• Äldre 20 Nov 15:10
    1972 visningar
    7 svar
    7
    1972

    Cellförändringar

    Jag var och gjorde en utredning idag om cellförändringar som visats på mitt cellprov.. Läkaren såg direkt att det var förändringar och behövdes ta bort. Lokalbedövning och så bort med förändringarna. Men nu ska förändringarna skickas på utredning, för att kolla om det är cancer antar jag? Men vad händer om det var cancer i cellerna som togs bort?? Jag är ett vrak nu, jag hade hoppats på att åka dit och få veta att inget syntes, ta ett nytt cellprov och sen på åka hem. Och självklart var jag inte klar nog i huvudet att fråga läkaren om vad det skulle innebära om proverna visar cancer... Vi har precis gift oss och skulle börja skaffa barn efter att vi kommer hem från vår bröllopsresa till Afrika i januari. Det var inte så här jag hade tänkt mig att vi skulle börja våra liv som gifta..

  • Svar på tråden Cellförändringar
  • Äldre 20 Nov 15:11
    #1

    Oj, förlåt att texten är så ihoptryckt. Jag skriver på en iPad.

  • Tinker­belle
    Äldre 20 Nov 15:24
    #2

    Du ska inte oroa dig i onödan!
    Jag förstår att det är svårt.
    Jag har haft cell förändringar och det gick tillbaka av sig själv. Har fött tre barn efter det.

    Man kan få cellförändingar av olika virus bl.a.
    Cellförändringar är mycket sällan cancer, men kan utveckals till cancer.
    Genom att regelmässigt göra undersökningar på kvinnor från 23 och uppåt ökar man chansen att hitta cellförändringarna i ett tidigt stadie och därmed öka chansen att behandlingen är lyckosam.

    Läs mera på:
    www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Cellforandringar-i-livmoderhalsen/

     

  • Oskars­dotter
    Äldre 20 Nov 16:18
    #3

    Cellförändringar är hyffsat vanligt. Oftas innebär det "bara" att du får gå på tätare kontroller så att det kan hålla det under kontroll OM det skulle utvecklas till cancer, ju tidigare upptäckt dessto bättre! Lycka till!

  • Makeup­myday
    Äldre 20 Nov 16:27
    #4

    Var inte alltför orolig!


    Jag fick själv samma besked i våras, dagen innan jag och min blivande skulle åka till Thailand på semester i 3 veckor. Så den semestern blev ju inte som man hade tänkt, man gick runt å grubbla och oroa sig, men helt i onödan.


    De tog bort cellförändringarna och sen fick jag gå på mer regelbundna kontroller.


    Det är ju tur att dessa cellprov görs så att man upptäcker förändringar i tid, väldigt sällan är det ju cancer.

  • Anonym
    Äldre 20 Nov 17:41
    #5

    Jag opererades för cellförändringar (maligna). De opererade med laser och tog bort en bit, sedan har det inte varit något mer med det. Jag gick på tätare kontroller i några år och sedan bara de vanliga. Jag kunde ha sex efter ett par veckor.

  • CoG
    Äldre 20 Nov 17:50
    #6

    Jag har också haft cellförändringar och dom tog bort en bit av livmodertappen.
    Men jag har fått barn efter det.

  • Äldre 20 Nov 19:23
    #7

    Tack för era svar.. 
    Det som oroar mest är att jag på något sätt har fallit mellan stolarna när det gäller kontrollerna när jag flyttade först från Strängnäs till Sigtuna och sedan till Umeå. Jag har aldrig blivit kollad förut, och jag är 28 år, vilket gör att jag tänker att det kan vara utvecklad cancer. Det är nog den tanken som slagit rot i mitt huvud..  

Svar på tråden Cellförändringar