minichristina skrev 2012-11-22 21:48:51 följande:
Hej,
Jag skulle inte tro att det skulle vara ett problem att gå ner några kilo till ditt bröllop. Det viktigaste är det psykiska. Jag hoppas jag kan ge lite input då näring och hälsa är mitt största intresse:
Maten:
Under en period (eller för alltid!), skippa alla dåliga kolhydrater såsom vitt mjöl (pasta, bulgur, couscous bröd även fullkornsbröd), skippa gluten överlag. Ät mycket protein (en stor bit kyckling, fisk) tillsammans med en halv tallrik av bra grönsaker som du håller dig på (broccoli, spenat, paprika, avocado). Komplettera med lite quinoa om du vill ha något ris/pasta-aktigt till maten.
Ät tre gånger om dagen, komplettera med mellanmål (om du känner att det behövs: ngt ägg, nötter, tonfisk, frukt).
ÄT FRUKOST!! Havregrynsgröt is the shit (t ex med rivet äpple och kanel) Eller kokta ägg och en smoothie. Dieten din vän gav dig är skitdålig rent ut sagt. Couscous innehåller knappt någon näring (det är vetemjöl i annan form typ), och 40 g jordnötter???
Ät bra fetter: olivolja, avocado, nötter (ej rostade jordnötter med salt, men naturella valnötter, hasselnötter, mandlar är bra), ät frön till grönsakerna till maten (strö över lite bara).
Drick vatten. Och bara vatten. Inte fruktjuicer, inte läsk, inte lightläsk. Nu säger jag fruktjuicer eftersom det absolut inte skadar att dricka grönsaksjuicer istället för måltid någon gång då och då (gjord på spenat, morötter, citron, ingefära, grönkål, rödbetor etc).
Ät en portion och kom ihåg att du inte behöver *känna* dig mätt för att kroppen skall ha fått det den behöver. Lär dig att inte äta mer.
Inget "bara en liten XXX såhär nu när det är helg". Jag "unnar" mig en liten XXX etc. Det tänket kommer göra att du stannar där du är och du kommer bara att gå tillbaka till dina gamla vanor.
Motion:
Bestäm dig att du skall träna något varje dag, om det så är en promenad. Gör ett schema. Varje dag skall du göra något. Du behöver inte ha gymkort för att kunna träna. Ut och spring. Gör armhävningar hemma (orkar du en så gör du en. Nästa dag kanske du klarar två osv.) Den här sidan är rätt bra om ni vill hitta något ni gör varje dag:
www.bodyrock.tv. 12 minuter om dagen. Varje dag.
Tro inte på dig själv när du säger att det inte går. Tro INTE på dig själv när du säger att du försökt. Hade du verkligen försökt så hade du sett resultat (om du inte har någon sjukdom som gör att du har fel på ämnesomsättningen, men det är inte särskilt troligt...)
Lycka till!
Tänk att det räckte med det du skrev. Vilken inspiration jag fick, du har alldeles rätt. Är för otålig och tappar greppet lixom. Sen unnar jag mig något litet för att man klarat tentamen, de helg osv. Man märker nog att nu jäklar måste jag köra strikt. Killen är på mig och försöker få mig att börja kämpa. Nu har vi Zumba och jag ska försöka att zumba 4 ggr i veckan. Ingen mera snacks. Blev så otroligt deprimerad i dag, det var droppen för mig när jag var hos en skräddare som jag ville ha tipps av angående en brudklänning jag ville sy upp, klänningen jag ville köpa var en 36, ville förstora den till en 38 och hon sa att jag ser mer ut som en 40/42 :O Blev super ledsen, har aldrig varit en storlek 40! :( Det var min kick in the ass nu fan ska jag ner till en 36a!!!!
Tack för alla tipps. Du är toppen det är precis vad jag behöver.