• JesFre

    Vad göra i Köpenhamn

    Jag och sambon åker imogon till Köpenhamn över helgen och då det är många år sedan vi var där behöver vi lite tips på vad som man måste se.

    Vi har tänkt att gå på Jul i Tivoli då de öppnar på fredag, men behöver lite andra tips som inte kommer ruinera oss. 

    Gärna lite matställen om ni har några bra. Alla tips är bra tips Solig

  • Svar på tråden Vad göra i Köpenhamn
  • Fjärilen

    Allt beror ju på vad ni tycker är kul...

    Shopping så gillar jag butiken Systrarna Gren, som ligger på ströget. Sen har du ju Illum Bolighus och Magasin.
    Är det sight seeing, så har ni ju lilla sjöjungfrun, slottet, det finns även ett torn inärheten av ströget som man kan gå upp i o kolla på utiskten.
    Vill ni äta smörebröd så är det Nyhavn.
    Gillar ni mexikanskt så ligger Mama Rosa i närheten av ströget.

    Om ni gillar öl så finns det en bra ölpub/micro bryggeri i Norrebro, som heter just Norrebro Brygghus. Bra mat och öl.

    Men den absolut bästa puben är Mikkeller bar. Ligger åt andra hållet från ströget förbi centralstationen. De serverar ingen mat förrutom speciella öl korvar som de har deisgnat själva. Super goda.

    Runt ströget så finns istortsett skojiga butiker och en massa olika restauranger.

    Vad gillar ni för mat? Vad vill ni göra, shopping eller kultur?

  • Tessla

    Har ett supertips på matställe!

    var där för ngn månad sedan och maten är underbar! http://www.bockbistro.dk/

    ungersk mat med lite dansk touch och väldigt prisvärda goda viner.
    Ligger på Dag Hammarskjölds allé bara ett stenkast från Österports station (metro/tåg station). En hel meny för 340 dkk, fast det behövs inte för man får mkt mat och blir mätt på huvudrätten. Missa inte möjligheten att köpa med sig vinet hem. De har vinprovning för 100 dkk och då får man prova ca 4 olika sortes viner. ( vi köpte rödvinet som vi ska ha på vårt bröllop där, eftersom det inte finns på systemet)

    Skulle rekommendera att ta sig ngr gator från ströget, där kan man finna mkt roligt. Runt  Flesketorvet  (köttbyn!) vid Västerbro ligger många lite spännande matställen. Västerbron (ta vänster vid hovbangården och följer Västerbrogade dvs motsatt mot att gå mot ströget) är en rolig och udda och lite mer genuin del av Köpenhamn än ströget. Men illum och Magasin d Nord och andra klassika strögetaffärer är ju kul att titta i också.

    museum finns det gott om; kan rek http://www.glyptoteket.dk/ deras café är jättemysigt och lite känt (hon som har det har bakat massaor av kakor på svt)

    en sak som är bra med köpenhamn och mat är att man kan boka bord  här http://www.bookatable.com/dk/kopenhamn/danskt-restaurants/sv-SE#!cuisine=danskt istället för att ringa runt...

    Ha så kul!

  • MissBroccoli

    Nu va det länge sen jag var i köpenhamn men sist jag var där så åt vi på Risraz (risraz.dk). De hade en stor vegetarisk buffe med både varma och kalla rätter som man lätt kunde äta sig mätt på. Man kunde även köpa till kött. Då plocklade man av buffén och fick köttet vidsidan av. Kommer inte ihåg priser men enbart buffén var väl prisvärt för min dåvarande studentekonomi.


    Har flera gånger varti på Glyptoteket. Och det kan jag rekomendera! De har stora samlingar med statyer, en del konst och en egyptisk avdelning med bla. en mumie. Adressen är: NY CARLSBERG GLYPTOTEK
    Dantes Plads 7
    1556 København V


    Ha så kul!!

  • JesFre

    Tack för alla tipsen!! Vi hade det jättemysigt.
    Blev faktiskt en lunch på Mama Rosa, långa promenader runt ströget. Då det var ganska kallt och skönt att kunna smita in i butiker när man behövde värma sig lite.
    Hann även med besök in på Lillys butik.
    Det hanns med mycket och vi kommer absolut åka tillbaka igen när det är lite varmare så att man kan våga sig gå mot Den lille havfrue utan att frysa till is.
    Åt riktigt god insisk mat och bodde på ett mysigt hotell. Helt klart en bra födelsedagshelg för min älskling.

Svar på tråden Vad göra i Köpenhamn