• Äldre 20 Nov 15:40
    1293 visningar
    3 svar
    3
    1293

    Vigselförättaren från annan kommun?

    Hej ! i väntatn på att få tag i den som ordnar sådant på kommunen så tänkte jag ställa en fråga här. Har nämligen frågat en gammal vän till mina föräldrar som är vigselförättare om hon skulle kunna viga oss i sommar. Det kniviga är att hon är vigselförättare i en helt annan kommun än den vi ska gifta oss i . Är detta ngn viktigt? Antar att vi får betala bensinpengar utöver de 500 kr som kommunen vill ha ?  
    Ngn med lite svar ?

  • Svar på tråden Vigselförättaren från annan kommun?
  • Alylly­ra
    Äldre 20 Nov 16:43
    #1

    Vet inte vännen själv hur det funkar?

    Att betala bensin är väl schysst om hon måste åka en bit för er skull. Kanske även en bit mat vore uppskattat. Men vad gäller vigselrätt i andra kommuner osv så borde hon nog ha bäst koll själv. Alternativt ta reda på det innan hon tackar ja. Solig 

  • Äldre 20 Nov 16:49
    #2

    Hon trodde att det går bra men har aldrig gjort så förut. Ska fråga kommunkontoret imorgon hur det funkar.
    Bara en enkel fråga om ngn visste mer än jag. Tycker det är roligare att vigas av ngn som vet vem man är en bara ngn random tokig politiker.
    Festen är hon så klart bjuden på.

    Borde inte vigselförättare vara opolitiska egentligen? vet att vissa kommuner har ngr opolitiska men det är en liten kommun.

  • Pillan
    Äldre 20 Nov 18:13
    #3

    Jag har hört andra som haft vigselförrättare från andra kommuner så rent juridiskt eller vad man ska säga borde det inte vara några problem. Men det är ju bra att hon kollar upp det så att ni vet säkert vad som gäller!

Svar på tråden Vigselförättaren från annan kommun?