• Anonym (Pokem­on)
    Äldre 3 Nov 15:28
    3799 visningar
    7 svar
    7
    3799

    Tråkigaste bröllopsmiddagen/fest

    Börjar få lite ångest för att det känns som vi kommer få genom tidernas tråkigaste bröllopsmiddag och fest. Ingen av oss har någon bästa vän så tärna/or och marskalk finns inte i bilden. Jag har två vänner jag funderar på att fråga om de vill vara med mig under dagen vid frisör,smink och påklädning. Kan ju inte snöra en klänning själv. Sambon har sagt att han vill vara själv under dagen med vår son och jag känner mig ledsen för hans skull. Försökt att han kan be någon vän vara med honom men han svarar bara spelar ingen roll. Men han måste ju ha någon som tar honom till kyrkan om inget annat.


    Känns som det inte heller kommer vara någon som håller tal på våran middag och fest efter vigseln. Dels så kommer ca 20gäster inte förstå svenska då de kommer hit från mitt hemland och de kan ingen engelska heller. Försökte prata lite med mamma senast när vi var där om pappa skulle hålla tal och hon bara skratt och sa det kommer aldrig ske...... kul, att ens pappa inte ens vill säga några ord till oss eller gästerna. Svärföräldrarna vet jag inte vad de har tänkt eller inte, jag kommer inte överrens med dem så umgås så lite som möjligt med dem. Hur ska man då göra så det inte blir stel under middagen och festen? Ska vi själva hålla tal istället?


    Så någon annan som haft bröllop utan tal under middagen?


    Hoppas någon orkar läsa allt jag skrivit och nu kommer en sista tredje sak... hur ska man göra med bordsplacering, honörsbord? Måste man ha honörsbord där vi sitter med våra föräldrar som det enligt vett och ettikett så fint heter att man ska.... Jag vet man Måste Inte, men hur sitter man annars då? Vill ju inte sitta ihop med svärföräldrarna och mina föräldrar gillar inte dem heller. Och JA jag älskar min sambo tillräckligt för att stå ut med hans föräldrar de gånger vi måste ses.

  • Svar på tråden Tråkigaste bröllopsmiddagen/fest
  • aviman
    Äldre 3 Nov 15:33
    #1

    Om du är osäker på festen: fokusera bara på din älskling! Om ni två har roligt så har ju ER dag varit fantastisk Hjärta

    Jag struntade i honnörsbordet med att föräldrarna skulle sitta där. Jag hade inte haft kul om jag hade haft min farsa på ena sidan. Vi har inte riktigt samma humor, hehe.
    Så jag och min karl satte våra syskon vid honnörsbordet. Båda vi har väldigt starka relationer till våra syskon och kände att det är ju faktiskt SJÄLVKLART att vi vill sitta bredvid dom och fira med dem Hjärta

    Om du inte har några syskon, kanske du har några andra som du hellre vill ha bredvid dig?
    Annars kan ni ju bara skita i honnörsbordet och placera precis som ni vill? :) :)

    Lycka till! 


  • Anonym (Lotta­)
    Äldre 3 Nov 19:53
    #2

    Jag kommer ha mina tärnor bredvid mig vid honnörsbordet, alltså mina närmaste vänner :) 

  • Anonym (Mi)
    Äldre 5 Nov 00:28
    #3

    Hej Pokemon!


    Jag lider verkligen med dig när jag läser ditt inlägg och en sak slår mig..... Måste ni ha festen/middagen? Kan ni inte vara bara ni??! Gifta er på Arlanda och sen dra iväg på en resa istället och bara njuta av varandra och er son?


    Missförstå mig inte... Vill ni ha festen så önskar jag er en fantastisk kväll men jag tycker inte ett bröllop ska behöva präglas av så mycket ångest... :(


     


    Hoppas du får den dag du drömt om!


    Kram på dig!

  • martin­a o affe
    Äldre 5 Nov 07:29
    #4

    Mitt råd: Gör vad ni känner för och strunta i vad man "ska" eller "kan". Vill ni inte ha någon särklid bord ha inte det, håll ni tal om ni vill det!

    Tycker absolut att du ska fråga dina vänner om dom vill vara med innan vigslen!
    Säg till din pappa att du gärna ser att han håller att tal till er!

    Du/ni ska bara njuta av er stora dag!

  • Fröken­T
    Äldre 5 Nov 09:09
    #5

     



    Finns det ingen ni gillar lite mer än andra som tex. kan vara värdinna/värdpar? Då kan de ju hjälpa att styra upp festen.

    Jag har själv varit värdinna på min systers bröllop och vi anordnade lekar för både brudparet och gästerna, alla gäster hade uppdrag placerat under tallriken som de ej fick berätta för andra om utan bara utföra det (en del enklare, en del lite tuffare). Vi hade även en massa annat som gjorde kvällen roligt och inte allt för stel och sen en massa dans!

    Innan bröllopet kollade jag med närmsta släkt på båda våra sidor om någon skulle "göra nåt" så slutligen blev det: Jag höll familjens tal eftersom min far inte är någon talare, min bror visade bildspel och han och hans fru gjorde ett spex (parodi av brudparet som uppskattades mycket), brudgummens syskon gjorde ett spex som alla verkligen asgarvade åt och sen höll några vänner åt brudgummen ett antal roliga tal.

    Jag förstår dig att om hälften av gästerna inte pratar samma språk så kan det ju bli problem men har ni ingen som kan tolka? Eller om ni har en lek eller ser till att någon närstående håller tal på båda språken.

    Och ang. honnörsbordet så gör ni precis hur ni vill. Sitt själva vid ett mindre bord och gör det mysigt. (se bifogad bild)

    Allt jag kan råda dig till är att be om hjälp med festen om du är orolig och njut av den oavsett hur den blir... Bara du och din blivande man har trevligt så bry dig inte om alla andra har det!

    //T

  • Fremm
    Äldre 5 Nov 09:10
    #6

    Hej!

    Tycker oxå det är tråkigt att du behöver känna så här innan en av de största dagarna i sitt liv... men sen kan det ju vara lite nerver oxå... jag brukar vanligtvis inte oroa mig för mkt men bröllopet känns så viktigt och tyvärr vill man ju att allt ska bli perfekt och därför oroar man sig innan... sen kan ju inte allt bli perfekt men det kan ju vara perfekt ändå om du förstår vad jag menar... ni får ju varandra till man och fru och det är ju det allra viktigaste även om det där andra ska bli roligt och bra det med! ;)

    Antingen kan ni ju bara ha ett bord bara för er två som brudpar, och placera ut resten med de andra släktingarna bland borden. Eller som tjejerna skrev här ovan, ha syskon eller andra som ni står närmre och vill vara med er.

    Om din blivande säger att han inte vill/behöver ha någon mer än honom själv och hans son innan vigseln så menar han nog det, tror det är vi tjejer som oftast känner behovet av att ha någon väninna med oss när man förbereder sig... antingen kan han ju köra själv eller be någon hämta upp honom bara?

    Fråga dina väninnor, tror de skulle bli hedrade att vara med i förberedelserna till din stora dag, det skulle jag blivit i alla fall.

    Vi kommer ha våra barn med i brudföljet därför har varken jag eller min blivande någon vän som tärna/bestman... det gör inte så mkt tycker jag... däremot ska en långväga väninna komma och sova hos oss någon natt innan och jag har frågat om hon vill vara min "inofficiella" tärna som är med mig i förberedelserna, det ville hon och hon blev jätteglad! :)

    Festen är ju svårt att påverka och jag tycker inte du ska behöva ta ut någon i förskott, det kanske blir en jätterolig livad fest med tal och spex, vem vet? Fast du känner förstås era släktingar och vänner bäst. Har ni utsett någon toastmadame eller toastmaster/värdpar... det kan ju vara bra att göra...

    Vi har min syster och min blivandes syster med respektive som ska agera värdpar och toastpar... de kommer att sköta festen och de har gått in för det med liv och lust. Med min syster kan jag oxå säga vad jag vill och inte vill med festen, som t ex så tycker inte jag att det behöver vara en massa allsång på festen men däremot någon rolig lek eller liknande... då vet de ju lite vad de ska fokusera på... och är det då inte någon annan som håller tal och är jag lugn i att de sköter festen och så att alla har trevligt och roligt, sen får man ju förstås bjuda lite på sig själv oxå... musik i bakgrunden är inte heller fel för då blir det inte så tyst när man sitter och äter... folk behöver inte viska för att höras för mkt så att säga..

    Jag kommer att hålla tal för min blivande man, för att jag vill - så det är ju något ni absolut kan göra om ni vill och känner för det men inte som utfyllnad...

    Hoppas det kommer bli en jättelyckad fest!


  • Fremm
    Äldre 5 Nov 09:16
    #7

    FrökenT skrev visst undertiden jag skrev men jag vill bara säga att jag är inne helt på hennes linje, jättebra förslag!!

    Tolk - vore inte det en kanonidé? När någon håller tal så tolkar den på rätt språk så alla förstår?

    Sen glömde jag skriva att min pappa inte heller är någon talare och även om jag verkligen skulle blivit jätteglad om han höll tal till mig så vill jag inte sätta den pressen på honom för då kanske han är så nervös att han inte kan njuta och ha roligt på sin dotters bröllop. Den pressen och stressen vill jag inte belasta honom med... så därför tycker jag FrökenT än en gång har ett riktigt bra förslag... det behöver ju inte just vara brudens far utan någon annan familjemedlem som håller tal eller gör något - eller för den delen behöver det ju inte vara tal det kan ju vara något annat som visar engagemang och kärlek.

    Superfin bild FrökenT - precis så tänkte jag när jag skrev förra inlägget...

    HOppas du känner dig lite mer hoppfull efter våra inlägg för jag tycker det har kommit in många bra förslag! ;)


    FrökenT skrev 2012-11-05 09:09:55 följande:

    Finns det ingen ni gillar lite mer än andra som tex. kan vara värdinna/värdpar? Då kan de ju hjälpa att styra upp festen.

    Jag har själv varit värdinna på min systers bröllop och vi anordnade lekar för både brudparet och gästerna, alla gäster hade uppdrag placerat under tallriken som de ej fick berätta för andra om utan bara utföra det (en del enklare, en del lite tuffare). Vi hade även en massa annat som gjorde kvällen roligt och inte allt för stel och sen en massa dans!

    Innan bröllopet kollade jag med närmsta släkt på båda våra sidor om någon skulle "göra nåt" så slutligen blev det: Jag höll familjens tal eftersom min far inte är någon talare, min bror visade bildspel och han och hans fru gjorde ett spex (parodi av brudparet som uppskattades mycket), brudgummens syskon gjorde ett spex som alla verkligen asgarvade åt och sen höll några vänner åt brudgummen ett antal roliga tal.

    Jag förstår dig att om hälften av gästerna inte pratar samma språk så kan det ju bli problem men har ni ingen som kan tolka? Eller om ni har en lek eller ser till att någon närstående håller tal på båda språken.

    Och ang. honnörsbordet så gör ni precis hur ni vill. Sitt själva vid ett mindre bord och gör det mysigt. (se bifogad bild)

    Allt jag kan råda dig till är att be om hjälp med festen om du är orolig och njut av den oavsett hur den blir... Bara du och din blivande man har trevligt så bry dig inte om alla andra har det!

    //T


Svar på tråden Tråkigaste bröllopsmiddagen/fest