• MeLove

    Vem ska stå för tärnans klänningen??

    Detta kanske är världens dummaste fråga, men vem ska stå för tärnans klänning? Är det jag som brud eller tärnan själv?? Det är nämligen så att jag ska gifta mig i april 2013 och ska ha en tärna (min bästa vän) . Men nu vart jag helt förvirrad detta ang tärnans klänning! 
    Hoppas på svar!

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Vem ska stå för tärnans klänningen??
  • Annamolly

    Jag tycker att om tarnan sjalv far valja klanningen sa star hon for den (fast hon maste kolla med dej att den ar OK). Om du daremot hade tankt bestamma hur den ska se ut, och att den ska matcha dej, sa tycker jag att du bor betala den eller atminstone ge ett bidrag.

    Jag var tarna at min syster och hon gav mig fria hander sa jag kopte min egen klanning. Nu ska hon vara min tarna och hon kommer att kopa sin egen, fast hon kollar med mig forst sa jag kan 'godkanna'.  

  • MeLove

    Okej, ja jag hade tänkt ge henne fria händer. Dock ska det vara så det är inom vårt "färgtema", men annars så får hon fria händer! Tycker det känns bättre så. Men då är det helt OK om hon hyr eller köper sin egna då?!

  • Chicita

    Det där beror helt på.
    Min personliga åsikt är att ju mer brudparet styr färgval, längd, modell osv - destå mer ska dom betala för kläderna (oavsett om det är till marskalk eller tärna).
    Jag skulle pratat med tärnan och frågat vad hon själv känner är rimligt. Det kan ju hända att ni hittar den perfekta klänningen både för henne och er, men att den är för dyr för henne. Kan ni då lägga en slant för att hjälpa till eller låser ni er vid "hon - eller ni - betalar, punkt slut"?.
    Om tärnan säger att hon inte vill stå för sin klänning, kan ni då bestämma att du väljer en klänning och hon bär den oavsett om hon gillar den eller inte?
    Osv...
    Prata med varandra.
    Nyckeln till att behålla vänskapen även efter ett bröllop är kommunikation.

    Berätta också vad du förväntar dig att hon ska göra.
    Oavsett om det bara är att komma till kyrkan i tid och där hålla i din bukett en stund, eller om du har uppgifter åt henne som du vill att hon gör.
    Se till att skriva ner det på papper, även om det bara är lite "doodels" nedklottrade över en fika. 

  • pulmonate
    Annamolly skrev 2012-11-07 14:22:19 följande:
    Jag tycker att om tarnan sjalv far valja klanningen sa star hon for den (fast hon maste kolla med dej att den ar OK). Om du daremot hade tankt bestamma hur den ska se ut, och att den ska matcha dej, sa tycker jag att du bor betala den eller atminstone ge ett bidrag.
    Håller med. 
  • Magenta

    Om du bestämmer färg så anser inte jag att hon får fria händer.. och skulle nog tycka att ni bör vara med och betala hennes klänning. Beroende på hennes ekonomi så skulle hon ju kunna använda en klänning hon redan hade annars, men med färg-krav så kan hon u bli tvungen att köpa en ny klänning.

    Så jag håller med de andra. Om bruden har åsikter om klänningen så bör hon betala/bidra men om tärnan får välja själv så kan hon stå för den själv.

  • Ekna

    Jag tycker du ska prata med din tärna och fråga vad hon tycker. Jag tycker inte detnär en självklarthet att bruden ska betala men jag tycker heller inte det är en självklarhet att tärnan ska betala. Så jag hade prata med tärnan vad hon känner och tycker och är man bästa vänner är ju denna personen ärlig och säger vad hon känner. Sen kan jag säga att jag har betalat mina tärnors klänningar och jag kommer att betala näbbens kläder men jag tänker inte betala för bestmännen då dom har det mycket bättre ställt ekonomiskt än vad vi har de, dock så kommer vi att betala deras flugor och den dom ska ha blommorna i på bröstet och givetvis tärnornas blommor med men det är ju samma fråga med blommorna vem betalar dom?


  • Sylvia757

    vi kommer gifta oss 2013 och vi betalade vår tärnas klänning.. hon hade tänkt köpa egen klänning men jag hitta en sån snygg klänning på köp o sälj här inne för 700kr så kunde inte motstå den.. kolla med henne om hon gillade den så jag köpte den :)

    Finns nog inga regler.. vem som betalar .
    Kanske om man som brud har massa krav o önskemål kan det ju vara snällt att man tex betalar eller ger ett bidrag..
     

  • pamjofre

    Tror heller inte att de finns några speciella regler :)
    Jag har 3 tärnor, vi gick tillsammans och tittade på klänningar, den skulle vara lila annars fick de själva bestämma. Jag betalade depositionen och resen betalar de själva.

    Lycka till!  

  • Skogus

    Jag ska ha två tärnor och jag kommer stå för deras klänningar. Det ska vara en ära att bli tillfrågad att vara tärna, inte en last. Dessutom vill jag gärna betala klänningarna med tanke på att de kommer ställa upp för mig/oss ända fram till bröllopet och jag tycker det blir en fin gest. Vi kommer ha ett färgtema och de är begränsade i viss mån till färg men är helt fria att välja modell. Jag har också sagt att de får (om de inte kan komma överens) ha olika modeller bara det är i samma nyans. Jag vill ju självklart att mina tärnor också ska känna sig nöjda och framför allt FINA på min stora dag!

  • Tokig
    Chicita skrev 2012-11-07 15:28:33 följande:
    Min personliga åsikt är att ju mer brudparet styr färgval, längd, modell osv - destå mer ska dom betala för kläderna (oavsett om det är till marskalk eller tärna).
    Håller helt med.

    Min tärna och min makes bestman köpa själv sina kläder. Eller jag vet inte ens om de köpte nytt. Men vi hade heller inga synpunkter på klädsel. De fick bara samma klädkod som övriga gäster.
Svar på tråden Vem ska stå för tärnans klänningen??