• idak86

    Brud och gäster med matallergier.

    Har någon här haft/ska ha bröllop där du eller din partner och gästerna har matallergier eller är vegetarian/vegan?   Jag  själv är  laktosintolerant,allergisk mot baljväxter,lök och kiwi.  vi ska ha  några gäster som veganer,ca 2 stycken som är vegetarianer,2 glutenallergiker och ca 3 som är laktosintoleranta (inkl mig själv). 
    Hur har ni gjort med maten och tårtan?

     

  • Svar på tråden Brud och gäster med matallergier.
  • Juni 2012

    Jag är vegetarian. Har varit på bröllop där bruden har varit laktosintollerant.

    VIll man ha ett bröllop där man man serverar mat i sittande form, så kan specialkostgästerna ha andra färger på servetterna så underlättar man för serveringspersonalen.
    Har man buffé så märker man noga upp all mat med små skyltar och har gärna en serveringspersonal som står bredvid och kan svara på frågor, ser till att de ickeallergiska gästerna inte förväxlar ta-besticken för de olika faten, m.m.
    Har man enbart fikabuffé så märker man upp alla fat där också.

    Väljer man en tårta som består av flera små tårtor kan en vara laktosfri, en glutenfri, m.m. Eller så gör man cupcakes till gästerna så är det ännu lättare att anpassa.

  • tinaalpfält

    På vårt bröllop hade vi en laktosintolerant, en glutenallergiker, 2 som var allergiska mot skaldjur och 2 vegetarianer. Utöver det hade vi även några som inte tål nötter (inkl mig själv). För att lösa detta på enklaste sätt hade vi buffé där jag talade om för cateingfirman att vi hade dessa allergier. Jag tror de fixade så att nästan alla rätter blev laktos och glutenfria. De som inte var det fixade de alternativ till. Vegetarianerna åt båda fisk så det blev ganska smidigt att fixa, vi skulle ändå ha fisk som en av rätterna. 

    När det gäller tårtan serverade vi två sorter, främst för att jag och maken ville ha olika. Den ena var en schwarzwald som var glutenfri. Den andra var en fransk chokladtårta som var nötfri och den laktosintoleranta gästen fick en egen bakelse. 

Svar på tråden Brud och gäster med matallergier.