• Pillan
    Äldre 15 Nov 19:56
    2938 visningar
    3 svar
    3
    2938

    Vigselförrättare i västra Skåne

    Vi ska gifta oss borgerligt i Helsingborg nästa sommar och jag undrar därför om någon har erfarenhet av någon vigselförrättare i västra Skåne. Helsingborgs kommun har några på sin hemsida men om jag förstår det rätt så väljer man inte vem man vill ha utan blir tilldelad någon om datumet man valt är ledigt. Men jag tänker att det kan ju även finnas vigselförrättare i andra närliggande kommuner så som Ängelholm till exempel. Så har du gift dig borgerligt i närheten? Berätta gärna vilken vigelförrättare ni hade och om ni blev nöjda!

  • Svar på tråden Vigselförrättare i västra Skåne
  • Äldre 27 Nov 11:48
    #1

    Jag känner en av dem, Gabriel. Han är en *fantastiskt* sympatisk och trevlig man och är det någon som skulle kunna tänkas vara öppen för egna idéer så är det han.

  • Äldre 27 Nov 12:15
    #2

    Normal är det så att du blir tilldelad en vigselförrättare på det sättet du beskriver om man ska vigas på rådhuset. Om du ska gifta dig någon annanstanns kan du själv kontakta en av kommunens vigselförrättare och bestämma direkt med denna. De är inte tvugna att ställa upp men brukar inte vara svåra.


     


    Observera att vigselförrättare inte får ta betalt av dig för vigsel, det gäller både kommunala och privata. De kan ta betalt för resor om man vigs utanför rådhuset och tilläggsgrejer, tex sång. Många privata vigselförrättare tar dock betalt ändå på luddiga grunder, tex för att de utformat cermonin. Akta dig för sånt.

  • Pillan
    Äldre 28 Nov 06:12
    #3

    Tack för era svar! Uppskattas!

Svar på tråden Vigselförrättare i västra Skåne