• lillasofie

    Hur får man ihop allt man ska göra själv!?

    Vi gifter oss inte förrän nästa sommar, men jag får redan ångest hur man ska kunna få allt gjort!


    Eftersom vi vill bjuda alla vi vill, utan att behöva begränsa oss måste vi köra lite budget känner jag. Tänkte baka en del själv till kakbuffén. Vill också göra egna cupcakes istället för tårta. Och tänkte sen föröka hitta på nån bra förrätt att göra själv. Problemet är att vi bjuder ca 100 gäster.


     


    Hur får man ihop allt på själv dagen då? Cupcakes kan man väl göra innan, och frysa in eller? Men man lär väl dekorera samma dag, eller funkar det dan innan?


    Vill göra macroner. Kan man frysa dem?


    Och förrätt, finns det några bra alternativ att göra innan som är så gott som klara?


    Hur som helst lär det ju bli en hel del att göra samma dag, och jag vet inte om det kommer funka helt enkelt...


     


    Ni som gjort en del jsälva, hur har ni fått det att funka? Hyrt in hjälp? Tagit hjälp av familj? Känns som att jag kommer få kassera alla idéer och köra catering alla the way

  • Svar på tråden Hur får man ihop allt man ska göra själv!?
  • Hoffsennanen Tottoplex

    Man delegerar och har en jäkla massa to do-listor!

  • lillasofie

    Jo hjälp lär vi ju ta, tänker inte göra allt helt själv Men hinner man med allt på själv dagen, eller måste allt förberedas innan? Gjorde ni mkt själva?

  • snuffran

    Hej

    Jag har inte gift mig än men har lagat mat/tårta till två 120 pers middagar. Mitt tips är att så lite som möjligt ska ligga på dig den dagen. Ta hjälp av resturangsskolorns elever, Har du någon som ska på ditt bröllop som har en tonåring som inte ska med som kan servera? Jag kan tycka att de som ska vara på festen ska få vara ifred men ibland kan köksfesterna vara rätt rolig.

    Det krävs en person bakom kulisserna som samordnar, ser till att allt kommer ut och flyter på.

    Cupcakes bör inte dekoreras och sedan frysas men gör muffisen och dekorera dagen innan (vissa frostings blir bättre!) Fördelen med cupcakes är faktiskt det att de håller bra och ser snygga ut (men kom ihåg att dekorationer med färgmedel kan färga av sig på frostingen så testa och välj praktiskt men snyggt). Har ett recept som jag kan bifoga om du vill på ett cupcakes som håller i kyl i fyra dagar och är som nybakade =) Receptet kan varieras i det oändliga och blir även en väldigt fin bröllopstårta (som håller)

    Det går att fixa men som sagt någon på dagen kan vara smart att anställa!  

    Och viktigast av allt, testa allt innan!!!!

     

  • Pillan

    Inte mycket till hjälp här men jag vet att macarones håller länge så debehöver du nog inte frysa. Gör en vecka innan eller så...

  • lillasofie
    snuffran skrev 2012-11-03 22:57:15 följande:
    Hej

    Jag har inte gift mig än men har lagat mat/tårta till två 120 pers middagar. Mitt tips är att så lite som möjligt ska ligga på dig den dagen. Ta hjälp av resturangsskolorns elever, Har du någon som ska på ditt bröllop som har en tonåring som inte ska med som kan servera? Jag kan tycka att de som ska vara på festen ska få vara ifred men ibland kan köksfesterna vara rätt rolig.

    Det krävs en person bakom kulisserna som samordnar, ser till att allt kommer ut och flyter på.

    Cupcakes bör inte dekoreras och sedan frysas men gör muffisen och dekorera dagen innan (vissa frostings blir bättre!) Fördelen med cupcakes är faktiskt det att de håller bra och ser snygga ut (men kom ihåg att dekorationer med färgmedel kan färga av sig på frostingen så testa och välj praktiskt men snyggt). Har ett recept som jag kan bifoga om du vill på ett cupcakes som håller i kyl i fyra dagar och är som nybakade =) Receptet kan varieras i det oändliga och blir även en väldigt fin bröllopstårta (som håller)

    Det går att fixa men som sagt någon på dagen kan vara smart att anställa!

    Och viktigast av allt, testa allt innan!!!!
    Åh jag tar jättegärna receptet! Har en yngre syster som hade några vänner som ville ställa upp så det får nog bli dem. Men jag känner att jag kommer ha svårt att släppa kontrollen
  • lillasofie
    Pillan skrev 2012-11-04 10:50:01 följande:
    Inte mycket till hjälp här men jag vet att macarones håller länge så debehöver du nog inte frysa. Gör en vecka innan eller så...

    Ja men det låter ju super!


     


    Och ja, jag lär ju börja baka snart redan för att testa allt så det funkar

  • Chicita

    Se till att ha någon som ska jobba lite under middagen - som även kan vara med lite i planeringen, så att denne vet hur du tänkt och vilka önskemål du har.
    Eftersom denne / dom varit med och planerat så är det lättare att genomföra dina önskemål på bröllopsdagen utan att du är där och pekar och styr och du kan alltså slappna av mer Glad 

    Det är alltså viktigt att du kan lita på att dom vet vad dom ska göra... 

  • lillasofie
    Chicita skrev 2012-11-04 11:28:13 följande:
    Se till att ha någon som ska jobba lite under middagen - som även kan vara med lite i planeringen, så att denne vet hur du tänkt och vilka önskemål du har.
    Eftersom denne / dom varit med och planerat så är det lättare att genomföra dina önskemål på bröllopsdagen utan att du är där och pekar och styr och du kan alltså slappna av mer Glad

    Det är alltså viktigt att du kan lita på att dom vet vad dom ska göra...
    Jo det är lite så jag känner, vi (läs jag ) vill ju att det ska bli som vi vill. Känns som att det blir svårt att få nån annan att förstå exakt, men det ska nog ordna sig. Får ha ett litet möte med syrrans vänner, och eftersom hon känner dem kommer hon säkert dra sig till dem ibland och kan förmedla och hålla koll
  • Juni 2012

    Planeringen är allt.
    Ska du delegera, se till att det finns en plan B ifall den personen ändrar sig, ångrar sig, blir sjuk/sur/separerar/nånting. Efter att ha läst många trådar här på BT har jag insett att vad som helst verkar kunna hända. Flört

Svar på tråden Hur får man ihop allt man ska göra själv!?