och stöd för folk som vill skaffa en bättre relation till mat, sluta röka etc)

Visst är det negativt för kroppen med för många extrakilon, men det är heller inte bra att laborera med mat och träning utan bra insikter och kunskaper. Jag är helt övertygad om att en långsam väg där du har sanningsenlig koll på vad du faktiskt äter, och hjälp merd rimlig och allsidig träningsmängd, i kombination med stöd för en sund kroppsuppfattning är jätteviktigt för dig. Både för att du ska kunna gå ner i vikt och för att du inte ska ramla i galen tunna och börja misshandla dig på olika sätt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • malnil
    SkrattandeHej!

Jag har samma problem, har lagt på mig en himla massa kg.. har 10 kg som jag ska gå ner till maj (då bröllopet äger rum!). Har hittills gått ner ca 3 kg (startade 22 oktober), tappat 3 cm i midja, 5 cm över bröst mm.

Mustikka: Kan dela med mig av hur jag gör. Jag och min tärna träffades, vägde oss och mätte oss (lår, rumpa, midja, bröst, överarm) tillsammans samt fotade oss (USCH vad jobbigt det var) och satte upp mål samt delmål. Jag har tidigare varit medlem i viktklubb.se, och det har fungerat bra för mig. Man räknar kalorier, dvs gör av med mer än du stoppar i dig. Nu har jag istället laddat ner en app till telefonen, med samma funktion, lagt in hur mycket jag väger mm, samt hur mycket jag vill gå ner och till vilket datum. Jag ska gå ner 0,5 kg/vecka. Sedan så håller jag mig efter mina kalorier. Tränar ganska mycket, tränar du så får du äta mer.. Så jag löptränar + styrketräning 4-5 ggr/vecka.

Jag äter alltid kesella lätt + lite vaniljyoghurt samt ett äpple till frukost, en frukt till mellanmål, vanlig lunch, mellanmål på eftermiddag samt lättare kvällsmat/middag på kvällen. Om jag inte tränar = inga utsvävningar alls.. tränar jag = får äta mer.. så på helgen brukar jag kunna unna mig lite gott, men fortfarande inom min kaloriram. Och INGA förbud (det fungerar inte på mig). Och just nu går jag ner i vikt samt tappar fett i midja mm.

Att gå ner i vikt behöver inte vara tråkigt, massa förbud och bara sallad.
    Som sagt, jag har 7 kg kvar att gå ner..Ska titta in här för pepp och motivation!

STORT lycka till! Du fixar detta!!
  • Andblo

Jag kände för några år sedan att kilona smugit sig på. Jag gillade inte då att träna och dieter är inte riktigt min grej, är det något jag inte får äta så är jag bara sugen på det och det slutar med att jag pressar en hel chokladkaka (eller vad det nu är jag inte får äta). Jag gick med i viktklubb.se och tyckte det var helt fantastiskt. Där fyller du i allt om dig själv och ditt mål, sedan så får du en kalirimängd per dag och receptförslag varje vecka. Det finns hur många recept som helst som man kan söka bland på sidan ickså, många använder jag mig av än idag för att det är så gott. Man fyller i pre is allt man äter och all motion under dagen, rör man på sig så räknar den hur många extra kalorier man får äta, om man vill! Jag gick med hjälp av primenade och detta verktyg ner 7 kilo på 1,5 månader , från 63 till 56. Jag kan verklugen rekomendera den! Oavsett hur du gör så önskar jag dig lycka till!

• minichristina

Jag håller med om det många skrivit. 

1) Kasta påståendet "jag börjar efter nyår" i soptunnan direkt. Börja nu direkt. Eller senast imorgon. Vad vinner du på att vänta? Mental uppladdning? Du har den mentala uppladdning du behöver här och nu! Du vet vad du vill. Varför skall du då gå och underhålla de dåliga vanor du redan har i ytterligare en månad? Framtiden är ett land människor har skapat som är fullt av allas drömmar och förhoppningar. Varför vänta tills imorgon med något du kan göra idag?

2) Kasta påståendet "jag kickstartar med Nutrilett" i soptunnan efter det förra påståendet. Ät inte fejkgrejer. Ät inte fula tillsatser, sötningsmedel och annat skit. Ät bra mat. Ät bra fetter (lchf i all ära, den dieten är inte fy skam men tro inte att allt fett är bra fett för det. Se listan ovan för vad som är fetter. Undvik helst animaliska fetter.)

Om du vill kick-starta, kör en juicedetox fem dagar. Det är svårt som sjutton, har gjort det själv och aldrig tänker man så mycket på mat som då. Men det hjälper att få igång hela kroppen, att ge den NÄRING. Ge den vitaminer och kärlek.

Jag tror inte att man skall tänka så mycket på kalorier. Visst, det är säkert skitbra att räkna kalorier om man verkligen tror att man har hundra koll på det och inte råkar "smaka av" maten innan man käkar, man har kalorier som "inte räknas" osv. Men jag tror det bästa är att göra det enkelt. Ät en bit lax med broccoli och en halv avocado. Det räcker alldeles utmärkt i näringsväg. Ät en stekt kyckling med quinoa och paprika. Ät en omelett med en matig sallad till. Ta en portion. Upprepa på kvällen. Ät mellanmål så du inte blir sugen mellan måltiderna. Drick massor med vatten.

Det viktiga är också att ni har någon som kan vara ert stöd i detta. Som tror på att ni kan och inte säger "asch, du har ju försökt förut...". Som är beredd att äta som du (det är ingen diet, det är klyschigt nog en livsstil). Det är ingen diet att äta nyttigt och att äta lagom mycket. 

You can do it!

Svar på tråden Måste gå ner i vikt