• teddy

    Snälla hjälp! Hur få bort röklukten???

    Dukar, servetter, löpare, stolsöverdrag, rosetter, ja allt som e textilier LUKTAR RÖK!!!
    Snälla ni, hjälp mig... hur får vi bort röklukten??? ...utan att tvätta om allt igen... de e nämligen en nästintill omöjlig uppgift att tvätta, mangla o stryka allt detta en gång till...

     

  • Svar på tråden Snälla hjälp! Hur få bort röklukten???
  • CoG

    Ut tomma luften kom "ättika"

    kan det dra åt sig dålig lukt?...

    Googla och se vad du hittar, det måste ju finnas knep

  • CoG

    Ättika används traditionellt, som ett så kallt husmorstips, för att ta bort oönskade lukter. Genom att hälla den i små kärl och låta dem stå öppna så att ättiksyran kan avdunsta, påstås exempelvis röklukt kunna tas bort.[2][3] Det kan förklaras med att om lukten kommer från ett basiskt ämne reagerar det med syran och doftkällan försvinner men även att den oönskade lukten döljs av ättikslukten.[4]

  • Sjörå

    Luktar det brandrök eller tobaksrök? Brandrök tillhör en av de lukter som är absolut svårast att få bort men tobaksrök ska gå enklare. Ska man använda ättika för att få bort röklukten på textilier så behöver man tvätta med den. Och det ville du ju slippa.

  • teddy

    Det är cigarettrök de handlar om, så inte brandrök...
    men de e ett himla jobb om vi skulle behöva tvätta allt igen...  
    vad kan man mer göra?? 

  • Chicita

    Ställ skålar med ättika i det skåp som sakerna förvaras, eller i rummet som luktar.
    Det brukar hjälpa rätt bra.
    Sen finns det kemiska luktborttagare man kan använda också.

    Yocoair är väl en av de mest sålda på marknaden.
    Vi använde en liknande men ett annat märke på hotellet.
    www.clasohlson.com/se/Pr340259000/Pr340259000

    Men innan hotellet blev rökfritt så brukade vi ställa skålar med ättika på rökrummen över natten (när dom var tomma) och sen vädra. Det tog inte bort all cigarettrökslukt men en hel del. 

  • teddy

    Tack chicita, Men kommer inte sakerna att lukta av ättika sen i så fall?? Eller det sätter sig inte...?

    Och ang den där sprayen, hur "använder" jag den i så fall? Sprayar på tygerna?? eller hur menar du... 

  • CoG

    Som jag skrev tidigare om ättika...
    Genom att hälla den i små kärl och låta dem stå öppna så att ättiksyran kan avdunsta

    Jag skrev inget om att tvätta allt igen.
    Testa ättikan, häng in allt i en klädkammare om ni har en eller i ett rum med stängd dörr.
    Det går ju alltid att testa.


    teddy skrev 2012-11-14 20:09:45 följande:
    Det är cigarettrök de handlar om, så inte brandrök...
    men de e ett himla jobb om vi skulle behöva tvätta allt igen...
    vad kan man mer göra??
  • Chicita

    Ättiksdoften avdunstar som CoG skriver. Den är flyktigare än rökdoft.

    Yokoair sprayas direkt på textilierna och det mesta avdunstar. Funkar jättebra på gardiner, möbler, mattor, handväskan där man glömde en halv banan (typ) osv Flört 

Svar på tråden Snälla hjälp! Hur få bort röklukten???