• Anonym (Tveksam)

    Får man välja bort någon från sin möhippa ?

    Det låter som att jag ska vara med och planera min egan möhippa, men NEJ så är INTE faller. 

    Jag har pratat med mina tärnor om min sambos syster. Vi var vänner ,men hon valde bort mig  och jag henne förra året av diverse anledningar. Sen har jag haft svårt för henne och jag känner att NEJ tack hon vill jag inte vara vän med. 
     Så man kan väl säga att det var ömsesidigt, och hon håller på med småbarnsfasoner. ( hon bråkar med alla för allting och ingenting)

    Jag känner inte att jag vill ha med henne på min möhippa för denna anledningen att vi inte har haft kontakt på över ett år. Och helst plötsligt bara för vi börjar prata igen och för att jag hjälpt henne med vissa saker så tror hon att vi är vänner igen men så är inte fallet. Jaghar väldigt svårt att ta tillbaka henne som vän. Hon är för mig sambons syster.
    Det är ena anledningen

    Den andra anledningen är att hon blir fruktasnvärt burdus och otrevlig och jobbig när det är alkohol inblandat. Hon kan inte behärska sig alls och dessvärre tror jag att hon kommer vara den som är i centrum i stället för jag, för att någon eller alla får ta hand om henne. Då menar jag allt från att inte kunna stå på sina ben till att säga de mest klumpiga saker. 

    Mina tärnor har nu valt att inte fråga henne, för de vill inte heller ha med henne.

    Idag ringde hon min sambo (hennes bror) och frågade om möhippa,och om det var någon möhippa på gång för hon ville jättegärna gå.Och om det var så att hon inte blivit tillfrågad ville hon veta anledningen  Den tjejen har ingen aning om varför hon inte skulle vara bjuden. Hon har inte det konsekvenstänket. För när man väl sagt Hej så är man vänner igen.

    Mina tärnor står fast vi att hon ska inte bjudas...
    De kommer inte att kontakta henne, mn det kan bli så att hon kontaktar tärnorna och då har jag sagt att de ska skicka vidare henne till mig så ska jag ge henne förklaringen till varför hon inte får vara med.

    Frågan är bara hur man ska säga det på ett bra sätt. ?? Tips ???

     
  • Svar på tråden Får man välja bort någon från sin möhippa ?
  • Anonym (Tveksam)

    Någon ? Vet att det är ett långt meddelande. Men vore kanonbra om någon kunde ta sig tiden.

  • miserere

    Det är ju ett känsligt ämne tyvärr, och vissa personer tror även att allt är glasklart och förväntar sig både det ena och det andra i ens bröllop. Nu har ni (alltså du och tärnorna ) ändå tagit beslutet om att hon inte ska bli bjuden och vid sådana beslut brukar det finnas goda anledningar till varför (!). Att hon inte förstår det, eller låtsas inte förstå det, kan bero på olika saker men det är bra att fundera över hur man ska lägga fram det. Egentligen borde inte du göra det utan en tärna men jag vet inte hur insatta alla är i situationen om hur du känner. Vad säger din man (för jag antar att du berättat för honom om henne?)?

    Visst, hon är din blivande svägerska men det betyder inte att du måste inkludera henne på det sättet, om möhippan är för dig och dina vänner... Min poäng är att du inte ska behöva ha personer där som du inte vill ha där, så det är bra att ni tagit beslut redan.

    Men hur ska man lägga fram en sådan sak? Nu vet jag ju inte så mycket om hur upplägget är men det kan vara bra att berätta för henne att det är för dina vänner endast? Försöka ta det så enkelt som möjligt, utan att lägga värderingar. Eftersom hon frågar så borde hon få svar..det kan bli känsligt från båda sidorna (det är därför jag råder dig att inte ta diskussionen själv) när man ska förklara varför man inte vill ha vissa personer på sitt bröllop/möhippa.

    Det är ganska tidigt så mitt svar är väl därefter, men jag hoppas det löser sig.

  • FrökenMäkelä

    Var ärlig! Vill du inte ha henne på din hippa så var ialla fall ärlig om varför. Kan hon inte acceptera ditt svar så får det vara hennes val.

  • tisa

    Ja det får du!!

     Du behöver inte ens svara henne tycker jag. Säg till din sambo att eftersom ni bråkat tidigare och du inte kan räkna henne som vän, så förstår du inte varför hon skall vara med. Du kan också säga att du är rädd att hon skall förstöra. Eller så kan du linda in det som så att det bara är de allra närmaste som skall ses, dvs hon är inte så nära dig som vän att hon kommer med. Människor kan ofta förutsätta att de är så viktiga att de erhåller en automatisk inbjudan när det gäller bröllop.. Har själv kompisar som direkt trodde de skulle vara tärna, och många har förutsatt att de är bjudna på bröllopet. Så säg emot, vore fruktansvärt att få med en människa på möhippan som du inte vill ha med och som eventuellt bara tar energi! Och du får absolut inte få dåligt samvete för det, det är ju fantastiskt att få en inbjudan, inte något hon kan kräva eller ifrågasätta. Lycka till :))

  • Anonym (Tveksam)

    Tack för svaren. Jag ska prata med mina tärnor idag. De står fast vid att hon inte ska med.
    Jag vet dock fortfarande inte hur jag ska lägga fram detta till henne.. Eftersom
    1. hon kräver ett svar
    2. Hon blir sur hur jag än gör och vad jag än säger ( det struntar jag i och för sig eftersom vi inte kommit överens på äver 1 år)
    3. hon är inte min vän

    Min sambo blev arg igår och tyckte att jag mobbade ut henne. Men när vi senare träffade en vän till oss så förstod han mig och då förstod nog även min sambo.

     

  • Sofiiiz
    Anonym (Tveksam) skrev 2012-11-14 10:01:56 följande:
    Tack för svaren. Jag ska prata med mina tärnor idag. De står fast vid att hon inte ska med.
    Jag vet dock fortfarande inte hur jag ska lägga fram detta till henne.. Eftersom
    1. hon kräver ett svar
    2. Hon blir sur hur jag än gör och vad jag än säger ( det struntar jag i och för sig eftersom vi inte kommit överens på äver 1 år)
    3. hon är inte min vän

    Min sambo blev arg igår och tyckte att jag mobbade ut henne. Men när vi senare träffade en vän till oss så förstod han mig och då förstod nog även min sambo.

     
    1. Ge henne ett svar då - att dina tärnor är de som bjuder in till ev möhippa. Och att bruden inte är med och planerar om det ska bli någon sån. Och blir hon inte inbjuden till en möhippa så är hon inte bjuden pga av att de inte anser hon ska vara med?
    2. Låt henne vara sur då, möhippan är ju inte för hennes skull.
  • Aniara4

    Jag tycker också det är viktigt att man är uppriktig mot folk istället för att bara försöka glida undan situationen och undvika att svara. Sen måste man förstås samtidigt vara respektfull i det man säger. Det finns ett läge mellan att låtsas som ingenting och att vara burdus! Men det kan vara en svår balansgång.

    Jag tycker att de som ordnar möhippan är de som ska förklara att hon inte är bjuden eftersom ni har bråkat tidigare, och de är oroliga för att det skulle kunna bli bråk igen. Och även att de har diskuterat saken med dig, så att hon inte tror att det bara är tärnorna som inte vill ha henne med.  De kan säga att även om ni har kommit bättre överens på sistone så känns det fortfarande lite bräckligt, så de vågar inte ta risken att det skulle kunna gå överstyr på möhippan. Särskilt eftersom det kommer att förtäras alkohol - de behöver ju inte säga specifikt att hon blir dum när hon dricker, utan lägga fram det som att det är lätt att man slänger ur sig något ogenomtänkt och kanske inte kan hantera saker lika balanserat som när man är nykter, så att de/ni helt enkelt inte vågar chansa. Ni vill ju inte förstöra den nyvunna "freden" så att det blir lika illa som det var förut. Du ser fram emot att se henne på bröllopet istället (det behöver ju inte vara sant, men kan vara en markering att du inte vill bråka med henne, bara att du inte vill att hon ska vara med på möhippan).

  • tisa

    Vet inte om det är så bra att lägga ansvaret på tärnorna.. Risken finns att en labil person ignorerar fakta, börjar bråka med dem med och tittar snett på dem hela bröllopet. Så hon plötsligt har en konflikt med halva bröllopssällskapet. Inte säkert att andra vill bli del i konflikt som ursprungligen inte hade med dem att göra. Viktigt att kolla med tärnorna om de vill säga till henne och ta den risken, jag känner ju inte systern så kan inte bedöma hurpass konstig hon är/kan bli. Jag hade dock överlåtit det på min sambo, han får framföra synpunkterna till systern.. Det var ju dessutom honom hon ringde för att fråga om möhippan, om hon inte kunde fråga dig rakt ut varför skall du eller dina tärnor svara henne rakt ut..

  • CharliesChoice

    Tricket för dig är att inte ge henne ved som hon kan elda med! Dvs ge henne inte nåt att hetsa upp sig över.

    Rent konkret skulle jag råda dig till några saker:

    1) Det är bättre att förekomma än förekommas, ring upp henne (eller ännu hellre träffa henne) med en gång och säg att du vill prata om din möpippa för att undvika frågetecken.

    2) Var ärlig men fåordig. Säg att dina tärnor har frågat dig om hennes medverkan och att du känt efter och känner att efter det ni har gått igenom är det inte rätt läge.

    3) Hade JAG varit du hade jag också lagt till att "du är ju min svägerska och jag vill gärna att vi ska ha en relation som funkar. Jag tar på mig en del av det som hänt då jag vet att jag ibland brusar upp/har svårt att se andra sidan av saker/är väldigt envis. Jag hoppas att du kan förlåta mig för det som hänt tidigare."

    Punkt tre handlar om att du visar upp dig som "the bigger person" som vänder andra kinden till. När du har gjort det kommer det bli väldigt svårt för henne att fortsätta bråka om möhippan, om hon nu tänkt göra det..

  • Annamolly

    Jag tycker du ska undvika att vara for defensiv eller ursaktande. Sag "nej det kanns inte ratt efter hur det blev mellan oss forut". Sedan tycker jag inte du ska saga sa mycket mera an sa. Om hon blir arg eller lessen sa sag "Jag ar lessen att du kanner sa, men jag tycker inte det fungerar nar vi umgas och jag vill inte ha konflikter pa min mohippa".

     


    2013.06.22 Samos, Grekland
Svar på tråden Får man välja bort någon från sin möhippa ?