• Sofiii­z
    Äldre 29 Oct 12:18
    10415 visningar
    6 svar
    6
    10415

    Thumbprint guestbook - nån fler som ska prova?

    Har gjort ett eget träd till en thumbprint guestbook. Hittade inspiration på Pinterest, och så tänkte jag att ja kunde ju göra ett själv! Är de nån fler som provat, eller som tänker prova så skriv gärna nån tanke här. Och lägg upp bild på erat träd, och hur ni gick tillväga.
    (Kan ju skriva att nätet på balkongen i bakgrunden på bilden är till för att våra katter ska kunna gå ut utan risk för att ramla ner!)

    Hur gjorde jag?
    Först hittade jag några bilder från google jag gillade, skrev ut ett par stycken. Sen la jag smörpapper ovanpå bilden och ritade av de detaljer jag tyckte mest om från de bilder jag valt ut. Och på så sätt "satt ihop" ett eget träd, då fick jag de detaljer jag tyckte mest om. Sen scannade jag in smörpapperbilden (lägg ett blankt A4 ovanpå i scannern så de inte lyser igenom). La in den scannade bilden i word - La till Namn + Datum i en stil ja gillade under trädet. Skriv ut i valfri storlek, Många gäster till bröllopet = stort träd+många grenar. Få gäster = litet träd+få grenar. Så att de blir lagomt många grenar så de räcker med tryck från gästerna.


    Köpte ett lite tjockare papper på panduro i en fin färg, ta inte för mörkt för då syns inte trycket.


    Köpte tunna vattenfasta pennor att måla trädet med. (vattenfasta så inte stämpelfärgen färgen blöter upp de man ritat, Uni Pin fine Line strl 0.5 & 0.1)


    Sen tejpade jag upp den utskrivna datorbilden på ett fönster. Ovanpå tejpade jag upp de tjockare pappret. När de är ljust ute så ser man då igenom och kan måla på trädet på de tjocka pappret.




    När jag hade målat av hela trädet och texten så la jag in de i en ram.


    Vid bröllopet så kommer jag att ha bilden i ramen MEN utan glaset på framsidan just för att alla ska ha möjlighet att sätta ett tumavtryck (eller valfritt fingeravtryck) på en gren istället för att skriva i en gästbok. Inköpslista:
    Papper, tunna vattenfasta pennor
    Uni Pin fine Line strl 0.5 & 0.1, stämpelfärg Verca Color- panduro.
    Ram - IKEA.
  • Svar på tråden Thumbprint guestbook - nån fler som ska prova?
  • Äldre 29 Oct 12:49
    #1

    en kanon idè, och så fint erat träd blir, verkligen!!


     


    Jag hade tänkt göra en gästbok med tumavtryck istället: lite olika färger att doppa fingret i och lite målarpennor (om man tex vill göra en hatt på avtrycket och lite ögon etc) och dela in sidorna i kvadrater så varje liten familj/person har sin lilla kvadrat att måla i... får se om den tanken finns sen när det är dags, 2014...

  • Sofiii­z
    Äldre 29 Oct 13:18
    #2
    MH2014 skrev 2012-10-29 12:49:46 följande:

    en kanon idè, och så fint erat träd blir, verkligen!!


     


    Jag hade tänkt göra en gästbok med tumavtryck istället: lite olika färger att doppa fingret i och lite målarpennor (om man tex vill göra en hatt på avtrycket och lite ögon etc) och dela in sidorna i kvadrater så varje liten familj/person har sin lilla kvadrat att måla i... får se om den tanken finns sen när det är dags, 2014...


    De har jag också sett bilder på! Tycker det är roligare med nått annorlunda än en vanlig gästbok. Om jag ska gå till mig själv så vet man ju sällan vad man ska skriva i en gästbok. Så de blir rätt så lika: lycka till, osv osv.
    Och så står den boken i nån hylla och samlar damm, så denna tavlan kommer hänga på väggen istället, och så kan man minnas lite oftare än vart 3:e år man plockar fram en bok.
  • Äldre 29 Oct 13:28
    #3

    Då vi inte kommer ha så många gäster så skulle man ju kunna överföra min idé till en canvasduk med ;) så blir din tanke densamma :)

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 29 Oct 13:34
    #4

    Har inte ens funderat så mycket över detta med gästbok men detta var ju verkligen en kul grej!

  • Sofiii­z
    Äldre 29 Oct 14:29
    #5
    MH2014 skrev 2012-10-29 13:28:38 följande:
    Då vi inte kommer ha så många gäster så skulle man ju kunna överföra min idé till en canvasduk med ;) så blir din tanke densamma :)
    Ja de var smart! Så kan du ha ritat upp färdiga "rutor" till familjerna att sätta avtryck i :)
  • Sofiii­z
    Äldre 29 Oct 14:30
    #6
    FrökenMäkelä skrev 2012-10-29 13:34:45 följande:

    Har inte ens funderat så mycket över detta med gästbok men detta var ju verkligen en kul grej!


    Jag fastnade direkt för de här när jag såg de på pinterest, och de finns i oändliga variationer. Jag gillade trädet mest. Men många har ett litet brudpar som håller i en massa rep, så blir tumavtrycken ballonger på bilden. Sök på thumbprint guestbook på google så finns de massa!
Svar på tråden Thumbprint guestbook - nån fler som ska prova?