• Kroatien2013

Ni som börjat planera långt innan...

Exakt vad planerar ni... Jag blir både fascinerad och lite skrämd av när andra som ska gifta sig i juni som jag själv skriver att de redan fått klänningen, bokat festen o vigseln, fixat mannens kläder, bestämt färgtema, bokat fotograf etc etc...men att de nu har mkt kvar att fixa... Själv gifter jag mig utomlands o har inte ens kunnat sätta datum än då vi måste hitta hotell där tillställningen ska vara (har dock bara ca 20 gäster så liten skala). Jag vill gärna hålla på o fixa en massa, men känns som att när jag beställt klänning, mannens kläder och bokat festen så är det inte så mkt kvar att göra... Tips på roliga planeringsgrejer emottages och jag vill gärna höra om allt ni har kvar att göra... :)

• Svar på tråden Ni som börjat planera långt innan...
  • Biographic

Dekorationer, blommor, hår, smink, skor, mat, dryck, inbjudningar, gästbok, tårta kanske du kan leta inspiration till?

• Juni 2012

Det vi planerade först, 10 månader innan, var namnbyte. Tur var väl det, för det tog 8 månader att få klart. Vi hann, men det var med bara några veckors marginal :)

• aminis

Ja du, det är mycket... Datum, klänning, kostym, ringar, tärnor, tärnklänningar, färgtema, dekorationer till det, pyssel, mat, lokal, in- och utgångslåt, inbjudningskort och alla andra trycksaker, håruppsättning, smink, vem som ska göra hår/smink, bröllopstårta, gästlistan, bordsplacering, dukning.... Jag har kollat mycket på inspirationsbilder och pyssel så man kan hålla ner kostnaderna men ändå ha ett färgtema och få allt att se sammanhängande ut. Det blir lite av en sport att få det man vill med så lite pengar som möjligt... Men ofta är det ju så att med mindre pengar kommer mer pyssel, ex. planerar jag att som många andra gjort sy egna stolsöverdrag av knoppalakan från IKEA. Det tar nog någon dag att få klart alla. Så då krävs planering långt i förväg, hihi..

• ThereseV

Vi ska gifta oss i Juli näsa år och har redan bokat kyrka, lokal och ev. fotograf (en vän till mig som är fotograf). Kyrkan och lokalen hade vi inte fått om vi inte bokat dom nu. Lokalen prel. bokade vi bara först och dom hörde av sig nu i sommar och undrade om vi ville ha den eftersom någon annan annars ville boka den och kyrka är en av dom populäraste i stan så den blir bokad i princip direkt när man kan boka den. Så om man är ute efter en speciell lokal och liknande så är man så illa tvungen att boka tidigt..

Jag gillar också att fixa och planera, men just dom saker som är klara för oss tycker jag inte att det har varit så mycket "fixande" med..nu har vi allt det roliga kvar..(som folk redan nämnt) dekorationer, dukning, inbjundingkort och andra trycksaker, gästlista, bordsplacering, mat, tårta, smink, hår, inspirationsbilder till fotografen, upplägget på själva festen, tärnor, toastmasters, ringar, resa, hotell, musik.. :P 

• GustavB

Aug 2014

Nästan klart: bröllopsinbjudningar, väntar på design på save the date kort, bordsplaceringsnamnlappar (långt ord?). Börjat skissa på en gästbok
    Ringarna vet vi till 80% hur de ska se, iaf min  som bara är slät platina (osäker på bredd dock) 
    Primära gäster, sekundära (låter lite hemskt :p) gäster
    Jag har bestämt mig för bestman + 2 marskalker. Hon har bestämt sig för MoH + 2 tärnor
    Bestämt blommor, lokal, bokat kyrka.  
    Letar även efter en inte så dyr smed som kan göra egnadesignade manschettknappar, men det verkar omöjligt att komma under 1000 lappen här i Sverige iaf 

• Kroatien2013

Oj, ovanligt med en kille som är så engagerad, kul:) Men allvarligt har ni så mkt att göra att ni fixar o pysslar dagligen liksom?

• CoG

Vi har inte sparat pengar innan så vi har spritt ut kostnaderna och jag har redan hittat klänning och ringar.
    Vi gifter oss i juli och det känns bra att vissa större kostnader redan är borta.

Vi kommer att ha middagen i en bygdegård ngn km från kyrkan och jag kikar på ideer för att göra det fint där men med relativt enkla medel.
    Jag har gjort save the date kort och inbjudningskort och håller på att spåna på hur placeringskorten ska se ut.

Det är kul att pyssla :)

Jag vet inte hur mycket det finns att göra då man gifter sig utomlands?
    Sköter restaurangen dukning och allt så är det ju bara ni som behöver ha kläder, ringar, blommor....typ...
    Och då kanske det inte är så väldigt mycket att ordna med?

• CoG

Jag sitter inte och fixar dagligen med pyssel, men jag söker inspiration nästan varje dag och samlar på mig ideer :)

• aminis
    CoG skrev 2012-11-12 15:36:36 följande:
    Jag sitter inte och fixar dagligen med pyssel, men jag söker inspiration nästan varje dag och samlar på mig ideer :)
    precis som jag då :)
  • GustavB
    Kroatien2013 skrev 2012-11-12 15:31:01 följande:
    Oj, ovanligt med en kille som är så engagerad, kul:) Men allvarligt har ni så mkt att göra att ni fixar o pysslar dagligen liksom?
    Min fästmö kallar mig för groomzilla... har ingen aning varför Förvånad  kan vara mitt kontrollbehov + att jag älskar att planera :p 
    Inte dagligen skulle jag säga, men det kan droppa in mail från kortdesignern och så får man kika på ändringar osv. Nya frågor som dyker upp till mottagningen. Kikar lite här på vad folk säger och kan få idéer om något då. 
    Söker matinspiration osv. 
    Ibland snubblar man över andra saker som man lägger till i bröllopsmappen i webläsaren för att kolla på senare. Hittade http://www.mymms.com idag som jag garanterat kommer beställa som wedding favor, hur coolt som helst, kosta vad det kosta vill, vem älskar inte M&Ms? :] 
Svar på tråden Ni som börjat planera långt innan...