• Vitsip­pa
    Äldre 29 Oct 15:46
    2436 visningar
    10 svar
    10
    2436

    Transport från fest till boende - hur långt är ok att promenera?

    Vi är i startgroparna för bröllopsplanering och letar efter lokal att vara i och boende till våra gäster. Vi har hittat en relativt prisvärd och praktisk föreningslokal som ligger lite "off" i skogen strax utanför byn vi bor i. Den ligger 1,3 km från närmsta boende (vandrarhem och hotell). Det är en liten by så ingen taxi finns finns och vi känner heller inte någon som vi kan leja för att skjutsa våra gäster. De flesta gästerna kommer inte härifrån där vi bor utan är inresta från olika håll. Vi vill helst inte hyra en buss eftersom vi vill att gästerna ska kunna gå hem när de vill. Är 1,3 km för långt att gå? Det är nedförsbacke hela vägen ;)  Det blir ju förmodligen mitt i natten men sommartid, ca 1 km av sträckan är dock upplyst.
    Vad tycker ni? Förslag på hur man kan lösa det? Det finns t ex cykeluthyrning i byn, är det ett alternativ kanske? 
  • Svar på tråden Transport från fest till boende - hur långt är ok att promenera?
  • Sofiii­z
    Äldre 29 Oct 16:05
    #1

    Hur långt är de när de ska från vigseln till föreningslokalen då?
    Jag tycker inte att 1,3 km är för långt att gå, men de kanske är nån i sällskapet som inte kan gå så långt (äldre, små barn?)
    Då kanske de är bäst att fixa åtminstone skjuss till den/dem - de andra kan säkert gå den biten!

    Du sa att nästan hela var upplyst, är de på sommaren? Går de ställa ut mashaller den sista biten? Eller kanske hela biten för att visa vägen. Köp in ficklampor som man kan ta med sig när man ska gå?

  • Vitsip­pa
    Äldre 29 Oct 16:48
    #2
    Sofiiiz skrev 2012-10-29 16:05:39 följande:
    Hur långt är de när de ska från vigseln till föreningslokalen då?
    Jag tycker inte att 1,3 km är för långt att gå, men de kanske är nån i sällskapet som inte kan gå så långt (äldre, små barn?)
    Då kanske de är bäst att fixa åtminstone skjuss till den/dem - de andra kan säkert gå den biten!

    Du sa att nästan hela var upplyst, är de på sommaren? Går de ställa ut mashaller den sista biten? Eller kanske hela biten för att visa vägen. Köp in ficklampor som man kan ta med sig när man ska gå?
    Från vigseln får de nog åka bil, alla kommer med bil för det är typ 1 mil. Men gissar att de flesta kommer vilja dricka alkohol på festen så då är inte bilåkande ett alternativ för att ta sig till/fårn boendet. Men du har ju helt rätt i att äldre som min mormor nog inte kan ta sig den sträckan till fots, då kommer de aldrig fram ;) Till lokalen känns som ett mindre problem, några kommer garanterat köra bil dit men hem är ju värre, eftersom de nyktra förmodligen åkt hem när övriga börjar tänka på refrängen :)

    Det kommer vara sommartid men visst kan man sätta marchaller sista biten, framåt natten kan det ev bli nog så mörkt (vi har inte bestämt datum än så jag vet inte om det blir för- eller sensommar). Ficklampor var en bra idé och så kan man säga till gästerna att ta med skor att byta till när de ska hem :) 
  • Aniara­4
    Äldre 29 Oct 17:22
    #3

    Hmm... Det kan ju gå, men det kräver lite planering! Börja med att "inventera" gästerna, vilka som kan tänkas ha svårt att gå. Hör efter om det finns någon av gästerna som kan tänka sig att vara nykter och skjutsa andra, kanske i flera omgångar vid behov. Informera TYDLIGT om hur platserna ligger och avståndet, så att gästerna kan planera om de behöver ordna skjuts eller åtminstone ta med sig rejäla skor. Och underlätta för dem att komma i kontakt med varandra om samåkning osv.

    Vet man att man inte kan/vill gå den sträckan och kommer överens om någon nykter att åka med får man ju sen se till att hänga med när den ska åka, stannar man och partajar tills alla nyktra med bil har åkt därifrån får man väl skylla sig själv!

  • Äldre 29 Oct 18:11
    #4

    För mig är det en enkel ekvation.
    Det är inte säkert att jag skulle kunna gå den biten eftersom min fot inte alls mår bra av att användas allt för mycket, men om jag vet att det är apostlahästarna eller att vara nykter som gäller så har jag ju ett val.

    Skriv ut det i inbjudan att det är 1,3 kilometer mellan festplatsen och vandrarhemmet/ hotellet (om man vill bo där), provgå gärna sträckan ensam och tillsammans med vänner i olika kondition och ha en "tracker" igång så ni kan mäta hur lång tid det tar att gå och om avståndet stämmer.
    Om man vet sträckan och tiden det tar att gå (ibland låter det värre än det är. Att kunna säga "det tar ca 15 min att gå emellan om man går i rask takt" låter mindre än att säga att det är X kilometer även om det är bra att veta hur långt det är också Glad 

    Låt gästerna göra valet, dom kanske kan samåka själva. Eller någon gäst ställer upp och är "chaufför" åt dom andra...

  • msE
    Äldre 29 Oct 18:49
    #5

    Jag instämmer med övriga var tydlig med vart ni kommer vara när och även avstånd eller promenadtid så dom är förberedda på de så brukar de lösa sig.

    Kanske tom bifoga faktablad till inbjudan med praktisk information som vart man kan bo o vart ni ska va o var man hittar cykeluthyrningen (som jag tyckte va en smart lösning ) . Jag är särskilt förtjust i kartor, kanske t.om med gps position utsatt om det nu är en lokal ute i skogen o svårt att hitta.

  • Äldre 29 Oct 19:25
    #6

    Jag tänker att man som gäst får kolla läget, 
     hur långt är det, är det värt att gå eller värt att va nykter. 
    Å sen så är det upp till gästerna själva.. 

    vi är bjudna på bröllop där det finns möjlighet att åka bss till lokalen men inte hem på natten. 
    Då är det taxi som gäller eller att va nykter. o det blir nog det andra alternativet.

    Vi gifter oss 2,5 mil från Karlstad, å karlstad är närmaste taxi ställe. Boende finnsdet knappt i vår by och det är en bit mellan kyrkan och hembygdsgården.

    Men, vi kommer inte att stå för transport varken dit eller hem, det får man fixa själv.

    i byn om man bor i byn, så är det nära nog gångavstånd överallt, men det kan va långt för det.
    DÅ är det nykterhet eller taxi eller cykla som gäller.

    Vi själv kommer väl åka taxi från festen och jag tänker att det där ä gästerna medvetna om och kan då planera och samåka- även taxi.
     

    HMM! Mitt svar är alltså, va tydlig att det är si å så långt och det tar mellan si å så länge att gå, så får gästerna själva bestämma! Allt kan inte vi brudpar göra/bestämma tänker jag! 


  • Vitsip­pa
    Äldre 30 Oct 16:55
    #7

    Tack för alla tips och åsikter! :)

  • toinis­andra
    Äldre 31 Oct 13:41
    #8

    när en bekant till mig gifte sig (vi brukar köra så på midsommarfester och nyårsfester) att man kör med husvagn och/eller husbil som man kan ha. nu har inte alla det, men jag tänkte som ett alternativ.

  • Äldre 31 Oct 17:04
    #9

    Jag tycker 1,4 km är ok att gå så länge gästerna är pigga och glada. Men som flera sagt är det ävl de som har svårt att gå, gamla etc så kan det vara långt. Men dessa personer kanske kan få transport om det är några som kör. Säg till alla att ha med sig promenadskor för att gå 1,3 km i höga klackar är inte lika roligt som att gå med promenadskorna. 
     

  • Aniara­4
    Äldre 31 Oct 21:29
    #10
    toinisandra skrev 2012-10-31 13:41:34 följande:
    när en bekant till mig gifte sig (vi brukar köra så på midsommarfester och nyårsfester) att man kör med husvagn och/eller husbil som man kan ha. nu har inte alla det, men jag tänkte som ett alternativ.
    Hehe,  mina föräldrar hade defintiivt kommit till det här bröllopet i husbil om de hade varit bjudna! Skrattande
Svar på tråden Transport från fest till boende - hur långt är ok att promenera?