• sofiany

Vigselintyg

jag har en fråga som kanske verkar lite dum, men behöver man fylla i något på vigselintyget som man ska skicka in till stadshuset? Det är vigseldatumet som jag tänker på. Eller är det bara att skicka in hindersprövningen och vigselintyget direkt?

• Svar på tråden Vigselintyg
  • Chicita

Hur menar du nu?
    Inför vigseln?

Du får ju inget vigselintyg innan ni gift er. Och det ni får efter vigseln behöver ni inte skicka någonstans.

Intyg om godkänd hindersprövning och blanketten om eventuell namnbyte ska lämnas in till den som ska viga en (oavsett om det är borgerligt eller kyrkligt) innan vigseln.
    Och det skadar inte att skriva vigseldatum, plats och bådas namn + personnummer på en lapp och sen häfta ihop alla papper så dom inte kan delas utan att någon verkligen tar bort häftklammern.
    Dom är rätt duktiga på att tappa bort papper på stadshuset nämligen Flört 

Se till att ha kopior på papperna också 

• sofiany

Jag fick hem tre olika papper idag.

"Intyg Hindersprövning"
    "Vigsel Intyg"
    "Efternamn Anmälan"

"Vigsel intyg" är (så som jag uppfattar det) det som vigselförrättaren fyller i efter vigseln och sedan skickar in till skatteverket. På det pappret finns det en ruta där vigseldatumet ska fyllas i. Är det jag som ska fylla i det eller är det vigselförrättaren?

Har lite lätt panik då alla pappren måste vara inne senast fredag om vi ska få behålla vårat vigseldatum.

• Chicita

Vi fick bara två papper. Godkänd hindersprövning och intyg om efternamnsbyte efter vigsel.
    Så vår präst fyllde i det sista pappret själv alltså.

Om det står på pappret att det är VF som ska fylla i det så antar jag att det är VF som ska fylla i det.
    Antagligen så ska väl denne intyga att han/hon har vigt er denna dag och då borde väl personen fylla i datumet också.
    Å andra sidan så tror jag knappast att VF skulle ogiltigförklara intyget bara för att ni har skrivit i datumet... 

• sofiany

Du är så klok! Tack så mycket!

• Chicita

hehe jag vet inte om jag är särskilt klok, men jag tyckte att det kändes logiskt Flört

Jag vet att det är lätt att överanalysera och att tänka lite "för mycket" när det är något stort som ska ske, något man aldrig har gjort förut.
    Och ibland behöver man bara få ur sig frågan för att man själv ska hitta svaret på den Glad 

Svar på tråden Vigselintyg