• November2013

    Frackbröllop!

    Vi vill gärna ha ett frackbröllop, tror ni att många kommer tycka det är knepigt?

    Bland våra gäster kanske 75% redan har frack... Tycker det är väldigt svårt att avgöra.

    Hjälp mig med era tankar! 

  • Svar på tråden Frackbröllop!
  • Tokig

    Ja, jag tror att vissa kommer att tycka att det är knepigt. Om man inte har en frack i garderoben, eller om fracken man har sedan studenttiden krympt i garderoben, så måste man ju köpa eller hyra en. Frack är ju inte heller ett direkt bekvämt plagg. Hur många såriga halsar har man inte sett bland karlarna efter en längre fracktillställning.

    Sedan är det ju inte bara grabbarna. Högtidsdress innebär ju en del för oss damer också. Har alla era kvinnliga gäster långklänning som motsvarar frack?

    Men visst kan det vara pampigt och häftigt om ni får till det. Jag hade kanske dock som en service till mina gäster inte varit stenhård utan kanske t om skrivit. Klädsel: Frack (eller mörk kostym om frack inte finns att tillgå) För damer innebär detta lång klänning.

  • November2013

    Låter som en lämplig idé men finns de inte risk att de som då kommer i mörk kostym kommer känna sig "fel" bland de i frack? 

  • Tin

    Vill ni ha frack och 75% av gästerna redan har det tycker jag att ni kan köra på det. Det är snyggt!! Tror även att det alltid är en del gäster som både behöver och vill köpa nya kläder inför bröllop, oavsett vad man har för klädkod :)

  • ThereseV

    Det beror helt på vad ni har för gäster. I våran umgäseskrets hade folk nog garanteat tyckt att det var knepigt, men om 75% redan har en frack så är ju risken helt klart mindre. Det bästa är nog att känna av hur ens gäster är. 
    Både frack och klänning går att hyra eller köpa begagnat för humana priser så det handlar nog mer om vad man är bekväm i än pengar.

    Själv så äger jag inga sådana kläder och har aldrig gått på en tillställning med frack som klädkod men om jag hade fått en sådan inbjudan hade blivit jätteglad! Men det hade ju också kunnat vara precis tvärt om, att jag hade tackat nej på stört och jag tror faktiskt att det är ganska få i min bekantskapskrets som vet hur jag hade reagerat - med andra ord så är det helt omöjligt att gissa.  

  • rock brud

    Jag skulle jättegärna gå på frack bröllop:D Men både jag och mannen har varit studieaktiva och har både frack o klänning (ar) i garderoben

    Dock skulle jag inte ha kunnat ställa till med frackbröllop, för släkten skulle nog blivit ställd och kommit i det som de alltid har på bröllop. Dvs kostym, udda rock osv.

    Men kör på! Alltid är det nån som klagar hur ni än gör...

    det går ju att skriva högtidsdräkt/ mörk kostym på inbjudan så kanske de 25% inte känner sig pressade?

  • Kaffegrus

    Jag skulle bli överlycklig om jag blev bjuden i ett frackbröllop! Älskar att klä upp både mig och min älskling. Klart det är lite knepigt, men folk tycker ju ofta om temafestar av svårare slag, så då ska väl inte frack vara det svåraste.. I värsta fall kan man väl hyra en. Och om 75% redan har frack, så klarar väl rästen att hosta upp en.

    Kör på det NI vill! Det är ju er dag Glad 


  • Alyllyra

    Kör på det om ni vill!
    Men tänk på, som diskuterats tidigare, att ett bröllop med högtidsklädsel ställer lite högre krav på själva tillställningen. Ska man slänga på sig långklänningen och finsmyckena vill man inte mötas av en nedgången bygdegård och buffé med någon kladdig sås som riskerar spilla ner hela livstycket. Då förväntar man sig nog lite mer uppstylat

  • Chicita

    Jag får känslan av att ni kommer från den akademiska världen där det är vanligt med tillställningar där det bärs frack om så många i er bekantskapskrets redan har frack eller motsvarande för kvinnorna Glad
    I så fall är det ju inget konstigt med det.
    Det är bara att köra. Men sprid gärna ut via föräldrar eller andra, att om man inte har frack eller liknande så är det helt ok med mörk kostym eller något annat "finare" om man har det hemma. På så sätt kanske dom som inte har frack och inte känner sig bekväma i det, ändå känna att dom är välkomna trots allt. (under förutsättning att ni inte kommer att hålla benhårt på klädkoden alltså).

    Men tänk på det som Alyllyra påpekar - om klädkoden är högt satt så förväntar man sig oftast (även om det är undermedvetet) en viss standard på middag och påföljande fest. Glad

Svar på tråden Frackbröllop!