• Anonym (Nyfiken)

    Har ni barn? Hur många?

    Hej,

    lite OT detta då det ej är bröllopsrelaterat, men jag undrar hur många barn ni har? Ni som har fler än ett barn, har ni samma känslor för båda barnen? Själv är jag mamma till en liten kille, och visst funderar vi ibland (eller ganska ofta...) om vi ska börja försöka för ett syskon. Jag är lite tveksam, jag älskar min som så oerhört högt, och jag är faktiskt lite rädd att jag inte har lika mycket kärlek att ge till ett nytt barn? Ska tilläggas att jag själv har syskon, en lillebror, som alltid var favoriten under vår uppväxt, det var mycket mycket tydligt och sved ordentligt i mitt barnhjärta. Jag har talat med min mamma om detta som vuxen, att xxx ju var och är ditt älsklingsbarn, och hon hade inget att invända...Kan man älska fler än ett barn, lika mycket? På ett likadant sätt? 

    Ge mig era kloka åsikter! 

  • Svar på tråden Har ni barn? Hur många?
  • Fremm

    Men va ledsen jag blir av ditt inlägg att du alltid fått känna dig mindre älskad än din bror!

    För mig är det självklart att jag älskar mina barn lika mycket! Jag har ett biologiskt barn men jag har oxå fått glädjen att få två bonusbarn och eftersom de inte längre har någon mamma i livet så är/har jag blivit den mamman de har och jag älskar dem och det betyder mkt när de visar sådan kärlek till mig genom gester, ord och kramar...

    I vår familj har jag både fostersyskon en syster som är på gång att adoptera och även om vi inte träffat den lille krabaten än är han redan så älskad av oss alla. Min fostersyster är lika mkt älskad av mina föräldrar och av oss syskon som resten av familjen...

    Fast jag känner tyvärr till det du beskriver, min ena systers man samt min egens far föräldrar har särbehandlat deras barn och jag tycker det är fruktansvärt.... hur föräldrar ens kan göra något sånt och dessutom visa det så öppet. Jag tycker det är en förälders plikt och skyldighet att älska sitt barn villkorslöst oavsett hur många man satt till världen, även om jag förstår tragiskt nog att så inte är fallet...

    Ett hjärta räcker till hur många som helst om man är villig att släppa in människor i det och ens egna barn är väl de lättaste att släppa in.

    Mina egna föräldrar har alltid varit otroligt noga med att både visa kärlek och rättvisa mellan oss syskon. Vi har alltid fått känna oss lika mkt älskade oavsett hur olika smidiga vi har varit, vi är fem syskon och jag är äldst och även om jag på många sätt kanske varit den som de fått oroa sig mest för så har jag aldrig kännt mig mindre älskad. Att föräldrar gör sitt bästa för att sina barn ska känna sig älskade, uppmuntrade och lika rättvist behandlade gör att man inte tänker på om den andra för stunden får mer hjälp eller tid för stunden än oss andra för vi vet att de vill alla oss det bästa och behöver min bror hjälp av min pappa så är han där och hjälper till, behöver jag barnvakt av min mamma så ställer hon upp osv... de finns där och sådan vill jag oxå vara nu med våra barn som små men även när vi växer upp och blir mor och farföräldrar...

    Det blev en lång utläggning men det är sååå viktigt och intressant samtalsämne!

    Så nog sjutton tror jag att du kommer älska ditt andra barn precis lika mkt som ditt första, annars tycker jag något vore fel... faktiskt.

    Bara mina åsikter och erfarenheter, hoppas ingen tar illa upp! :)


  • PiaB

    Jag kan bara hålla med om det Fremm skriver. Och kan säga att jag förstår att du tänker så. Jätte tråkigt det du upplevt som barn.


     


    När jag väntade mitt andra barn kände jag precis som du. Hur ska det gå. Jag som älskar min dotter så oändligt mycket, det är ju omöjligt att älska en till lika mycket.


     


    Men det gick hur bra som helst. Jag kan ärligt och uppriktigt säga att jag älskar båda mina döttrar precis lika mycket. Något annat är otänkbart. Och det vet de och jag blir verkligen ledsen över det du skriver att du upplevt, även om jag vet att det händer.


     


    Nu har jag dessutom träffat min drömprins och älskar honom också obeskrivligt mycket. Så nog räcker hjärtat till åt många


  • maxmamma

    Jag har 3 barn. Två sedan ett tidigare förhållande en son på 15 år en flicka som är 10 år och en son på 3 1/2 med min blivande make. Jag är 36 år o fick först innan jag fyllde 21 andra när jag fyllt 26 o sista när jag var 32 1/2. Men jag vill inte ha fler barn o dessutom är jag för gammal för att få fler barn. Tror faktiskt jag inte kan få fler barn heller.

  • marie87

    Hejsan!


    Jag är mamma till tre fantastiska barn, och jag älskar dem alla tre vilkorslöst.


    När jag väntade mitt andra barn hade jag i bland panik över hur jag någonsin skulle kunna älska ett barn till så som jag älskar mitt första. Pratade med kompisar om detta och va emellanåt helt hysterisk! Men så fort min lilla Alvin kom till världen överöstes jag av precis samma känslor för honom som till min William.


    Jag har nu 3 barn som sagt och med tredje va jag inte alls så osäker, utan jag visste att detta barnet kommer bli precis lika mycke älskat som de andra, och givetvis blev det så!


    Jag tror det du känner är vanligt, men man har oändligt mycket kärlek i sig, så det räcker och blir över=)


     


    Lycka till!


    Kram


     


     

  • Chicita

    Får jag fråga om din lillebror var en sladdis, TS?

    Jag är 9,5 år yngre än min halvbror och jag har fått väldigt mycket mer stöd av vår gemensamma mamma än vad han har fått. I och för sig så satte han sig själv lite i den situationen också men det hör inte till saken...

    Jag har inga egna barn (bara missfall).
    Men jag är (var) plastmamma åt en liten pojke från att han kom till livet, eller tja två dagar efter att han kom fick vi hem honom, och tills det tog slut mellan hans pappa och mig flera år senare.
    Jag har alltid funnits där om han behövt mig efteråt också dock, men nu när han blivit äldre och pappan hittat en mycket bra fru så har han inte haft något behov av mig längre, precis som det ska vara Glad

    Men det där med hur många man kan älska och om man älskar olika mycket...
    Tja, man kan nog älska hur många som helst, precis lika mycket.
    Men om man visar det på exakt samma sätt, det vet jag inte.
    Sen är det ju vetenskapligt bevisat att om man behandlar två personer exakt lika så kommer en eller båda att känna sig utanför och vara avundsjuk på den andra...
    Alla har olika känslor och tankar, alltså kan man inte vara millimeterrättvis och tro att barnen ska uppfatta det så.

    Att du kommer att älska dina barn lika mycket tror jag är rätt givet.
    Men att båda kommer att få exakt samma behandling tror jag inte på, för att dom är två olika individer och kräver olika saker och olika stränghet... Första barnet är ju det man liksom "tränar på" också hur orättvist det än kan låta. Så man är inte alls lika rädd när nästa barn kommer har jag hört, därför kan barn nr 2 få friare tyglar än barn nr 1, för man har lärt sig att det inte är livsfarligt efter att ha tränat på första barnet om du förstår hur jag menar Flört 

  • Anonym (Nyfiken)

    Tack alla för era svar!
    Man kan väl inte säga att han är en sladdis direkt, han är dock 5 år yngre, så vi är inte jättenära varandra i ålder heller. Saken är att jag vet att pappa inte ville ha fler barn utan var nöjd, men mamma ville, och så kom min lillebror till världen och blev (såklart) hennes ögonsten. Det har präglat mig på så sätt att jag i hela mitt liv sökt hennes godkännande, suktat efter hennes uppmärksamhet och beröm men aldrig fått det. Det är väl nåt sånt jag är rädd för, att man ska räcka till åt två barn, ge dem lika mycket av sig själv så att ingen känner sig förfördelad.  Fast det kanske hör till att ha dåligt föräldrasamvete för att alla barn inte får lika mycket uppmärksamhet? Det låter iallafall tryggt att höra att ni som har fler barn inte har några problem att slösa kärlek på dem båda Glad

  • Sofiiiz

    Har 1 barn men ska påbörja syskon snart.
    Tror nog att det alltid finns nån i syskonskaran som känner sig mer eller mindre älskad. Men de behöver ju inte betyda att man älskar nån mer eller mindre än den andra!
    Har man många barn i en familj så har man såklart inte lika mycket tid för varje barn.

    Men tror inte du kommer ha några problem att bekräfta och visa kärlek till fler än 1 barn?
    Man kanske inte kan åka på aktiviteter tsm med varje barn själv om man har många, men då har ju i sin tur barnet ett syskon att göra saker med också. Och så får man hitta på saker tillsammans med hela familjen istället för enskilt.

  • Emmalinnea

    Jag har två barn och jag älskar dom exakt lika mycket inga problem :)

  • Sörön10

    usch, så hemskt för dig TS!  

    Har bara en dotter och vill nog inte ha fler barn. Vill kunna fokusera på henne och ge henne allt det bästa jag kan.

    Har inte upplevt själv det du beskriver, men min mamma har. Hennes lillasyster har favoriserats hela livet, från barn till vuxen ålder. Nu senast fick hon ta över sommarstället, trots att mamma också ville (dela). Papper skrevs där det påstods att hon betalat för det men det har hon inte gjort. Fick det gratis. Såna saker. 

    Vill inte riskera behandla mitt barn likadant så det kanske är smidigast med ett barn då? 


  • Anonym (Ensam=inte stark)
    Sörön10 skrev 2012-11-19 14:59:08 följande:
    usch, så hemskt för dig TS!

    Har bara en dotter och vill nog inte ha fler barn. Vill kunna fokusera på henne och ge henne allt det bästa jag kan.

    Har inte upplevt själv det du beskriver, men min mamma har. Hennes lillasyster har favoriserats hela livet, från barn till vuxen ålder. Nu senast fick hon ta över sommarstället, trots att mamma också ville (dela). Papper skrevs där det påstods att hon betalat för det men det har hon inte gjort. Fick det gratis. Såna saker.

    Vill inte riskera behandla mitt barn likadant så det kanske är smidigast med ett barn då?
    Bara genom att tänka som du och TS gör tror jag att man inte hamnar i den situationen att man någonsin kommer att förfördela eller att älska sina barn olika...

    Det finns de som kanske inte kan få fler än ett barn men har man möjlighet till att få åtminstone två barn så tycker jag att man ska ge sitt barn åtminstone ett syskon - det finns många fördelar med detta. De får lära sig att dela med sig, de får ta hänsyn, de får en lekkamrat, de får någon som förhoppningsvis alltid kommer att finnas där, när sen du och pappan blir gamla så slipper hon sitta där och ta allt själv när någon av er eller båda dör...

    Mitt ex va bara 30 år när hans pappa dog i cancer, två år senare dog hans mamma av samma avskyvärda sjukdom - om inte han haft sin bror så hade han nog gått under tror jag. De hade bara varandra, de fick sköta allt - deras band har blivit otroligt starkt för det är bara de som verkligen kan förstå vad de har upplevt även om de hade människor omkring dem som stöttade och brydde sig så gott de kunde... därför tycker jag att det är ego att välja att bara skaffa ett barn (om det nu är så att man kan få fler)...

    Jag har fyra syskon, min pappa en vanlig arbetare, min mamma va hemmafru när vi va små, kanske inte fick det senaste jämt, mamma sydde våra kläder, vi åkte inte på utlandsresor MEN vi syskon hittade på så mkt kul ihop, våra föräldrar har aldrig gjort så att någon av oss har kännt sig förfördelad eller mindre älskad.Våra föräldrar har gett oss både kärlek och tid och jag tror att de har gett mer tid än vad många heltidsarbetande enbarnsföräldrar idag ger sina barn... så det handlar inte om det heller - ensam är INTE stark, ju fler man är i en familj desto starkare är man!
  • Sörön10
    Anonym (Ensam=inte stark) skrev 2012-11-19 15:39:15 följande:
    Bara genom att tänka som du och TS gör tror jag att man inte hamnar i den situationen att man någonsin kommer att förfördela eller att älska sina barn olika...

    Det finns de som kanske inte kan få fler än ett barn men har man möjlighet till att få åtminstone två barn så tycker jag att man ska ge sitt barn åtminstone ett syskon - det finns många fördelar med detta. De får lära sig att dela med sig, de får ta hänsyn, de får en lekkamrat, de får någon som förhoppningsvis alltid kommer att finnas där, när sen du och pappan blir gamla så slipper hon sitta där och ta allt själv när någon av er eller båda dör...

    Mitt ex va bara 30 år när hans pappa dog i cancer, två år senare dog hans mamma av samma avskyvärda sjukdom - om inte han haft sin bror så hade han nog gått under tror jag. De hade bara varandra, de fick sköta allt - deras band har blivit otroligt starkt för det är bara de som verkligen kan förstå vad de har upplevt även om de hade människor omkring dem som stöttade och brydde sig så gott de kunde... därför tycker jag att det är ego att välja att bara skaffa ett barn (om det nu är så att man kan få fler)...

    Jag har fyra syskon, min pappa en vanlig arbetare, min mamma va hemmafru när vi va små, kanske inte fick det senaste jämt, mamma sydde våra kläder, vi åkte inte på utlandsresor MEN vi syskon hittade på så mkt kul ihop, våra föräldrar har aldrig gjort så att någon av oss har kännt sig förfördelad eller mindre älskad.Våra föräldrar har gett oss både kärlek och tid och jag tror att de har gett mer tid än vad många heltidsarbetande enbarnsföräldrar idag ger sina barn... så det handlar inte om det heller - ensam är INTE stark, ju fler man är i en familj desto starkare är man!
    vet inte om jag kan hålla med dig. Har en bror och vi är inte alls speciellt tajta. Bråkade massor när vi växte upp osv. Vi är helt enkelt för olika. När vår pappa gick bort drog jag lasset själv och den som stöttade var min man. Jag tror inte att man är nära varandra bara för att man delar blod. 

    Jag anser att ett barn ska vara önskat för sin egen skull, inte för att vara ett ev. stöd till barn 1 eller liknande. Om vi ska skaffa flera barn eller ej står skrivet i stjärnorna. Isf för att VI vill, inte för att hon måste ha ett syskon. Vi har vänner med barn som hon kommer träffa och leka med (och lära sig sociala regler) samt hennes alla kusiner. 
  • Anonym (Syster)

    Jag skriver aldrig anonymt, men nu vill jag skydda min bror och brorsdotters identitet så mycket jag kan så därför valde jag att vara anonym. Några kanske känner igen mig och delar av historien ändå, men inte alla och det är det viktigaste.

    Min bror fick barn med en tjej som visade sig ha ett mentalt handikapp. Inte så stort och inte så allvarligt.
    Men dom hamnade i alla fall på ett boende där dom skulle utredas av soc för att se om dom klarade av att ta hand om sin dotter.
    Under tiden dom var där så träffade mamman en kille på nätet och tog helt enkelt sin dotter och drog iväg på tåget dagen innan julafton.
    Soc hade under tiden kommit fram till att min bror var lämplig att ta hand om flickan, och att dom skulle få åka hem. Nu fick dom istället kontakta Soc på den ort som mamman dragit till och tvångshämta barnet där och sen lämna det till min bror som nu har fulla ansvaret, men fortfarande delad vårdnad av någon konstig anledning.

    Mamman har sen dess fått två barn till, vilka båda har tagits ifrån henne vid födseln och placerats ut till fosterhem.
    Brorsans dotter får träffa sina systrar, men hon lever ju inte med dom så hon har ingen direkt relation mer än att hon vet att dom är syskon. Relationen syskonen emellan är mer som mellan kusiner.
    Hon är alltså uppfostrad som ensambarn. Och det märks.

    Att vara ensam är att inte behöva dela, att få bestämma mer än man gör om man måste samsas om saker, att bli mer bortskämd och att alltid stå i centrum.
    Vi kan inte träffa brorsan och hans dotter och tro att att hon ska kunna lämna oss i fred ens 1 minut. Hon måste stå i centrum, nästan tvångsmässigt. Om vi försöker prata vuxenprat så kan hon göra dumma saker (som att rita på en vägg eller slå sönder något) bara för att få uppmärksamhet och avbryta oss.
    Andra barn jag känner som har syskon har inte det behovet, även om dom visst kan vara klängiga ibland. Även om det finns fler barn med så orkar hon bara leka en kort stund med dom innan hon kommer och ska sitta i knäet på mig eller brorsan (hon är 8 år), det ska gnällas om hon inte får precis som hon vill. Hon måste bestämma precis allt när dom leker och även om de flesta barnen accepterar det så kan hon ändra "reglerna" mitt i för att hon känner att hon inte får tillräcklig uppmärksamhet helt plötsligt och det slutar ofta i att dom andra barnen leker vidare utan henne.
    Nu ska jag inte säga att brorsan är en dålig förälder som inte klarar av att uppfostra henne, för han gör allt han kan. Men hon har ju ingen att lära sig att vara social emot. Hon kan liksom inte se parallellerna och förstå orsak och verkan.

    Så är det att vara ensambarn.
    Man går miste om många sociala saker som andra tar för självklara. Skola och dagis räcker inte långt. Skola och dagis följer inte med hem och bråkar om vilket program man ska se på TV eller vilket spel man ska spela liksom...
    Så jag håller med "Ensam = inte stark".
    Att ge sina barn syskon kan vara den bästa gåvan någonsin. Även om det innebär bråk och gråt emellanåt. Och även om det innebär att man kan känna sig lite undanskuffad ibland. 

  • Anonym (Ensam=inte stark)
    Anonym (Syster) skrev 2012-11-19 16:03:33 följande:
    Jag skriver aldrig anonymt, men nu vill jag skydda min bror och brorsdotters identitet så mycket jag kan så därför valde jag att vara anonym. Några kanske känner igen mig och delar av historien ändå, men inte alla och det är det viktigaste.

    Min bror fick barn med en tjej som visade sig ha ett mentalt handikapp. Inte så stort och inte så allvarligt.
    Men dom hamnade i alla fall på ett boende där dom skulle utredas av soc för att se om dom klarade av att ta hand om sin dotter.
    Under tiden dom var där så träffade mamman en kille på nätet och tog helt enkelt sin dotter och drog iväg på tåget dagen innan julafton.
    Soc hade under tiden kommit fram till att min bror var lämplig att ta hand om flickan, och att dom skulle få åka hem. Nu fick dom istället kontakta Soc på den ort som mamman dragit till och tvångshämta barnet där och sen lämna det till min bror som nu har fulla ansvaret, men fortfarande delad vårdnad av någon konstig anledning.

    Mamman har sen dess fått två barn till, vilka båda har tagits ifrån henne vid födseln och placerats ut till fosterhem.
    Brorsans dotter får träffa sina systrar, men hon lever ju inte med dom så hon har ingen direkt relation mer än att hon vet att dom är syskon. Relationen syskonen emellan är mer som mellan kusiner.
    Hon är alltså uppfostrad som ensambarn. Och det märks.

    Att vara ensam är att inte behöva dela, att få bestämma mer än man gör om man måste samsas om saker, att bli mer bortskämd och att alltid stå i centrum.
    Vi kan inte träffa brorsan och hans dotter och tro att att hon ska kunna lämna oss i fred ens 1 minut. Hon måste stå i centrum, nästan tvångsmässigt. Om vi försöker prata vuxenprat så kan hon göra dumma saker (som att rita på en vägg eller slå sönder något) bara för att få uppmärksamhet och avbryta oss.
    Andra barn jag känner som har syskon har inte det behovet, även om dom visst kan vara klängiga ibland. Även om det finns fler barn med så orkar hon bara leka en kort stund med dom innan hon kommer och ska sitta i knäet på mig eller brorsan (hon är 8 år), det ska gnällas om hon inte får precis som hon vill. Hon måste bestämma precis allt när dom leker och även om de flesta barnen accepterar det så kan hon ändra "reglerna" mitt i för att hon känner att hon inte får tillräcklig uppmärksamhet helt plötsligt och det slutar ofta i att dom andra barnen leker vidare utan henne.
    Nu ska jag inte säga att brorsan är en dålig förälder som inte klarar av att uppfostra henne, för han gör allt han kan. Men hon har ju ingen att lära sig att vara social emot. Hon kan liksom inte se parallellerna och förstå orsak och verkan.

    Så är det att vara ensambarn.
    Man går miste om många sociala saker som andra tar för självklara. Skola och dagis räcker inte långt. Skola och dagis följer inte med hem och bråkar om vilket program man ska se på TV eller vilket spel man ska spela liksom...
    Så jag håller med "Ensam = inte stark".
    Att ge sina barn syskon kan vara den bästa gåvan någonsin. Även om det innebär bråk och gråt emellanåt. Och även om det innebär att man kan känna sig lite undanskuffad ibland.
    Jättebra skrivet, precis så menar jag! Tråkigt det din bror och brorsdotter gått igenom men fint av honom att ta så väl hand om sin dotter.

    Skriver oxå under på att det är den finaste gåvan man kan ge sitt barn ÄVEN om det är bråk och gråt emellanåt för visst är det det... både syskon och föräldrar kan få nervsammanbrott emellanåt av allt kivande som kan vara syskon emellan... men sen märker man så väl att ett syskon finns där (för merparten) och står upp för sitt syskon... och då menar jag inte blodsband Sörön1, för min dotter och min son delar inte blod de har egentligen bara varit syskon lite drygt ett år men än dock så är de syskon, de bor under samma tak, de kivas och tävlas ena stunden, de kramas och leker i andra stunden och det är de stundena man som förälder blir så otroligt glad över att ens barn visar kärlek och tillgivenhet för varandra och det beror ju mkt på hur man är som förälder. För att två syskon ska bry sig om varandra även i vuxen ålder så är det lite av föräldrarnas "jobb" att hålla ihop sina barn och även sen sina barnbarn - att försöka vara tillsammans allihopa så ofta det går istället för en familj i taget... att alltid försöka vara rättvis mot sina barn i både pengar, saker och tid... att viljan finns där... då tror jag att man kan ha och få en livslång fin kontakt med sitt/sina syskon... så har i alla fall jag det i min familj... och det önskar jag för mina barn oxå.
Svar på tråden Har ni barn? Hur många?