• sommar­vinter
    Äldre 3 Nov 14:49
    2830 visningar
    5 svar
    5
    2830

    Vad heter de här?

    Vad heter de här blommorna på svenska? på engelska ska dom heta billy ball eller något sånt :)


  • Svar på tråden Vad heter de här?
  • sommar­vinter
    Äldre 3 Nov 14:52
    #1

    jag hittade det! Solboll :)

  • Äldre 3 Nov 15:23
    #2

    Säkrast i blomsammanhang är att använda den gode Linnés genialiska namnlista-den är nämligen gångbar internationellt, vilket är oerhört lättsamt när man handlar med blommor som kanske odlas i afrika, säljs i grossistled i Holland och sedan i butik här eller i England. (eller vart som helst i världen.) Den här blomman heter Crasbedia, och vad den sedan kallas i olika länder, är egentligen sekundärt.
    Min poäng är att florister vet vad Crasbedia är-det är vad vi köper av våra leverantörer- men kan inte alltid de inhemska namnen (som ofta varierar lokalt dessutom)


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 3 Nov 16:49
    #3

    "Flådd-prästkrage" ??

  • Äldre 3 Nov 16:50
    #4

    ..eller "Loves me-Loves me not"...

  • sommar­vinter
    Äldre 4 Nov 19:01
    #5
    Krystal skrev 2012-11-03 16:49:30 följande:
    "Flådd-prästkrage" ??
    hahahaha! :D
    passionsblomman skrev 2012-11-03 15:23:29 följande:
    Säkrast i blomsammanhang är att använda den gode Linnés genialiska namnlista-den är nämligen gångbar internationellt, vilket är oerhört lättsamt när man handlar med blommor som kanske odlas i afrika, säljs i grossistled i Holland och sedan i butik här eller i England. (eller vart som helst i världen.) Den här blomman heter Crasbedia, och vad den sedan kallas i olika länder, är egentligen sekundärt.
    Min poäng är att florister vet vad Crasbedia är-det är vad vi köper av våra leverantörer- men kan inte alltid de inhemska namnen (som ofta varierar lokalt dessutom)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    tack så mycket, ska lägga det på minnet :)
Svar på tråden Vad heter de här?