• Minuz
    Äldre 19 Nov 09:13
    5282 visningar
    14 svar
    14
    5282

    Hjälp med Blom frågor

    Hoppas att någon där ute kan hjälpa mig.............

    Gifter mig 1/12 2012

    Jag ska binda min egna brudbukett men har några funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

    Ang gaffelskaffning, (heter det så?) måste den göras nära blomman eller kan man göra den längre ner på stjälken om man vill att blomman ska hänga?
    Hittat "mini julstjärnor" och dessa är så söta och fina....... kan man då sätta ståltråd runt stjälken och sedan in i blomman som man brukar göra med gerbera? hur får man julstjärna att sluta blöda?
    Amaryllis kommer också att finnas i min bukett. Tar man av blommorna uppe en och en för att sedan sätta dem i buketten?
    Och sedan några rosor va?

    Jag har en hållare som jag ska göra buketten i. Färgtemat är guld, mörklila och turkost

    Vad hade ni mer lagt in för blommor? Grönt? fjädrar? trollhassel? kottar?

    Alla förslag är välkomna!

  • Svar på tråden Hjälp med Blom frågor
  • Minuz
    Äldre 19 Nov 15:14
    #1

    NÅN??????

  • Äldre 19 Nov 15:40
    #2

    Jag kan arrangera en snygg bukett, men inte när man ska tråda blommor eller annat sånt och jag har aldrig använt en hållare.
    Och jag skulle inte gett mig in på att göra något sånt när det gällde min brudbukett för jag ville inte ha några överraskningar den dagen... 

    Jag tror att du kan få svårt att få ordentliga svar från floristerna här, alltså när det gäller tekniska grejor.
    Det är ju lite som att skjuta sig själv i foten genom att ge folk alla råd dom behöver för att själva göra avancerade buketter. 

  • Äldre 19 Nov 17:00
    #3

    Det går inte att lära ut det du behöver veta för att lyckas med det här utan att visa dig praktiskt-och du behöver öva för att klara det dessutom.

    Kan man det här du frågar efter, så är man antagligen floristutbildad-och då är det lite korkat att sitta och lära ut sitt eget hanterk för att folk ska göra det själva-gratis dessutom. Som Chicita säger, så skjuter man ju verkligen sig själv i foten då. För att ge sig på en sådan här variant, skulle du behöva åtminstone motsvarande ett par intensivkurser i binderiteknik. (Min första sådan var på 2 veckor och kostade 7000 kronor.) Att stifta blommor (vilket är det du behöver för att skapa en bukett med "fallande blommor") fick vi inte lära oss förrän jag började den riktiga floristutbildningen. Att gaffelskafta är något helt annat och att tråda är ytterligare en egen grej. Du har valt helt galet svåra blommor om du ska göra detta själv och jag tror inte du reder ut det på ett bra sätt utan proffessionell hjälp.
    Jag skulle aldrig i livet rekommendera någon att göra sin egen bukett stucken i hållare om man inte faktiskt är rätt van sedan förut.
    Byt blommor! Gör en bukett i handen och med stjälkarna som handtag. Rosor,nejlikor, snitthyacinter, anemoner, amaryllis och vintrigt grönt som ilexblad och mjuken varvat med salal exempelvis. Du ska använda spiraltekninken, och du behöver öva även på den för att få fin form, inte klämma sönder stjälkar och bli säker.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 19 Nov 18:21
    #4
    passionsblomman skrev 2012-11-19 17:00:35 följande:
    Det går inte att lära ut det du behöver veta för att lyckas med det här utan att visa dig praktiskt-och du behöver öva för att klara det dessutom.

    Kan man det här du frågar efter, så är man antagligen floristutbildad-och då är det lite korkat att sitta och lära ut sitt eget hanterk för att folk ska göra det själva-gratis dessutom. Som Chicita säger, så skjuter man ju verkligen sig själv i foten då. För att ge sig på en sådan här variant, skulle du behöva åtminstone motsvarande ett par intensivkurser i binderiteknik. (Min första sådan var på 2 veckor och kostade 7000 kronor.) Att stifta blommor (vilket är det du behöver för att skapa en bukett med "fallande blommor") fick vi inte lära oss förrän jag började den riktiga floristutbildningen. Att gaffelskafta är något helt annat och att tråda är ytterligare en egen grej. Du har valt helt galet svåra blommor om du ska göra detta själv och jag tror inte du reder ut det på ett bra sätt utan proffessionell hjälp.
    Jag skulle aldrig i livet rekommendera någon att göra sin egen bukett stucken i hållare om man inte faktiskt är rätt van sedan förut.
    Byt blommor! Gör en bukett i handen och med stjälkarna som handtag. Rosor,nejlikor, snitthyacinter, anemoner, amaryllis och vintrigt grönt som ilexblad och mjuken varvat med salal exempelvis. Du ska använda spiraltekninken, och du behöver öva även på den för att få fin form, inte klämma sönder stjälkar och bli säker.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    håller med! Är själv utbildad florist och det folk verkar glömma att det som i mitt fall, var en 3-årig gymnasieutbildning, och lägg till en del kurser på det. 
    det är definitivt en svår bukett TS verkar ge sig in på. Frågan är ju om det är värt pengarna att köpa hem en massa blommor att öva på, än att gå till en florist direkt.

    Var själv på ett bröllop för ett halvår sedan och de var verkligen jättefina på alla sätt. Men det syntes lång väg att buketten var gjord av någon som inte var florist, och då var det ändå en handbunden bukett med enbart rosor. Det är inte lätt och det är inte gratis att köpa hem grejer för att öva på om och om och om igen. Då är det bättre att lägga de pengarna hos en florist istället. Det måste inte bli dyrt bara för att det är till bröllop, som många tror. Det beror ju självklart på hur avancerad bukett man ska ha och vilka blomsorter. 
  • Äldre 19 Nov 18:44
    #5
    Minuz skrev 2012-11-19 09:13:37 följande:

     hur får man julstjärna att sluta blöda?


    Nästan alla "blödande" växter kan man få sluta böda genom att snabbt, några gånger dra över det "blödande" stället med en tändare (akta närliggande blad/blommor så klart). Som man kan göra med sin kajalpenna för att den ska mjukas upp om du förstår vad jag menar. Jag brukar göra det på mina "sprätt-i-väg"-krukväxter när jag tar bort fula blad. Men det funkar på snittblommor också som tex. Euphorbia och säkert julstjärnor. Du får inte värma för länge bara.

    Håller dock med övriga talare om att ditt projekt i övrigt låter galet svårt.
  • Äldre 19 Nov 19:21
    #6

    Puh jag blir svettig av ditt projekt! Jag tror också att det kan vara svårt att fixa själv. Jag har tänkt ha en enkel rundbunden bukett, nåt jag övat jättemycket på, och de första typ 10 jag gjort i mitt liv hade inte dugt som brudbukett, men nu när jag gjort typ 30 så är de tillräckligt ok! Och då snackar jag om enklaste enklaste bindningen!

    En sak som jag absolut hade övervägt om jag gift mig i december är att ha en ensam amaryllis! Tänk så fint att ha en eller ett fåtal riktigt maffiga med ett sidenband runt, typ som man gör med kallor!

  • Äldre 20 Nov 08:01
    #7

    Hej :) låter som en bra och viktig idé , men som alla sagt tidigare här så känns de alldeles för svårt. Jag är utbildad florist men inte ens Jag skulle nog ta på mig att göra en sån här bukett. Oasisen som man sätter blommorna i är väldigt liten , där skulle du aldrig få i en amaryllis, bara den skulle då ta upp hela bollen. Och för att inte blommorna ska trilla ut så måste varje blomma sitta hårt i oasisen. Ett annat problem är att de inte går att få en amaryllis att hänga, då stjalken är ihålig så kommer den att gå av :)

  • Minuz
    Äldre 21 Nov 08:58
    #8
    malli716 skrev 2012-11-19 18:44:16 följande:
    TACK!
    Hade för mig att det var så man gjorde!
  • Minuz
    Äldre 21 Nov 08:59
    #9
    CharliesChoice skrev 2012-11-19 19:21:58 följande:
    En sak som jag absolut hade övervägt om jag gift mig i december är att ha en ensam amaryllis! Tänk så fint att ha en eller ett fåtal riktigt maffiga med ett sidenband runt, typ som man gör med kallor!
    Det har jag varit inne på. Om du ser min lilla bild så är det bara amaryllisar, och gillar det.
  • Sofiii­z
    Äldre 21 Nov 14:34
    #10

    En fråga, varför vill du binda din bukett själv?
    För att spara pengar, eller för att du har en bild framför dig att du just vill ha en egenbunden bukett?

  • Minuz
    Äldre 21 Nov 22:02
    #11

    jag vill helt enkelt binda min egna bukett bara för att håg vill! är en sån person som älskar att göra allt själv

  • Sofiii­z
    Äldre 22 Nov 08:19
    #12
    Minuz skrev 2012-11-21 22:02:36 följande:
    jag vill helt enkelt binda min egna bukett bara för att håg vill! är en sån person som älskar att göra allt själv
    Då kanske du ska lyssna på råden de ger här ovanför att ta en kurs i binderi innan du ger dig på en sån svår bukett. Eller sänka kraven och binda en enklare bukett.
  • Minuz
    Äldre 4 Dec 09:11
    #13

    Så här blev min "lilla" bukett



  • Alylly­ra
    Äldre 5 Dec 11:26
    #14

    Superfint!

Svar på tråden Hjälp med Blom frågor