• fierce

    Vinterbröllop, hur göra med fotograferingen?

    Vi gifter oss i februari, kl. 14.00 är vigseln och vi ska fotograferas efter vigseln.
    Hur har ni andra som haft vinterbröllop gjort?
    Fotade ni ute/inne? Kan man vara i kyrkan? Måste man hitta nån annanstans att fota på inne? 

    Och vad ska gästerna hitta på under tiden, de måste nog vara i festlokalen för det finns ingen annan plats att vara på, och tipspromenad är ju uteslutet i februari. ;) 

    Några tips, ideér? :) 

  • Svar på tråden Vinterbröllop, hur göra med fotograferingen?
  • kitkät

    Nu ska inte vi gifta oss på vintern, men på hösten. Vi kommer också att fotograferas efter vigseln. Vigseln kommer börja kl 16.30 och därefter får gästerna åka till festlokalen medan vi fotograferas. Vi ser inte varför det skulle vara ett problem för gästerna att anlända till festlokalen innan oss. Då kan dom ta en välkomstdrink, mingla och så vidare... Kanske kan dom få något att tugga på också. 

    Om ni kan fotograferas i kyrkan efter vigseln beror ju helt på om det är något annat par som ska vigas direkt efter er. Varför vill ni inte vara ute och fotograferas?  Det är ju hur fint som helst ute på vintern! 

  • Chicita

    Jättebra tankar av kikät, skulle precis kika in och svara samma sak. Men nu behövde jag ju inte det Flört

    Vi gifte oss inte på vintern, men det våra gäster uppskattade mest var att få träffas och prata och umgås och lära känna andra sidan av den stora familj som nu skapas Glad
    Så jag tror inte att du behöver vara så orolig över vad dom ska hitta på.
    Om det finns någonstans att sätta sig inne i värmen, något att dricka och kanske något smått att tugga på och toaletter så klarar dom sig säkert utmärkt.

    Vi tog några bilder i kyrkan innan vigseln (vi hade vår fotografering innan) men vi var första paret som vigdes, så då funkade det ju Solig
    Utomhusbilder är ju jättevackra just på vintern annars. Ljuset är så fint och smickrande.
    Ta med dig ett par ljusa mysbyxor/ fleecebyxor och dra på dig under klänningen inför fotograferingen och införskaffa en härlig jacka eller mantel som du kan ha utomhus på bilder och på transport från och till kyrka / festplats och hem igen Glad 

  • ThereseV

    Vart gifter ni er? Det kan ju vara ganska stor skillnad på hur det är i februari i norra jämfört med i södra sverige. 
    Jag skulle nog förbereda två platser, en utomhus vid bra väder och en inomhus (utöver kyrkan-vad jag har förstått det som så finns det sällan tid att ha en hel fotografering där). Det kan ju vara snöstorm eller regnoväder och då är det trist om man bara hinner ta ett par bilder inne i kyrkan halvt i panik innan nästa par kommer..
    Det kan dessutom vara kul att ha fler typer av bilder, så det inte bara bilr inomhus eller utomhus.  
     

  • Sara 120707

    Kan ju vara vettigt att kolla upp om det fortfarande kommer att finnas tillräckligt med dagsljus.


    Planerar man en utomhusfotografering efter vintertiden har infallit så ska man nog tänka igenom tiderna noga, surt att upptäcka det på själva dagen

  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-11-15 17:24:12 följande:

    Kan ju vara vettigt att kolla upp om det fortfarande kommer att finnas tillräckligt med dagsljus.


    Planerar man en utomhusfotografering efter vintertiden har infallit så ska man nog tänka igenom tiderna noga, surt att upptäcka det på själva dagen


    Ah ja det är ju klart...
    Snön brukar lysa upp såpass bra här så jag har inte tänkt att det är någon särskild stor fara att det blir mörkt under normal "vigseltid".
    Men det är klart, om man har en sen tid eller bor någonstans där det inte är snö (mer eller mindre garanterat) så kan det ju vara en helt annan sak...

    Men som ThereseV säger så är det ju bra att gardera sig med flera alternativ och det är det ju oavsett vilken tid på året man gifter sig eftersom det kan vara skyfall, snöstorm eller superblåsigt. Vädret ska man aldrig ta helt för givet Glad 
  • teddy

    Vi gifter oss nu 1 december o vi ska fotas innan vigseln. vigseln börjar kl 14.00.
    som några nämnt måste man tänka på dagsljuset såhär års! jag vet inte rktigt hur de e me ljuset i februari o de beror ju klart på var i landet du bor...
    ...och vi har hittat både en plats utomhus och en inomhus för säkerhets skull.  

  • fotografscottvance

    I recommend that you find places inside for back-up.  If you want to do it outside, that might  be ok if you have a really good photographer.  City lights can make for a beautiful back-drop, but then you'd really have to be in Stockholm or similar.  A little key lighting on the brudpar with a church dimly lit in the background could also be nice.  I have one client in Dec.  We looked at doing it outside after the ceremony (i.e. pitch black) and I found a few places which would work, but in the end they decided to go for inside a hotel which I think was probably a wise decision.

    lycka till! 

  • fierce

    Tack för alla bra tankar och tips. :)

     Tänkte först vara ute men det kan ju faktiskt vara totalt oväder och storm och då är det inte så kul. Annars är ju utebilder på vinter så otroligt fint., :)

    Ja, gästerna får nog klara sig själva helt enkelt, behövde nog bara lite bekräftelse på det. Tankarna skenar ju iväg ibland mitt i planering/panik. ;)

    Vi bor i Sörmland så ljuset klarar nog sig nog tror jag men får försöka hitta nåt bra ställe att fota inne på ifall att.
    Finns ett slott/herrgård i närheten, kanske kan fråga där... Andra tips på ställen man kan vara inne på?

    Tack Chicita för tipset om brallor under klänninge, har jag inte tänkt på men är ju sjukt smart! :) 

  • Chicita

    Vart i sörmland gifter ni er?
    Jag är mest hemma i Eskilstunatrakten även om vi flyttade därifrån när jag var 7...
    Men det bör ju vara på lämpligt avstånd från där ni vigs om ni ska hinna dit och tillbaka också annars spelar det ju ingen roll hur vacker miljö det är Flört 

  • AngelicaSTHLM

    Hej
    Vi gifter oss den 23 februari i sthlm, planerad tid för vigseln är kl 17:00 och solen går ner kl 17:01 den dagen...vi kommer därför att fotograferas innan vigseln vid 15-tiden utomhus för att få lite dagsljus och även lite i ladan där vi ska vigas. 

    Vi kommer även att fotograferas efter vigseln utomhus vid elkorgar för att få det krispiga vita tillsammans med brinnande eld och mörker på vissa bilder. Bara hoppas på att det är MYCKET snö å inte regnar. Skulle det regna så blir det fotografering  i och utanför ladan där vigseln sker...finns flera fina platser ändå för att få utomhus bilder så jag tror nog det blir bra!

    Fotograferingen efter vigseln kommer ske medans gästerna minglar och dricker bubbel...bubbel blir även vi serverade efter vigseln men under fotograferingen Flört 

    Jag är mest orolig för blommorna under fotograferingen innan vigsel...ifall dom klarar den kylan som kan vara mitt i februari eller om man får skippa blommor då...vad tror ni?

Svar på tråden Vinterbröllop, hur göra med fotograferingen?