• Hellahell

Sy sin egen brudklänning?!

Hej,

Jag blir fullkomligt snurrig av alla siter jag tittar på (dagligen) för att hitta en klänning som på ett ungefär liknar den jag vill ha.

Jag vet exakt hur jag vill att den ska vara men det verkar inte finnas en enda som liknar den över huvud taget så nu har jag börjat fundera på att sy den själv?! Det kommer bli en enkel klänning, med axelband, djup urringning fram- och baktill, inget släp och andra krusiduller men vill att klännigen ska vara i spets.

"Hur svårt kan det vara?" tänker jag... Jag kan sy, har sytt en hel del kläder till mig själv och barnen genom åren men jag har ju aldrig gett mig in på nåt sånt här.

Så... Finns det någon därute om har någon som helst erfarenhet av att sy sin egen klänning? Vad måste jag tänka på; var finns butiken med stort utbud av spets? Etc, etc

Jag bor i Stockholm men de tygaffärer som jag kommer på är Olssons och Tyggrottan. Och aldrig att de kommer ha det jag söker! (tror jag iaf)

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Sy sin egen brudklänning?!
  • miserere

Tygaffären i Sundbyberg har väldigt mycket! www.textilcentrum.se/

Jag syr också min egen klänning (dock ingen traditionell), men mitt förslag till dig är att test-sy ditt mönster i t.ex. gamla lakan eller nåt, så du vet att du faktiskt klarar av att sy ihop din klänning så som du vill ha den...

Att sy i spets kan vara speciellt, beror ju på om du väljer en hård- eller mjukspets (dvs. stretchig) och hur exakt du vill att spetsen ska sitta på klänningen. Om det är över hela (som jag uppfattat det) syr du ju spetsen ihop med undertyget för att undvika synliga kanter och veck.

Stressa inte upp dig eller få prestationsångest över att det är din bröllopsklänning, låtsas att det är något vanligt för annars kanske du blir psykiskt påfrestad av att den måste bli perfekt (alltså jag menar inte att du inte ska göra ditt bästa men det kan vara svårare att sy när man har den pressen).

Det finns många mönster att använda sig av, ibland är det en idé att använda en överdel och en annan underdel för att få till det som du själv vill ha den!

• Chicita

Jag sydde min klänning. Och jag ger alltid rådet att sy ett exemplar av klänningen i billigare material.
    Här kan du kanske använda lakansväv och ett par gamla spetsgardiner du köper på loppis exempelvis.
    Textilcentrum har jättemycket tyg och om dom inte har framme i butiken så kan du alltid fråga om dom har inne på lagret (där har dom tyg för proffsen och för de som lajvar).
    Jag tog faktiskt tåget från Borlänge till textilcentrum bara för att köpa manteltyg och tyg till en klänning + underklänning i våras. Och det är en jättehärlig butik.

Att försöka att inte stirra sig blind på att det är brudklänningen är också ett bra råd. Om man kan sy, så kan man sy en brudklänning, det är bara att vara lite extra noga. Men oavsett hur duktig du är så kommer det antagligen synas att den inte är fabriks-sydd. Så ibland kan det faktiskt vara bra med en liten synlig miss Tungan ute 

• Hellahell

TACK för svaren och tipsen!

Jag ska snarast bege mig till Sumpan för att klämma på lite tyger...

Och det där med att test-sy först; toppen. Ska se om jag kan låna en provdocka av en kompis; annars blir det nog himla svårt antar jag...

• Chicita

Om du inte kan få tag i en provdocka så kan du göra en provisorisk.
    Stoppa upp ett örngott med extra kuddar, Snör åt med elastisk linda utanpå för att få någotsånär formad midja och rumpa(försök komma så nära dina mått  du kan), sätt på en av dina bh:ar och stoppa upp den också. Sätt gärna i en galge så den går att hänga upp 

• Hellahell
    Chicita skrev 2012-11-06 15:57:45 följande:
    Om du inte kan få tag i en provdocka så kan du göra en provisorisk.
    Stoppa upp ett örngott med extra kuddar, Snör åt med elastisk linda utanpå för att få någotsånär formad midja och rumpa(försök komma så nära dina mått  du kan), sätt på en av dina bh:ar och stoppa upp den också. Sätt gärna i en galge så den går att hänga upp 
    Men hallå! Hur smart som helst?! TACK igen...
  • Chicita

Jag har två provdockor, den första jag köpte skulle vara ställbar upp till storlek 48.
    Men när jag fick hem den så visade det sig att det fanns två storlekar på den och jag hade fått den mindre (det satt dock en lapp på dockan med namn och "EU 32-48") 
    Jag köpte den begagnad på blocket också så jag hade liksom inte så lätt att byta till rätt storlek...
    Så jag lindade helt enkelt en handduk om magen på den + satte på den en uppstoppad bh så jag fick rätt storlek.

Men nu har jag köpt en som passar bättre. Skönt dock att ha den mindre kvar för de gånger jag syr åt någon som är smalare än mig Glad 

Så det där med att stoppa upp något för att få en docka har jag gjort. Innan jag köpte den första dockan så använde jag mig av kuddar och allt möjligt. T-shirts. Mysdräkter osv *hihi* 

• Heobea

Här är en till som funderar på att sy sin egen brudklänning. Har tusen krav, idéer och så varför jag aldrig hittar nån som passar mig perfekt i affärer/hemsidor. Dessutom har jag en ganska sned kroppsform vilket inte gör det hela enklare. Men min plan är att gå ned några kilo till i vikt så jag vågar inte riktigt ge mig i kast med att sy än.

Svar på tråden Sy sin egen brudklänning?!