• Kyrk93

För ung?

Är det för tidigt att gifta sig redan vid 19 års ålder?

• Svar på tråden För ung?
  • GustavB

Inte enl svensk lag, men sen är det mer en fråga om man är mogen att binda sig då. Personligen var jag inte ens i närheten av det. Är även väldigt skeptisk till att majoriteten människor är det, MEN det finns alltid undantag som bekräftar regeln ;)

• PiaB

Svårt att svara på. Ni kan ju skilja er när ni är 20 eller hålla ihop resten av livet. Jag gifte mig vi 24 års ålder och var gift 20 år. Nästa år gifter jag mig 47 år ung och vem vet om det håller.

Om det känns rätt för er tycker jag ni ska göra det. Min dotter är 22 och har haft sällskap med samma kille i 5 år och de är inte ens förlovade så alla gör olika. Bara ni tänkt över det noga med allt vad det innebär. Jag tycker inte man ska gifta sig bara för att det är en kul grej eller för att få ha en stor fest.

En fråga bara... Har ni tid att planera bröllop och möjlighet att spara pengar? Med tanke på er/din ålder så känns det som att ni borde fokusera på studier och framtida boende. En tanke bara.

Men det kanske inte ens är du som frågar som det handlar om

• Kyrk93

Jo det är mig det handlar om.

Jag och min sambo har redan sparat undan lite pengar och börjat planera. Men vi kommer inte ha något stort bröllop, vi vill ha ett litet med bara de närmsta släkt och vänner. Det finns även pengar undan sparade till vårt framtida boende och vi har bestämt att så vi bor nu får duga tills den dag jag får jobb och en fast inkomst och tills dess får vi spara undan pengar.

• Stefan och Caroline

Nej det tycker jag inte ! Så länge båda två vill det så ska man få göra som man vill . Men vara säker på saken innan för det är dumt att göra något som inte kommer hålla . Jag kan säga att jag var 19 år när jag fick min första son och enligt mig är skaffa barn något större än giftermål . Så kan man skaffa barn vid 19 års åldern, så kan man gifta sig vid 19 års åldern :)

• Alyllyra

Känns det som ett nödvändigt steg i er relation? Finns det något speciellt skäl till att ni vill gifta er just nu? Eftersom du frågar så känns det som att du funderar själv på om det är för tidigt.
    Personligen tycker jag att det är för tidigt när man är nitton. Förhållandet kan gå vidare och blomstra ändå, utan att man behöver ha ringar på fingrarna. Sen 19-årsåldern har jag skaffat ett nytt liv, blivit en annan människa och fått andra smaker. Har ingenting gemensamt med den kille jag hade då och är ganska glad för det... Och därför tycker jag att det är för tidigt.
    Men fundera på varför ni vill gifta er. Om de skälen är tillräckligt starka så är det väl ingen fråga längre? Som GustavB säger är det ju inte olaglig.

• Chicita

Jag skulle nog säga att om man tvekar så är det inte rätt tid. Oavsett om det är pga ålder eller annat som man tvekar.

Sen är det ju så att man utvecklas fortfarande rätt mycket fram till 25-årsåldern även om man är mogen för sin ålder. Och på bara ett halvår i den åldern kan man växa isär väldigt mycket. Rent av oreparabelt...
    Men det finns inget som säger att det gäller för er och jag skulle inte drömma om att säga att ni ska eller inte ska göra något bara baserat på åldern... 

• Tilda93

Jag är 19 år och ska gifta mig med min sambo om exakt 7 månader, och för oss känns det HEL RÄTT jag känner och vet att det är med honom jag vill leva med och ha barn med. Och sen så skulle vi glida isär kan vi "bara" skilja oss , det är ju en annan sak när man har barn ihop också! Men vad känner ni? Känns det rätt? För mig handlar det inte om ålder utan om kanske hur länge ni har varit tillsammans? , om det känns rätt., om förhållandet är stabilt osv osv.. Har ni råd och allt tillåter varför inte? Kram

• miserere

Hur länge har ni varit tillsammans? Vi är endast 23 men varit tillsammans sedan (mars) 2007, så vi känner varandra väldigt väl och är säkra i detta val. Som någon annan frågade, finns det någon speciell anledning? För oss har ett ordnat liv varit viktigt innan sådana stora val (giftermål, barn..).

• Kotthare

Enligt lag, nej. Enligt mig, ja. 

• maxmamma

tycker både ja och nej, som andra skriver så får man ju enl. lagen gifta sig redan vid 18år men jag säger nog lite som chicita man hinner växa som person på så många sätt när man är så ung.

de prioriteringar o åsikter jag hade när jag var 19 är inte de samma som jag har idag o nu är jag en riktig gammletant som är 36år Förvånad . jisses vad åren går fort när man får barn Tungan ute.

gifte mig första gången när jag var 29 år o min dåvarande var 34 år och vi har separerat men inte pga ålder utan pga mycket värre o allvarligare saker.

med den man jag lever med idag har jag varit tillsammans med i dryga 5år o vi har en liten kotte som är 3½år o han blir 41 när vi gifter oss.

men om ni tycker det känns rätt så kör på det, jag har inga mandat att avgöra o bestämma vad andra människor ska göra o inte göra.

om inte annat får jag önska er lycka till o hoppas ni får en underbar dag o  ett underbart liv tillsammans. 

Svar på tråden För ung?