• studerande

    MatTraditioner

    Hej! jag är en kockstuderande flicka på 18 höstar som ska göra ett stort arbete om mattraditionerna inom bröllop från olika länder runt om i världen. 
    Problemet jag har är att jag inte kan hitta någon information alls om maten i olika länder inom bröllop. 

     Så jag tänkte mest att köra en tråd på ett stort bröllopsforum.

    Frågan är: Vill någon hjärtlig själ berätta för mig Hur man äter maten, vad man äter och när man äter de så att jag kan få ett liten knuff till mitt slutarbete? 

    Tack i förhand !  


    All svar uppskattas!
  • Svar på tråden MatTraditioner
  • Catering i Eskilstuna

    Hej!


     


    Jag kan berätta det lilla jag vet om bröllopsmattradtionerna på Malta och på Irland.


     


    På Irland är är ett standardbröllop ca 80-150 personer har jag uppfattat det som. Tre eller fyrarättersmåltid, tallriksservering. Gärna någon soppa eller något annat traditionellt till förrätt (lite beroende på såsong naturligtvis), eventuellt någon sorbet eller liknande mellan rätterna, ofta val av huvudrätt mellan fisk och kött. Lite traditionell söndagslunch kan man säga, t.ex. biff eller lamm med kokta grönsaker och potatismos och någon fin sås. De har en lite annan syn på vad som är "finmat" än vad vi har i Sverige. Dessert efter maten och sedan tårta. Tårtan är oftast en fruktkaka eller tung chokladkaka eller liknande, täckt med vit frosting och sedan dekorerad. Ingen lätt och luftig gräddtårta precis, utan mer en kaka. Sedan vickning framåt småtimmarna, ofta smörgåsar. Och stora mängder alkohol till både middag och fest.


    På Malta är brölloppen ofta flera hundra personer, alla brudparet känner, deras föräldrars vänner, arbetskamrater och till och med föräldrarnas arbetskamrater. Ofta ingen middag, utan enbart snittar. Däremot är det många sorters snittar som serveras, gärna 10-20 stycken, både matiga och söta sorter. Många är är baserade på smördeg och andra bröd , mycket tonfisk, oliver och liknande. Mattraditionen är en blanding av brittiskt och italienskt kan man säga, fast det är absolut en förenkling.


    Det är de enda länderna jag känner till väl men jag hoppas att det är till någon hjälp.


     


     

Svar på tråden MatTraditioner