• Jonna1983

Sykunniga sökes: Hur sy i band som håller upp släpet? Ögla till handleden?

Hej!

Jag har en klänning med ganska långt (längre än jag trodde) släp. Älskar släpet och skulle inte byta bort det. Nu undrar jag om någon har något smart tips på hur jag ska lättast få undan släpet. Släpet är i två lager så det finns bra med plats att sy fast saker i/på.

Antingen sy i band och knyta upp den eller sy i något jag kan ha runt handleden?
    Jag är inte så kreativ själv så jag skulle bli jätteglad för tips (gärna steg-för-steg-instruktioner om någon har!) på hur jag ska göra det så lätt för mig som möjligt att röra mig mellan olika platser. I kyrkan och i lokalen är det nog inget större problem, mest

Tack på förhand!

/Jonna

121208 säger J+A ja.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-07 12:30
    "mest vid logistiken" skulle det stå i slutet, men min webläsare tyckte visst att jag var färdig!
  • Svar på tråden Sykunniga sökes: Hur sy i band som håller upp släpet? Ögla till handleden?
  • pulmonate

Hej!
    Det finns massor med olika lösningar för att få bort släpet. Själv tyckte jag den smidigaste lösningen var att göra en "bustle". Dessa kan se ut på många olika sätt och det finns Youtube tutorials om hur man gör. I allämnhet finns det overbustle och underbustle. Oftast använder man underbustle för att då syns inte den delen av släpet som är längs ner, som ofta blir väldigt smutsigt. Overbustle gör man däremot om man har till exempel ett snyggt broderi eller spetts längs ner, som man gärna vill visa upp.
    Bustles kan man göra själv och då syr man antingen på band som knyts ihop, eller öglor.

Alternativet till bustles är att man syr på ett band i handleden som du sa. Då har man helt enkelt ett band som man gör till en ögla som är så stor att handleden får plats, men inte jätte mycket större än det så att den sitter på plats. Denna syr man längs ut på släpet, på undersidan. Öglan ska inte synas så den måste så att ändan på öglan fortfarande är under släpet (så den sys alltså på en bit upp på släpet, så långt upp som öglan är lång).

Hoppas detta var till någon hjälp. 

• Chicita

Först bör du välja om du ska knyta upp släpet "inåt" (alltså knytband på insidan) eller utåt.

Om du ska knyta inåt så syr du helt enkelt fast band i rumphöjd på insidan (så många du vill men ett brukar inte räcka.
    Och sen band längre ner (fortfarande på insidan) av klänningen, vilken nivå provar du ut genom att sätta fast banden försiktigt med säkerhetsnålar och knyta ihop dom.

Instruktioner kan du hitta om du googlar (eller kollar på youtube) efter bustle weddingdress (eller bara bustle dress) 

Om du vill hänga upp släpet åt andra hållet så är det lättast att sy fast små knappar i rumphöjd, ta några fina pärlemorknappar.
    Och sen sy fast små små öglor precis så man får över öglan runt knappen, på släpet. Även avståndet här provas ut genom att sätta fast ett band med säkerhetsnål (försiktigt så man inte skadar tyget).

Vill du ha ett band att trä runt armen så kan du sy fast en ögla mitt bak antingen på undersidan eller översidan av klänningen på lämplig höjd.

Det finns nog inte mycket som är enklare att göra.
    Ta en kompis till hjälp och prova ut vad som ser snyggast ut på dig och din klänning. Och googla så du får se hur man gör en bustle... 

• Chicita

Attans.. pulmonate var snabbare än mig Flört 
    Du måste postat medans jag skrev...
    Men som du ser TS så är vi överens om hur man gör. 

• pulmonate
    Chicita skrev 2012-11-07 15:37:33 följande:
    Attans.. pulmonate var snabbare än mig Flört 
    Du måste postat medans jag skrev...
    Men som du ser TS så är vi överens om hur man gör. 
    Haha värsta tävlingen här haha. Du är oftast snabbast dock och ser jag att du redan har svarat brukar jag låta bli eftersom du redan ger så bra tips. Vi är kanske inte alltid överens, men oftast ändå så är vi
  • Chicita
    pulmonate skrev 2012-11-07 16:22:51 följande:
    Haha värsta tävlingen här haha. Du är oftast snabbast dock och ser jag att du redan har svarat brukar jag låta bli eftersom du redan ger så bra tips. Vi är kanske inte alltid överens, men oftast ändå så är vi
    Hehe nej ingen tävling Tungan ute
    Och jag tycker nog bara att det är bra att flera svarar, även om man har samma åsikt eller samma råd att ge. Sen behöver man kanske inte komma in som person 22 och säga samma sak, men du förstår vad jag menar tror jag Flört
  • Jonna1983

Tack så hemskt mycket båda två, nu tror jag att jag förstår lite bättre! Ska youtuba mig fram lite och ser
    vad som kan passa bäst. Det är så bra med människor som kan "fikonspråk", jag visste ju inte vad jag skulle söka efter!

Ska prova och se vad som ser bäst ut, lutar nog åt ett fint band runt handleden.  :)

1 månad kvar idag! Hurra!

Många kramar från Jonna

121208 säger J+A ja.
  • Chicita

Fikonspråket... näää Rorövovarorsospoproråkoketot pratas här SkrattandeFlört

Testa på du, det enklaste är att bustla släpet, för då är händerna fria och du får mycket mindre klänning att hantera så att säga. Men det kan vara sötare (mer prinsessaktigt om man säger så) att ha en ögla runt handleden, för att om det görs fel med bustlen så kan det se ut som att man går runt med vaddering på rumpan eller full blöja Flört
    Om det görs bra så kommer det knappt synas dock...

Svar på tråden Sykunniga sökes: Hur sy i band som håller upp släpet? Ögla till handleden?