• Anonym (Går sönder)

    Vad ska jag göra? :(

    Vet inte alls hur jag ska skriva, känner mig bara kaos och behöver skriva av mig.. 

    Jag och pojkvännen har stora problem som håller på att ödelägga vår relation. Vet inte ens vart jag ska börja..

    Vi kan knappt ha en telefon konversation längre utan att det slutar med ett litet bråk eller att någon lägger på.
    Det började för några månader sen skulle jag tro, det började bli riktigt illa när han fick ett nytt jobb.
    Han ville snabbt komma upp i "rank" på jobbet och därför jobbade han väldigt mycket.
    Detta i sin tur gör att vi inte hinner träffas särskilt mycket(vi bor inte tillsammans), vi bor ca. 10 min ifrån varandra. På hans arbete är det ofta aktiviteter efter jobbet, vilket han stannat på flera gånger. Många gånger har jag blivit upprörd för att hans arbete kommer före vår relation väldigt ofta, det har ofta kommit saker i vägen på arbetet när vi bestämt träff. Då har han i princip "skyllt" på jobbet och förväntat sig att jag ska vara jätteglad vilken tid han än kommer. Jag är för tillfället arbetslös, så därför känner han att han har ansvar för ekonomin för oss båda, men eftersom han jobbar så mycket så hinner vi ändå inte hitta på något för pengarna. 
    Pga olika saker så är jag väldigt osäker i mig själv för tillfället, detta gör att jag har svårt att lita på att andra tycker om mig, känner mig som en otillräcklig flickvän, och då blir det problem eftersom jag har svårt att inse att han inte vill ha någon annan än mig. Det blir ofta när vi diskuterar att han på något sätt ger mig dåligt samvete även fast jag kanske inte borde ha det, är alltid jag som "förlorar" när vi diskuterar och bråkar då han är otroligt duktig på att argumentera. 

    När vi väl träffas så är han så trött att han för det mesta ligger och sover en del av tiden vi träffas, jag har full förståelse för att han kan vara trött, men jag blir ändå lite ledsen att vi aldrig kan prata ordentligt.
    Han anser att vår relation är hans första prioritet, men så är det tyvärr inte längre. 

    Helt enkelt så krockar vi totalt för tillfället, jag är väldigt känslig och gråter ofta, medan han istället blir irriterad och får dåligt tålamod.
    Jag älskar honom otroligt mycket och vill verkligen att det ska vara vi i framtiden, men som det är nu så fungerar det knappt, och för att gå vidare med relationen så vill man ju att det ska fungera jättebra! 

    Känns som hela vår relation går nedför som det är just nu... Några råd? Någon som varit i ungefär samma sits? Behöver verkligen hjälp, vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Vad ska jag göra? :(
  • Supernova

    Ni måste finna tid till att sätta er ner och prata om era problem. Han har säkert saker han funderar eller grubblar på också. Försök att vara lugn och sansad ( vet att det är sjukt svårt) när ni pratar. Även fast ni inte har mycket tid till att ses så ta den lilla tiden ni har till att lösa orosmolnen så att säga. Hur är det när ni umgås? ( förrutom då när han sover). Vad hittar ni på tillsammans när ni väl ses?

  • Anonym (Går sönder)
    Supernova skrev 2012-11-03 18:58:16 följande:
    Ni måste finna tid till att sätta er ner och prata om era problem. Han har säkert saker han funderar eller grubblar på också. Försök att vara lugn och sansad ( vet att det är sjukt svårt) när ni pratar. Även fast ni inte har mycket tid till att ses så ta den lilla tiden ni har till att lösa orosmolnen så att säga. Hur är det när ni umgås? ( förrutom då när han sover). Vad hittar ni på tillsammans när ni väl ses?
    Tack för svar! Ja, det är just nu det jag försöker göra just nu, vi skulle ha träffats ikväll och prata igenom allt men han hade inte tid idag heller. 
    Jag mår fysiskt dåligt just nu, så vi kan inte komma iväg och hitta på så mycket just nu, därför blir det ofta att vi bara ser någon film eller något sånt. Det blir väldigt mycket hålla om och krama när vi ses men ändå känner vi nog båda två att det inte är så bra som det skulle kunna vara. Vi vill lösa våra problem, men ingen av oss har orken kan man nog säga, han har inte orken för att han är trött efter jobb och jag har inte orken för att jag mår som jag mår.. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Går sönder) skrev 2012-11-03 19:07:38 följande:
    Tack för svar! Ja, det är just nu det jag försöker göra just nu, vi skulle ha träffats ikväll och prata igenom allt men han hade inte tid idag heller. 
    Jag mår fysiskt dåligt just nu, så vi kan inte komma iväg och hitta på så mycket just nu, därför blir det ofta att vi bara ser någon film eller något sånt. Det blir väldigt mycket hålla om och krama när vi ses men ändå känner vi nog båda två att det inte är så bra som det skulle kunna vara. Vi vill lösa våra problem, men ingen av oss har orken kan man nog säga, han har inte orken för att han är trött efter jobb och jag har inte orken för att jag mår som jag mår.. 
    Om ni inte har orken någon av er, tycker ni verkligen att eran relation är så viktig då?
    Hade jag och min sambo haft samma problem och verkligen velat att allt skall fungera så hade vi satt det andra åt sidan och det måste ni också göra om ni fortfarande har viljan att lösa det hela. 
  • Anonym (Går sönder)
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-11-03 19:11:15 följande:
    Om ni inte har orken någon av er, tycker ni verkligen att eran relation är så viktig då?
    Hade jag och min sambo haft samma problem och verkligen velat att allt skall fungera så hade vi satt det andra åt sidan och det måste ni också göra om ni fortfarande har viljan att lösa det hela. 
    Kan inte tala för honom, men nu har det gått så långt att jag verkligen försöker och vill ordna problemen. Nu är det mest hans jobb och trötthet som står ivägen. Jag försöker att prata om det varje gång vi ses och pratar med varandra, men det blir bara fel. Tycker att det är svårt när man känner att man är den enda som fullhjärtat försöker. Så jag försöker bortse från orken och bara göra det ändå, för att jag verkligen vill. 
  • Anonym

    Avsätta tid för att sitta ner tillsammans är nog det ni måste prioritera om ni ska kunna fortsätta tillsammans och om ni ska kunna må bra ihop. Förklara för honom att du tycker att det är väldigt viktigt att ni ses och så bestämmer ni gemensamt när det passar bäst. Prata sedan om det så sansat som möjligt.
    Han kanske känner precis som du och mår dåligt över det?
    Han kanske inte insett situationen? 
    Men att sätta sig ner och diskutera en lösning, är nog den enda lösningen. Men tänk också på att "det krävs två för att dansa tango", ni måste sammarbeta och jobba för det båda två.
    Tror dessvärre inte att du kommer att varken må bättre eller få bättre självkänsla om inte er relation förändras.
    Försök att inte gå och dra på problemen för länge, det blir ju så lätt mer missförstånd och ev svårare att lösa än om man löser det så fort som möjligt när ett problem dyker upp.
    Jag håller tummarna för att er relation börjar blomma igen, är han mannen för dig så vore det ju dumt att mista honom! 

  • Anonym (Går sönder)
    Biographic skrev 2012-11-03 19:43:54 följande:
    Men ni planerar bröllop?
    Nej, men vi har länge tänkt i banorna att förlova oss, men det steget kan vi ju absolut inte ta som det är nu. 
    Anonym skrev 2012-11-03 19:56:34 följande:
    Avsätta tid för att sitta ner tillsammans är nog det ni måste prioritera om ni ska kunna fortsätta tillsammans och om ni ska kunna må bra ihop. Förklara för honom att du tycker att det är väldigt viktigt att ni ses och så bestämmer ni gemensamt när det passar bäst. Prata sedan om det så sansat som möjligt.
    Han kanske känner precis som du och mår dåligt över det?
    Han kanske inte insett situationen? 
    Men att sätta sig ner och diskutera en lösning, är nog den enda lösningen. Men tänk också på att "det krävs två för att dansa tango", ni måste sammarbeta och jobba för det båda två.
    Tror dessvärre inte att du kommer att varken må bättre eller få bättre självkänsla om inte er relation förändras.
    Försök att inte gå och dra på problemen för länge, det blir ju så lätt mer missförstånd och ev svårare att lösa än om man löser det så fort som möjligt när ett problem dyker upp.
    Jag håller tummarna för att er relation börjar blomma igen, är han mannen för dig så vore det ju dumt att mista honom! 
    Tack så mycket! Jo, det känns verkligen annorlunda med honom än med andra. Vi vill verkligen ha varandra, så jag antar att vi bara får kämpa för att ordna upp alla problemen. Känns bara så ledsamt att det är som det är. Mina föräldrar blir ju också väldigt oroliga när de ser hur ledsen jag blir när han inte dyker upp och hur många gånger detta har hänt också. 

    Känner han att han inte har tid/kraft att kämpa just nu, så kanske han får överväga ett annat arbete(han slutar runt 21 på kvällarna) eller så kanske vi får ta en paus och se om vi eventuellt kan bli något senare. Bara känns så svårt att ta något beslut att ta paus eller så eftersom man verkligen vill så mycket men ändå är så ledsen på situationen.

    Tack allihopa som svarat! 
  • Biographic

    Jaha okej, trodde ni gjorde det eftersom att du skrev på den här sidan. Isf hade jag sagt att det nog inte är så bra idé just nu :P

  • Anonym (Går sönder)
    Biographic skrev 2012-11-03 21:36:19 följande:
    Jaha okej, trodde ni gjorde det eftersom att du skrev på den här sidan. Isf hade jag sagt att det nog inte är så bra idé just nu :P
    Håller med, är nog absolut inte en bra idé just nu :P Nej, är med på sidan för att vi planerade förlovning, vilket får vänta just nu också. 
  • passionsblomman

    Jag tror att det är viktigt att du sätter som din första prioritet att ta hand om dig själv och din hälsa, ta ansvar för din självkänsla, ditt självförtroende, din arbetssituation och vad du vill med ditt liv-utöver att älska just den här killen.

    Just nu prioriterar han sitt nya jobb mycket högt-det kan man förstå och i en initial fas kanske man också behöver kunna stötta och stå ut med att jobb slukar mycket av ens partners tid och kraft. det kommer det antagligen att göra i perioder.
    ni verkar vra helt i ofas, där du får mycket tid att mest gå och vänta på honom, och han upplever att du har massor av behov han inte orkar fylla.

    På sikt kan man naturligtvis inte jobba jämt och skita i sitt förhållande, men om han rätt nyligt börjat förstår jag att det tar det mesta av honom. det kostar på att jobba sig in på ett nytt ställe.

    Men du då?
    Hur fyller du din dag? Vad drömmer du om? Vad behöver du i ditt liv för att vara hel?
    För, om du ska gå sönder eller inte, kan inte få lov att handla om honom-eler om något förhållande. du behöver få ork att stå på dina egna ben och mod att flyga på egna vingar. Jag vet hur det är att gå både arbetslös och sjukskriven-jag gör det nu, och jag vet en hel del om vilka påfrestningar det blir i en familj vid sådana oönskade prövningar. Men, försök se ur hans perspektiv, så kanske det går att känna in hur det vore om det var du i hans skor, det brukar kunna hjälpa. Och se till att du själv tar fullt ansvar för just ditt liv.

    Prata också med honom om hur du känner utan att anklaga honom. Det känns helt olika att få höra "jag saknar dig och längtar efter dig" än "du är ju aldrig hemma"

    Är det så att han tar dig för given-det blir lätt så när en inte har jobb eller vanligtvis finns där jämt av andra skäl-så kanske du ska ta och råka planera in lite saker som gör att han faktiskt inte får träffa dig på ett tag. För att du är upptagen? Sov över hos tjejkompisar, kolla film, stäng av telefonen och ge honom chansen att sakna dig någon gång-eller att sova om det nu är det han behöver.

    Ni kommer att märka om ni får plats i varandras liv och åt vilket håll ni är på väg.
    Se framförallt till att du inte bara sitter still och planlös väntar på att han ska göra dig lycklig. Vart åt vill du själv? Med eller utan honom!?!  Det är väl värt att fundera på nu. Senare i livet, när du är mitt i ett familjeliv, så är det mer kompicerat att reda ut vart man vill och ska och kan gå, och då påverkas ofta så många fler-missa inte att tänka till ordentligt inann du är där!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • NeutronStar

    Låter som att ni kommit in i en ond cirkel.... Lätt att säga att man ska sätta sig ned och prata men om det kommit till den punkten att man inte kan prata kanske det är dags att "börja om"..? Istället för att ni går hem till varandra alltid, se någon gång ute på stan! Ta en fika, middag, promenad, vad som helst som får er att känna att ni hittar på saker i erat förhållande och som får ett att inse att det finns annat i ett förhållande än den "tråkiga" vardag ni verkar ha hamnat i... Alla förhållanden knakar väl i fogarna ibland, och då är det bara att på något sätt hitta känslan av att man hör ihop och ändå vill ha en framtid tillsammans. Lättare sagt än gjort, men det är bara att kämpa på så länge kärleken finns där. =)


  • Anonym (Går sönder)

    Tack för svar!! 

    Vi är definitivt i en ond cirkel, men vill ju så gärna ta mig därifrån. Tack för råden!
    Han har arbetat där i ca. 2 månader och har redan blivit chef för en grupp, det var dit han ville komma, så därför kan jag ju tycka att han kan lägga tid på oss nu när han ändå klarat av det han ville. Han är otroligt arbetssam, men känns nästan som han börjar bli arbetsnarkoman. Vet att hans föräldrar också tycker att han arbetar för mycket, för de får inte heller särskilt mycket tid med honom.
    Jag kan absolut stötta honom i hans arbete, men när han åker och jobbar extra på typ en söndag(han jobbar mån-fre) när han inte ens behöver, blir jag lite frustrerad.

    Min egen situation frustrerar mig extremt mycket och det vet han. Får dock inte alls särskilt mycket stöd av honom eftersom han är så upptagen själv. Har dock börjat planera små egna framtidsplaner, som att börja plugga i vår igen. Försöker prata med honom om hur jag känner utan att anklaga honom, men han är otroligt duktig på att argumentera och vända på saker och ting till hans fördel så ofta ger man bara upp efter en lång "kamp" eftersom man vet att man inte kan vinna trots att man har rätt. Han är likadan mot sina föräldrar har jag lagt märke till..Känns inte som att han kan inse sina egna fel och brister ibland. Säger väldigt ofta fina saker till honom, så han får väldigt mycket uppskattning i alla fall. 

    Ja, ofta blir det ju att jag bara är hemma och väntar på honom, eftersom min kropp inte riktigt klarar av att åka långt osv. Så det är absolut möjligt att han tar mig för givet lite grann, så nu har jag bestämt mig för att hitta på saker(alltså inte bara sitta och vänta på honom).

    Det är ju inte omöjligt att man kommer att gå olika vägar nu, så även fast jag absolut inte vill så har jag börjat titta på vart jag vill komma, med eller utan honom.  

    Tack för tankar och råd!  

  • Anonym (Går sönder)

    Känns just nu som att han har tappat suget helt, har bara pratat med honom kort i morse för att säga att jag blivit sjuk och typ tre sms sen igår eftermiddag.. Började prata med hans mamma på facebook nyss för att be henne träffa mig i veckan. Får reda på att han inte kom hem i natt och säger att han är på arbetet. Så han har ljugit för mig... Han sa igår att han inte kunde träffa mig för att han skulle hjälpa till hemma och umgås med sin mamma.. Nu vet jag inte alls vart jag ska ta mig till, både jag och hans föräldrar är ju jätteoroliga för det första och så blir man ju sårad när han ljuger.. :( 

    Även fast jag också har mina brister så tycker jag inte att jag förtjänar detta.. :(  

  • snowstars

    Jag tänker att ni kanske skulle må bra av lite tid ifrån varandra. Inte så att jag tyker att ni behöver göra slut eller ta en paus men kanske att du helt enkelt låter bli att höra av dig på några dagar. Se vad som händer, om han hör av sig istället? Det kan ju vara så att han jobbar så mycket att det liksom blir för mycket att hinna svara dig också. Inte för att jag tycker det är okej men det är en förklaring. Jag har ofta känt så när jag har haft mycket att jobba med.


     


    Eller så kanske ni borde träffas utan att PRATA. Bara är och gör något, utan att fundera över förhållandet. Man kan inte sopa allt under mattan men om man alltid ska ta upp de problem som finns så finns det ju till slut bara problem. Det måste ju finnas sånt som är bra också?


     


    Och som sagts innan borde du fundera på vad DU vill göra. Tror du mår bättre av det

  • Anonym (Så tycker jag)

    Om han inte bara är väldigt upptagen med jobb och annat och dessutom inte talar sanning om vart han är eller vad han gör, då är han nog inte lika bra som han fått dig att tro.
    Att satsa på dig själv och fundera ut hur du vill ha det i ditt liv, låter som en väldigt bra ide!
    Skaffa nya spännade intressen som leder till möten med nya människor,
    den där killen verkar spela på flera fioler samtidigt och det låter inte ens bra :P

  • Anonym (Går sönder)
    Anonym (Så tycker jag) skrev 2012-11-04 18:08:33 följande:
    Vi har varit tillsammans i över två år, är rätt säker på att han aldrig skulle vara otrogen mot mig men då undrar jag ändå varför han ljuger för mig... Jag behöver ju att han satsar på oss 100 % så kanske kan det vara så att han inte har tid/kraft för det just nu.. Han har varit underbar förut så det är därför jag inte tappar hoppet helt.. 
    snowstars skrev 2012-11-04 18:02:23 följande:

    Jag tänker att ni kanske skulle må bra av lite tid ifrån varandra. Inte så att jag tyker att ni behöver göra slut eller ta en paus men kanske att du helt enkelt låter bli att höra av dig på några dagar. Se vad som händer, om han hör av sig istället? Det kan ju vara så att han jobbar så mycket att det liksom blir för mycket att hinna svara dig också. Inte för att jag tycker det är okej men det är en förklaring. Jag har ofta känt så när jag har haft mycket att jobba med.


     


    Eller så kanske ni borde träffas utan att PRATA. Bara är och gör något, utan att fundera över förhållandet. Man kan inte sopa allt under mattan men om man alltid ska ta upp de problem som finns så finns det ju till slut bara problem. Det måste ju finnas sånt som är bra också?


     


    Och som sagts innan borde du fundera på vad DU vill göra. Tror du mår bättre av det


    Han jobbar hela veckan och jag ska åka bort nästa helg så då blir det lite tid ifrån varandra. Tror att han flyr för att slippa ta ett beslut om oss.. känns lite så iaf.. 

    Ja, det finns ju absolut bra saker också. Fast ni kanske har hört det där med att "för varje negativ sak, så behövs det 5 positiva saker för att väga upp", lite så känns det. Förut har det vägt upp rätt bra, men nu börjar det negativa ta över.. 
  • Anonym (Går sönder)

    Ställde mig på vågen idag och såg -3 kg på ungefär 2 veckor. Jag har alltid legat jämnt på en normalvikt och har aldrig haft lätt att gå ner i vikt. Man hade ju kunnat bli glad att man gått ner så "mycket" på kort tid, men saken är den att jag absolut inte har försökt, har knappast tränat överhuvudtaget nästan. Så detta beror säkerligen på att jag mått illa och haft dålig matlust p.g.a. situation. 

    Borde jag reagera på detta eller är det ingen fara så länge jag inte blir underviktig?  

  • Anonym (Så tycker jag)

    klart man kan pendla i vikt om man inte mår bra och äter dåligt.
    Men 3 kg kan man lika fort gå upp igen då man börjar att ta hand om sig


    Anonym (Går sönder) skrev 2012-11-06 14:09:22 följande:
    Ställde mig på vågen idag och såg -3 kg på ungefär 2 veckor. Jag har alltid legat jämnt på en normalvikt och har aldrig haft lätt att gå ner i vikt. Man hade ju kunnat bli glad att man gått ner så "mycket" på kort tid, men saken är den att jag absolut inte har försökt, har knappast tränat överhuvudtaget nästan. Så detta beror säkerligen på att jag mått illa och haft dålig matlust p.g.a. situation.

    Borde jag reagera på detta eller är det ingen fara så länge jag inte blir underviktig?
  • Anonym (Går sönder)
    Anonym (Så tycker jag) skrev 2012-11-06 16:20:15 följande:
    klart man kan pendla i vikt om man inte mår bra och äter dåligt.
    Men 3 kg kan man lika fort gå upp igen då man börjar att ta hand om sig
    Okej, bara kändes konstigt då det aldrig hänt förut, har alltid varit tvärtom, ätit mycket när jag varit ledsen och så. Men då kan jag ju istället glädjas åt dessa 3 kg :P 
Svar på tråden Vad ska jag göra? :(